راهنمای خرید میوه خشک کن بهمراه معرفی ۴ میوه خشک کن پرفروش

میوه خشک جزو تنقلات گران قیمت به شمار می‌رود و بهترین گزینه خشک کردن آن در خانه است، زیرا علاوه بر مقرون به صرفه بودن سالمتر نیز هست. البته فرآیند خشک کردن میوه به آن راحتی‌ها که به نظر می‌رسد نیست، زیرا ممکن است میوه‌ها در فرآیند خشک شدن کپک بزنند. احتمال زیادی هم وجود دارد که آنگونه که باید و شاید خوب خشک نشوند و کیفیتی که شما به دنبال آن هستید را نیابند. از تمام اینها گذشته انجام این فرآیند به صورت سنتی و ابتدایی آن بسیار زمانبر و گه گاه حوصله سر بر خواهد بود.

یک دستگاه میوه خشک کن نه تنها معایب یاد شده را ندارد، بلکه شما می‌توانید از برخی مدل‌های آن انتظار خشک کردن سبزی هم داشته باشید. مزیت‌های این وسیله پر تعداد است و به شما این امکان را می‌دهد که هرگاه هوس خوردن میوه‌ای را داشتید در انتظار رسیدن فصل آن نمانید. تا انتهای راهنمای خرید میوه خشک کن همراه ما باشید زیرا قرار است شما را به آذوقه‌ای سالم در ساک سفرتان و خوراکی دلچسب بر روی میز کار یا منزلتان برسانیم، بی آنکه دغدغه‌ای از خراب شدن آن داشته باشید.

این مقاله را هم بخوانید: راهنمای خرید اسپرسوساز و معرفی ۳ برند مطرح بازار

۶ نکته مهم در خرید میوه خشک کن

خرید میوه خشک کن هم از جهت تهیه میوه خشک با قیمتی ارزان و هم از لحاظ ایجاد درآمد برای علاقمندان به کار در منزل انتخابی مناسب است. اینکه از میوه‌های مازاد بر مصرف خود به درآمد برسید فکری بسیار اغوا کننده است و یک میوه خشک کن راه رسیدن به این درآمد را با کمترین یا بهتر بگویم بی هیچ زحمتی برای شما هموار خواهد ساخت. بودن این وسیله در خانه حتی برای زمان‌هایی که با مقدار زیادی میوه و سبزی مازاد بر مصرف مواجه هستید هم به کارتان می‌آید. تنها کافیست آنها را تکه تکه کرده تا نه تنها از فرآیند خراب شدن و دور ریز آنها جلوگیری کنید بلکه به سبد تنقلات خود هم رنگ و مزه‌ای عالی و سالم ببخشید. بهتر است پیش از خرید میوه خشک کن این ۶ نکته را در نظر بگیرید تا با اطمینان خاطر بیشتری دکمه خرید کالا را بزنید.

۱- ظرفیت دستگاه

برای آنکه دریابید چه ظرفیتی از یک دستگاه میوه خشک کن برای شما مناسب است به نوع مصرف و انتظاری که از این دستگاه دارید دقت کنید. ظرفیت یک دستگاه در تولید میوه خشک به صورت مستقیم در توان، ابعاد و اندازه آن تاثیرگذار است. یعنی چنانچه انتظار خروجی بیشتری از یک میوه خشک کن دارید به تبع آن باید دستگاهی با قدرت موتور بالاتر انتخاب کرده و جای بیشتری هم برای قرارگیری آن در نظر بگیرید. چنانچه برای مصارف خانگی و تهیه چیپس میوه و تنقلات سالم یا خشک کردن سبزی‌های مصرفی خود قصد تهیه این دستگاه را دارید، بهتر است از میان نمونه‌های جمع و جور که دارای جریان هوای عمودی هستند دست به انتخاب بزنید. البته این را هم در نظر بگیرید که میوه خشک کن هایی که دارای جریان عمودی دما هستند به تبع فضای کمی که از آشپزخانه شما می‌گیرند، میوه کمتری هم برایتان خشک می‌کنند و به قولی کم ظرفیت‌تر هستند.

ممکن است در کنار مصرف خانگی از این دستگاه به فکر درآمد زایی از آن هم باشید، در این صورت نمونه‌های صنعتی گزینه بهتری برای شما خواهند بود، زیرا قادرند در هر بار استفاده چند صد کیلو میوه و سبزی را برایتان خشک کنند. همانطور که پیشتر گفتیم هر میزان دستگاهی از گنجایش بیشتری برخوردار باشد به تبع گنجایش بیشتر خود جاگیرتر بوده و فضای بیشتری از آشپزخانه شما را اشغال خواهد کرد. مدل صنعتی میوه خشک کن از این نظر بیشترین فضا را اشغال می‌کند، پس پیش از آنکه دست به خرید این وسیله بزنید مساحت آشپزخانه خود را به خوبی برانداز کنید. در نهایت اگر هرازگاهی هوس استفاده از میوه خشک کن می‌کنید نمونه‌های خانگی نه تنها مقرون به صرفه بلکه جاگیری کمتری نیز دارند. 

۲- مدل برقی یا گازی

موضوع دیگری که در خرید دستگاه میوه خشک کن به میان می‌آید نوع سوخت مصرفی دستگاه است. برخلاف باور غلط برخی افراد که کیفیت مواد خوراکی خشک شده با دستگاه‌های برقی را بالاتر می‌دانند باید بگوییم، میوه‌های خشک شده در هر دو مدل گازی و برقی از لحاظ کیفی یکسان هستند. آنچه در خصوص نوع سوخت باید به آن اهمیت بدهید میزان برق مصرفی دستگاه است نه چیزی دیگر. انتخاب دستگاه‌های بزرگ برقی به تبع نیاز به تامین برق بسیار بالای آنها به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد. چنانچه قصد تهیه میوه خشک کن خانگی دارید در انتخاب میان مدل گازی و برقی مختارید، اما برای خرید میوه خشک کن صنعتی حتما دستگاهی با سوخت گازی انتخاب کنید.

۳- جنس بدنه دستگاه

ملاک انتخاب شما برای جنس بدنه میوه خشک کن باید مقاومت آن در برابر دما و رطوبت باشد. از آنجایی که دستگاه‌هایی با بدنه استیل یا گالوانیزه با رنگ کوره‌ای عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند پس بهتر است در اولویت انتخاب شما قرار گیرند. نکته دیگر آنکه جنس بدنه و نوع عایق کاری مناسب یک دستگاه میوه خشک کن در کاهش سوخت مصرفی آن هم تاثیرگذار است .

۴- جنس سینی دستگاه

اغلب دستگاه‌های میوه خشک کن از سینی‌های گالوانیزه با رنگ الکترواستاتیک برخوردار هستند. چنانچه نمی‌خواهید میوه‌ها به سینی دستگاه شما بچسبند و تمیزکاری آن آسانتر باشد، بر روی سینی دستگاهتان رول‌های توری مانند از جنس پلاستیک نسوز قرار دهید. اگر قصد درست کردن لواشک دارید فراموش نکنید که از سینی‌‌های یکدست استیل استفاده کنید. این سینی‌ها معمولا به صورت رایگان در پک بسته‌بندی دستگاه‌ها قرار می‌گیرند.

۵- تعداد طبقات دستگاه و نوع آن

دستگاه‌های میوه خشک کن را از لحاظ نوع و تعداد طبقات می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

دسته اول: در برخی از مدل‌های میوه خشک کن طبقات دستگاه به صورت فوقانی بر روی هم قرار می‌گیرند. وظیفه گرم کردن طبقات را فن تعبیه شده در انتهای دستگاه بر عهده دارد. در این مدل دستگاه‌ها شما برای دسترسی به طبقات زیرین باید طبقات بالایی را از دستگاه خارج کنید.

دسته دوم: طبقات قرار گرفته در این دستگاه‌ها هم به صورت فوقانی بر روی هم قرار می‌گیرند با این تفاوت که حالت کشویی داشته و برای دسترسی به هر طبقه کاری با سایر طبقات ندارید. تفاوت دیگر این مدل با مدل قبلی در محل قرارگیری فن آنهاست که در قسمت فوقانی دستگاه قرار داشته و از این ناحیه هوای داخل دستگاه را به گردش در می‌آورد.

حال که با این دو مدل میوه خشک کن آشنا شدید احتمالا این سوال در ذهنتان نقش بسته که کدام مدل از دیگری بهتر است؟ در جواب این سوال باید بگوییم دسته دوم یعنی میوه خشک کن‌های کشویی انتخاب بهتری هستند، زیرا نه تنها به سبب حالت کشویی خود دسترسی به طبقات آن راحت تر است بلکه شما می‌توانید به دلخواه خود در هر طبقه میوه‌ای خاص قرار دهید. گردش هوا در این مدل از میوه خشک کن‌ها یکسان و به صورت یکدست صورت می‌پذیرد، در حالی که شما در استفاده از میوه خشک کن‌های گروه اول این آزادی عمل را ندارید. جهت استفاده از دستگاه‌های گروه اول شما باید براساس آنچه در دفترچه راهنمای محصول گفته شده هر مدل میوه را در طبقات بالا یا پایین قرار دهید.

۶- توان مصرفی

توان مصرفی عاملی است که در کارکرد قوی‌تر دستگاه و میزان برق مصرفی مورد نیاز آن تاثیر دارد. دستگاه‌های دارای توان مصرفی کمتر به انرژی کمتری هم نیاز دارند اما در عوض گرم شدن آنها برای شروع کار زمان بیشتری می‌طلبد. میوه‌ خشک کن‌هایی که توان آنها بالاست علاوه بر آنکه برق مصرفی بیشتری نیاز دارند از نظر قیمتی هم گرانتر از سایر مدل‌ها هستند. میوه خشک کن های خانگی عموما دارای توانی مابین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ وات می‌باشند.

حال که تا اینجای مطلب آمدید می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های ۳ مدل میوه خشک کن در محدوده قیمتی و کارکردی متفاوت آشنا سازیم.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند
۱- میوه خشک کن دونالکس مدل DN 600

این میوه خشک کن خانگی بوده و با داشتن ۵ طبقه و توان مصرفی ۳۵۰ وات نه تنها از نظر برق مصرفی هوای شما را خواهد داشت بلکه با کمی صبوری شما را به برگه‌های خوشمزه میوه‌های گوناگون خواهد رساند. شما می‌توانید علاوه بر خشک کردن میوه برای خشک کردن انواع سبزی و حتی گل هم روی این محصول حساب باز کنید. دما در این وسیله قابل تنظیم بوده و اگر مشتاق به دیدن سایر ویژگی‌های آن هستید جدول زیر به شما کمک خواهد کرد. 

میوه خشک کن دونالکس مدل DN 600
توان مصرفی۳۵۰ وات
قابلیت تنظیم دمادارد(تا ۷۰ درجه سانتی گراد)
تعداد طبقات۵ طبقه
جنس بدنهاستیل
جنس سینی
پایه ضد لغزشدارد
قابلیت شستشوی لوازم جانبی در ماشین ظرفشوییدارد
ابعاددارد(تا ۷۰ درجه سانتی گراد)
۲- میوه خشک کن متئو مدل MFD 30

این میوه خشک کن جمع و جور و کم صدا نه تنها در درست کردن برگه و خشک کردن میوه هیچ زحمتی به شما نمی‌دهد بلکه به سبب نچسب بودن سینی آن پس از تمام شدن کارش هم از جهت تمیز کردن اجزای آن زحمت زیادی متقبل نخواهید شد. این محصول را برای خشک کردن میوه هم می‌توانید مورد استفاده قرار دهید و به لطف دمای قابل تنظیم آن دیگر خبری از سبزی‌های تلخ و پلاسیده به سبب قرار گرفتن در معرض دمای بالا نخواهد بود، چراکه این محصول قابلیت تنظیم در دمای پایین را هم دارد. این محصول با رساندن دما تا ۷۰ درجه سانتیگراد قادر است آب موجود در مواد غذایی را به صورت کامل خشک کند پس از این جهت هم مشکلی با آن نخواهید داشت. متئو را می‌توانید در دمای مورد نظر خودتان تنظیم کنید تا با صدایی کم در حدود ۶۵ دسیبل کار خود را پیش ببرد و سبد تنقلات شما را پر سازد . برای دیدن سایر ویژگی‌های این دستگاه به جدول زیر نگاهی بی اندازید.

میوه خشک کن متئو مدل MFD 30
توان مصرفی۳۰۰ وات
قابلیت تنظیم دمادارد(۴۰تا ۷۰ درجه سانتی گراد)
تعداد طبقات۵ طبقه
پلجنس بدنهپلاستیک
جنس سینیپلاستیک
پایه ضد لغزشدارد
قابلیت شستشوی لوازم جانبی در ماشین ظرفشوییدارد
ابعاد۱۷.۵ × ۲۴ × ۲۶.۴ سانتی‌متر
۳- میوه خشک کن فوما مدل FU-731

اگر دلتان میوه خشک کن می‌خواهد اما حاضر نیستید برای آن هزینه زیادی پرداخت کنید این میوه خشک کن مناسب شماست. این محصول جمع و جور علاوه بر خوش قیمت بودن با داشتن توان ۲۵۰ وات نشان داده که کار خود را به خوبی بلد است. شما می‌توانید علاوه بر خشک کردن میوه و درست کردن لواشک برای خشک کردن سبزی و حتی گوشت هم روی فوما حساب باز کنید. از نظر مدت زمان کارکرد این میوه خشک کن به ۴۰ ساعت کار مدوام و بی وقفه هم نه نمی‌گوید.

میوه خشک کن فوما مدل FU-731
توان مصرفی۲۵۰ وات
قابلیت تنظیم دما
تعداد طبقات۵ طبقه
جنس بدنهپلاستیک
جنس سینیپلاستیک
پایه ضد لغزشندارد
داردقابلیت شستشوی لوازم جانبی در ماشین ظرفشوییدارد
ابعاد۳۲x 32 x 27 سانتی‌متر

در آخر

خشک کردن میوه نه تنها مدت زمان نگهداری از آن را افزایش می‌دهد بلکه با حفظ ویتامین‌های موجود در مواد ارزش غذاییشان را هم محفوظ می‌دارد. اگر به استفاده از فر به جای میوه خشک کن فکر می‌کنید بهتر است بدانید فر علاوه بر آبگیری، میوه و مواد غذایی شما را خواهد پخت در حالی که یک میوه خشک کن تنها آب را از درون مواد خوراکی بیرون می‌کشد. اگر در گذشته برای خشک کردن سبزی زمانی ۲ هفته ای انتظار می‌کشیدید و در نهایت به نتیجه دلخواهتان هم دست نمی‌یافتید یک میوه خشک کن اینکار را در چند ساعت برایتان انجام خواهد داد. با داشتن این دستگاه می‌توانید از ترکیب سبزیجات خشک شده با انواع غذاها یا ماست استفاده کنید و چاشنی سالم و خوشمزه را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. هرچند نگهداری از سبزیجات در فریزر هم برای اغلب راه چاره محسوب می‌شود ولی این طریقه نگهداری طول عمر خود را داشته کما اینکه عطر و طعم سبزی هم به خوبی اول آن نمی‌شود. میوه خشک کن قادر است عطر و طعم این مواد را برایتان محفوظ بدارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    مطالب ارزنده و مفیدی بود

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.