راهنمای خرید کوادکوپتر و معرفی برند سیما (سایما)

اگر اهل فیلمبرداری و عکسبرداری از مناطق بکر و غیر قابل دسترس باشید مطمنا با کوادکوپتر آشنایی دارید، البته به احتمال قوی شما به این وسیله هلی شات می‌گوئید. اگر تاکنون کوادکوپترها را با نام هلی شات خطاب می‌کردید بهتر است بدانید هلی شات تنها یکی از توانایی‌‌های این پرنده‌های پروازی است. این هواپیماهای بدون سرنشین برای نخستین بار در قرن ۲۰ میلادی ظهور یافتند و به هیچ عنوان کاربرد تفریحی و سرگرمی نداشتند. در حال حاضرشرکت‌های زیادی به ساخت این ربات‌های پرنده با کارایی تفریحی روی آورده‌اند. یکی از شرکت‌های قدر در ساخت کوادکوپترها شرکتی چینی تبار با نام سیما Syma است. این شرکت با توجه به دامنه قیمتی بسیار متفاوت محصولاتش توانسته نبض بازار کوادکوپترها و فیلمبرداری‌های خفن از مناطق خاص را در دست گیرد. اغلب فیلم‌های مستندی که منظره‌های دور از دسترس در ارتفاعات را به نمایش می‌گذارند توسط این محصول فیلمبرداری شده‌اند.

شما به لطف این محصول می‌توانید به یک جا سفر کنید ولی تمامی اطراف و اکناف آن محیط را با کوادکوپتر به صورت جز به جز بررسی کرده و با یک تیر چند نشان بزنید. البته کاربرد کوادکوپترها محدود به فیلمبرداری‌های تفریحی نیست بلکه شما می‌توانید به لطف این پهپاد های کوچک کارهای تحقیقاتی انجام داده یا برای سمپاشی از آن استفاده کنید. نکته جالب دیگر در مورد این بالگردهای کوچک استفاده از آنها در محیط‌های نظامی است که نشان می‌دهد ابدا نباید کارایی بالای آنها را دست کم بگیرید. شرکت‌های فعال در ساخت این پهپاد ها مژده استفاده آنها در سیستم حمل و نقل را نیز داده‌اند. گویا کمپانی بزرگ آمازون در این زمینه وارد عمل شده و از این هواپیماهای کوچک در سیستم حمل و نقل مرسولات خود استفاده می‌کند. برای هر کارایی که بدنبال کوادکوپتر می‌گردید پس از خواندن این مطلب و آشنایی کامل با این محصول مطمنا خرید کوادکوپتر را جدی‌تر گرفته و احتمال قریب به یقین برند سیما را برای این منظور انتخاب می‌کنید.

کوادکوپتر چیست؟

بهتر است قبل ازهر چیز به جواب این سوال بپردازیم که کوادکوپتر چیست؟ و با نام‌‌های مستعار این محصول آشنا شویم، تا اگر جایی با واژه جایگزین این محصول مواجه شدید غافلگیر نشوید. کوادکوپترها گونه‌ای از ربات‌های پرده هستند که به کمک ۴ پره یا ملخ توانایی اوج گرفتن از زمین را داشته و به واسطه ریموت یا موبایل قابل هدایت هستند. این ربات‌های پرنده کاربردهای بسیار متنوعی داشته و اگر بخواهیم به پاره‌ای از کاربردهای آن اشاره‌ کنیم می‌توانیم به مصارف نظامی آن جهت مسیریابی، کاربردهای کشاورزی جهت سم پاشی، پزشکی و در آخر هم کاربردهای تفریحی و سرگرمی آن بپردازیم. این وسیله با نام‌های مستعار بسیاری شناخته می‌شود یکی از مرسوم‌ترین و رایج ترین ‌نام‌ها  برای آن هلی شات است، عناوینی چون پهپاد ، هواپیمای بدون سرنشین، کوادروتور، مولتی کوپتر، مولتی روتور و هگزاکوپتر هم گاها برای این محصول برگزیده می‌شوند.

نگاهی به سرگذشت و سابقه تاریخی کوادکوپتر ها

کوادکوپترها وسیله‌‌هایی نو ظهور نیستند بلکه در بررسی سابقه تاریخی آنها به سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ می‌رسیم، یعنی قرن بیستم میلادی و مصادف با زمانی که آتش جنگ جهانی دوم میان دو جبهه متحدین و متفقین شعله ور بود. این پهپاد های کوچک در سال‌های اولیه حرف زیادی برای گفتن نداشتند و دارندگان آن نمی‌توانستند به ثبات آن اطمینان داشته باشند و باید دائما دستورات متعددی برای هدایت آن صادر می‌کردند، هرچند باز هم شاهد عملکرد مطلوبی از این محصول نبودند. با گذشت سالیان سال از اختراع نسل جدید کوادکوپترها و از سر گذراندن آزمون و خطاهای بسیار، امروزه این محصولات به یکی از اهرم‌های اصلی در فیلمبرداری هوایی تبدیل شده‌اند. البته تنها در دو دهه اخیر این تجهیزات با کاربردهای تجاری و غیر نظامی روانه بازار می‌شوند.

 این مینی پهپاد ها امروزه برد پروازی معادل ۱۰ کیلومتر از خود به نمایش می‌گذارند. تنها کافیست مسیر را برایشان مشخص کنید و آنها خود می‌دانند که چطور خود را به مقصد برسانند. آسمان صحنه پرواز بی نظیری برای این هوانوردان کوچک خواهد بود در صورتی که حواستان را به سد معبرهای مسیر جمع کنید. این پهپاد های کوچک درکی از موانع سر راهشان ندارند، پس ریش و قیچی هدایت آنها به دست شماست. برای درک بهتر نکاتی که پس از خرید کوادکوپتر باید رعایت کنید یک سری باید و نباید‌ها برایتان در نظر گرفته‌ایم، با رعایت این نکات تا مدت‌ها خیالتان از سلامت، طول عمر و لذت دقایقی خوش با کوادکوپتر راحت خواهد بود، با هم نگاهی به این موارد می‌اندازیم:

آشنایی با انواع کوادکوپترها

کوادکوپترها به صورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. مدل‌های دوربین دار، بدون دوربین و در نهایت مدل‌هایی که علاوه ر داشتن دوربین قابلیت ارسال تصویر به صورت زنده را دارا هستند.

۱- کوادکوپترهای بدون دوربین

اگر تاکنون هدایت یک کوادکوپتر را به دست نگرفته‌اید و در این زمینه مبتدی هستید کوادکوپترهای بدون دوربین گزینه مناسبی برای شما هستند. این مدل از کوادکوپترها در دو دسته کوچک و بزرگ جای می‌گیرند. مدل‌های مینی این کوادکوپترها برخلاف ابعاد جمع و جورشان از استحکام بدنه بالایی برخوردارند و با این اوصاف گزینه مناسبی برای یک تازه کار به شمار می‌روند تا فارغ از دغدغه‌های تصادف با موانع به تمرین بپردازد. مدل بزرگتر کوادکوپترهای بدون دوربین قادر به سوار کردن دوربین و حمل آن هستند. اگر برای تفریح و تمرین خلبانی هواپیماهای بدون سرنشین قصد خرید کوادکوپتر را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از این دسته بندی محصول مورد نیازتان را انتخاب کنید.

۲- کوادکوپترهای با دوربین

کوادکوپترهای با دوربین همانگونه که از نام آن پیداست مجهز به دوربین هستند و به این وسیله می‌توانند تصاویر و فیلم‌های هوایی مورد نیازتان را تهیه کنند. مشکلی که در مواجهه با این کوادکوپتر ها ممکن است اذیتتان کند عدم تنظیم دقیق سوژه موردنظر است. به این صورت که شما کادری خاص را برای یک کوادکوپتر دوربین‌دار تعیین می‌کنید ولی پس از اتمام پرواز متوجه عدم تنظیم دقیق سوژه شده و حسابی غافلگیر می‌شوید. پس اگر برای منظوری خاص و انجام کارهای حساس قصد خرید کوادکوپتر را دارید بهتر است از انتخاب کوادکوپترهای دوربین دار معمولی صرف نظر کرده و به چشم یک کوادکوپتر مختص تفریح و سرگرمی به آن نگاه کنید و برای مصارف خاص به دنبال یک کوادکوپتر دوربین‌دار پیشرفته و حرفه‌ای بگردید.

مدل حرفه‌ای این کوادکوپترها برای کسانی که به نقشه‌برداری، فیلمبرداری حرفه‌ای و تهیه تصاویر هوایی خاص علاقمند هستند توصیه می‌شود. قابلیت‌های این مدل از هلی‌شات‌های حرفه‌ای شامل GPS، ریموت کنترل قابل هدایت تا فاصله ۱۰ کیلومتر، عکسبرداری و فیلمبرداری در شرایط جوی نامناسب بدون کوچکترین اثری از لرزش و باتری با قابلیت نگهداری شارژ نیم ساعتیه اشاره داشت. مدل‌های پیشرفته این هلی‌شات‌ها قادر به تشخیص مسیر برگشت به خانه هستند و با توجه به مجهز بودن به سنسور تشخیص موانع برای عکاسان و آتلیه‌داران توصیه می‌شوند. چنانچه نیاز به عکاسی در شرایط نامساعد جوی دارید هم این هلی‌شات‌ها می‌توانند تصاویری عاری از نویز و لرزش تحویلتان دهند. از نظر کیفیت تصویربرداری و رزولیشن هم خیالتان آسوده باشد، این هلی شات‌ها به خوبی می‌دانند چطور تصاویری با کیفیت Full HD در اختیارتان قرار دهند.

۳- کوادکوپترهای با دوربین و قابلیت ارسال زنده تصویر

این مدل از کوادکوپترهای دوربین‌دار از جذابیت بسیاری برخوردارند و به جهت ارسال زنده تصاویر توانسته‌اند طرفداران بسیاری گرد خود آورند. شما می‌توانید تصاویر ارسالی توسط این کوادکوپتر را به صورت زنده و همزمان بر روی گوشی موبایلتان ببینید. این مدل علاوه بر هیجان بالایی که به هدایت‌کنندگان خود تزریق می‌کند از خطای برهم خوردن کادر و از دست دادن سوژه در آن خبری نیست و می‌توان گفت در دسته کوادکوپترای بدون عیب و نقص و حرفه‌ای قرار دارد.

۶ نکته مهم جهت خرید کوادکوپتر های دوربین دار

کوادکوپترهای دوربین دار در مقایسه با مدل معمولی و بدون دوربین تفاوت قیمتی فاحشی دارند، به همین سبب به ذکر ۶ نکته مهم در زمان خرید این هلی‌‌شات‌ها خواهیم پرداخت.

۱- مدت زمان تقریبی پرواز

بسته به هدفی که از خرید هلی شات دارید بهتر است بدانید یک هلی شات حرفه‌ای در حالت فول شارژ به شما ۳۰ دقیقه پراواز خواهد داد در حالی که این رقم در یک کوادکوپتر معمولی به زمان ۲۰ الی ۲۷ دقیقه نزول می‌یابد.

۲- کیفیت و تعداد باتری‌ها

باتری یکی از مهم‌ترین مواردی که به صورت مستقیم در مدت زمان پرواز هلی شات شما تاثیرگذار خواهد بود. برای چک کرن باتری علاوه بر چگونگی عمکرد آن باید به تعداد باتری‌های مورد نیاز هلی شاتتان دقت کنید. عموم کوادکوپترها چند باتری را پشتیبانی می‌کنند تا مدت زمان پرواز شما را افزایش دهند.

۳- برد پرواز

هدف شما از خرید یک کوادکوپتر چیست؟ اگر برای مصارفی همچون نقشه برداری از منطقه‌ای وسیع به هلی شات نیاز دارید محصولی را انتخاب کنید که بیشترین برد پرواز را داراست. هرچند برد پرواز یک آپشن مثبت برای هلی شات به شمار می‌رود ولی به خاطر داشته باشید که پرنده پروازی شما نباید از تیررس نگاهتان خارج گردد، در غیر این صورت احتمال سقوط یا تصادف آن با موانع بیشتر می‌شود. به صورت کلی کوادکوپترهای می‌توانند برد پرواز ۲ تا ۱۰ کیلومتر داشته باشند.

۴- کیفیت دوربین و تصویربرداری

وقتی از تصویر و عکس صحبت می‌کنیم مطمنا کیفیت دوربین یکی از اولین و مهمترین مواردی است که باید به آن دقت داشت. نکاتی که در مورد دوربین کوادکوپتر باید لحاظ کنید عبارتند از:

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

رزولیشن یا وضوح تصویر: اگر تازه کار هستید دوربینی با رزولیشن ۲MP  برایتان کفایت می‌کند اما چنانچه برای مقاصد حرفه‌ای  یا تهیه فیلم‌ها و مستندهای خفن بدنبال کوادکوپتر دوربینی می‌گردید در میان رزولیشن‌های ۲.۷K و ۴K محصولتان را بیابید.

عدم وجود نویز و لرزش: گیمبال مسئولیت گرفتن نویزها و لرزش از دستگاه را بر عهده دارد. اگر به دنبال یک هلی شات خفن و عاری از لرزش هستید گیمبال یا لرزشگیر ۳ محوره را انتخاب کنید تا تصاویرتان در مقابل باد، طوفان و هرگونه لرزش احتمالی مصون بمانند.

۵- فناوری FPV

فناوری FPV کمک کننده به خلق تصاویر بهتر بوده و مخفف FIRST PERSON VIEW است. این فناوری به شما در کنترل هر چه بهتر کوادکوپتر و خلق تصاویر نابتر کمک می‌کند. شما بهترین عکس‌ها و فیلم‌های هوایی خود را مرهون این فناوری خواهید بود. اگر بخواهم کمی ساده‌تر این فناوری را برایتان شرح دهم باید بگویم این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا تمامی تصاویر ضبط شده توسط کوادکوپتر را ببینید دستگاه را به بهترین شکل ممکن هدایت کنید.

۶- مسیریاب یا GPS

قصد تعیین مسیری خاص برای کوادکوپترتان را دارید یا می‌خواهید از محل دقیق قرارگیری آن اطلاع داشته باشید؟ پس به قابلیت GPS در زمان خرید کوادکوپتر دقت نمائید. به لطف این قابلیت می‌توانید دستگاه را به سمت مبدا و خانه هدایت کنید. این مزیت به ویژه در زمان‌هایی که بنا به هر علتی ارتباطتان با کوادکوپتر از دست رفت یا ارتفاع دستگاه بیش از حد معمول کم یا زیاد شد ارزش می‌یابد.

نکته آخر اینکه اگر به دنبال تهیه تصویر از چند زاویه هستید می‌توانید از میان کوادکوپترهایی با قابلیت اتصال به یک دوربین دیگر انتخاب کنید.

تجهیزات مورد نیاز پس از خرید کوادکوپتر

صرف‌نظر از تمرین و آموزشی که پس از خرید یک کوادکوپتر به آن نیاز می‌یابید با توجه به محدودیت‌های که هر کشوری برای پرواز این هواپیماهای بدون سرنشین وضع می‌کند برای هدایت آنها نیازمند کسب مجوز نیز خواهید بود. برخی از تجهیزات مورد نیاز پس از خرید هلی‌شات را در ادامه به صورت آیتم وار برایتان شرح می‌دهم:

۱- کارت حافظه

چنانچه تدارک خرید یک کارت حافظه با حجم MICRO SD و سرعت بالا را نبینید مطمنا برای ذخیره فیلم‌های برداشته شده توسط هلی شاتتان به مشکل خواهید خورد. اگر تنها قصد تهیه عکس توسط هلی شات را دارید با توجه به کم حجم بودن فایل‌های عکس نسبت به ویدیو این نیاز به صورت مبرمی حس نمی‌گردد.

۲- باتری یدکی

یک کوادکوپتر  در شرایط نرمال و طبیعی مدت زمانی معادل ۱۲ تا ۲۰ دقیقه پرواز می‌کند که از این زمان بخشی هم صرف بازگشت به مقصد و فرود می‌شود. با این اوصاف بهتر است  20 درصد از باتری دستگاه را نادیده بگیرید زیرا هر آن احتمال قطع ارتباط شما با پهپاد  وجود دارد. با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده شما برای کار حرفه‌ای با کوادکوپتر به حداقل ۴ باتری یدکی نیاز خواهید داشت.

۳- شارژر همراه

از آنجایی که باتری یکی از اجزا مهم در هلی شات به شمار می‌رود ابزاری که برای شارژ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد هم به همان نسبت دارای اهمیت می‌باشد. برای این منظور بهتر است در میان تجهیزات جانبی هلی شات یک هاپ شارژ سه تایی هم تدارک ببینید. این شارژر توان تغذیه سه باتری به صورت همزمان را داراست.

۴- نمایشگر

تصاویر برداشته توسط هلی شات به وسیله‌ی نمایشگر موبایل یا تبلت به شما نشان داده می‌شوند. گوشی‌های اپل از بیشترین میزان همخوانی با هلی‌شات‌ها برخوردارند. شما می‌توانید برای دیدن تصاویر هلی شات گوشی‌هایی در اندازه ۵.۵ اینچ یا تنبلت‌های در ابعاد ۱۰ اینچ انتخاب کنید. 

۵- محافظ پره

تهیه یک محافظ ملخ یا پره برای کسانی که قصد به پرواز درآوردن پهپاد  خود در فضایی بسته یا سطح ناموزن را دارند گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد.

 6- کوله‌ حرفه‌ای جهت حمل

با توجه به حساسیت این دستگاه‌ها در برابر ضربه و همراهی آنها در مسافت‌های دور بهتر است از یک کوله تخصصی برای حمل آنها استفاده کنید. این گزینه به ویژه برای پهپاد های بزرگ ضروری‌تر است.

آشنایی با برند سایما بهترین برند ساخت کوادکوپتر

در بررسی بهترین و بزرگترین برند سازنده کوادکوپتر ها با نام Syma بر می‌خوریم، البته نام اصلی این برند گوانگ دونگ سایما است که برای اختصار به آن سایما می‌گویند و همانگونه که از نام آن پیداست کمپانی چینی تبار است. Syma به واسطه خط تولید بزرگی که در ساخت کوادکوپتر ها داراست عنوان بزرگترین تولیدکننده کوادکوپتر های سرگرمی را از آن خود کرده. هر چند تخصص اصلی این برند در ساخت کوادکوپترهای تفریحی است ولی این دلیلی بر غیر حرفه‌ای بودن محصولات این شرکت نیست. شما می‌توانید در بین محصولات سایما نمونه‌های متعددی از کوادکوپترهای مبتدی، نیمه حرفه‌ای تا حرفه‌ای را بیابید. این برند حرفه‌ای بودن محصولاتشان را با افزودن امکاناتی نظیر قابلیت فالو کردن یا دنبال کردن هدف و GPS یا مسیریاب تضمین کرده است. سبد محصولات کمپانی Syma تنها محدود به ساخت کوادکوپتر نیست بلکه برای خرید هلیکوپترهای کنترلی هم می‌توانید به محصولات این برند سری بزنید.

در آخر

هر شخصی که علاقمند به تجربه خلبانی از طریق این پرنده‌های بدون سرنشین باشد می‌تواند آنرا امتحان کند به خصوص آنکه در حال حاضر قیمت این کوادکوپترها به شدت کاهش یافته و به وسیله‌ای در دسترس عموم تبدیل شده است.

آیا تاکنون تجربه هدایت کوادکوپتر را داشته‌اید؟

چه موضوعی در زمان خرید یک کوادکوپتر برایتان حائز اهمیت بیشتری است؟

اولین امتیاز را شما ثبت کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.