شیو چیست؟ بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن

برای پاسخ دادن به این پرسش که شیو چیست باید لایه‌های پنهان و خصوصی سرگذشت بشر را کندو کاو کنیم. در این صورت با تاریخچه‌ای از مبارزه بی امان انسان در جهت اصلاح موهای زائد بدن خویش روبرو می‌شویم! این مبارزه با پیشرفت بشر تحولات بزرگی به خود دیده و هر چه انسان مدرن‌تر شده، روش‌ها و ابزارهای اصلاح موهای زائد او نیز شکل و شمایل متفاوت‌تری به خود گرفته است.

در ادامه ۸  روش مختلف حذف موهای زائد را برایتان آورده‌ایم که از آنها با عنوان بهترین راه اصلاح موهای زائد بدن یاد می‌کنند. اگر تاکنون از اصلاح موهای زائد بدنتان به عنوان یک مشکل و گرفتاری یاد می‌کردید، مطمنا با تمامی راه حل‌های شیو موهای زائد به خوبی آشنایی نداشتید.

شیو چیست؟

انگلیسی زبانان برای بیان تراشیدن موهای سر و بدن با استفاده از تیغ و ابزارهای برنده دیگر از اصطلاح «شیو» (shave) استفاده می‌کنند. اصطلاح شیو کردن به همین شکل در میان فارسی زبانان هم برای اصلاح موهای زائد بدن با هر روش و ابزار سنتی یا جدید به کار برده می‌شود.می دانیم وقتی پوست مرطوب باشد شیو کردن راحت‌تر انجام می‌شود. جالب است بدانید شیو کردن موهای زائد بهتر است در شب انجام شود، چرا که در هنگام شب پوست نسبت به روز حالت منبسط ‌تری دارد و موها را بهتر می توان از فولیکول‌ها یا همان غلاف‌های مویی جدا کرد.

در ادامه برخی روش‌های اصلاح موهای زائد بدن را با اشاره به مزایا و معایب آنها مرور می‌کنیم.

۸ روش از بهترین راه‌های اصلاح موهای زائد بدن

۱- کرم‌های موبر

کرم‌های موبر

کرم‌های موبر مخصوصا انواع مرغوب و برندهای لوکس آن، راه‌ حلی است که طرفداران فراوانی دارد. انواع مرغوب این کرم‌ها علاوه بر جدا کردن موهای زائد از پوست با ترکیبات شیمیایی همچون کلسیم تیوگلیکولات و کراتین، مو را از ریشه تضعیف کرده و استفاده مداوم از آنها به تدریج موهای زائد را نازک و کُرک مانند می‌کند.

البته موبرها گاها معضل حساسیت‌زایی را در برخی افراد ایجاد می‌کنند. به این منظور اگر تصمیم به استفاده از این محصولات دارید بهتر است ابتدا مقدار بسیار کمی از کرم یا لوسیون موبر را روی مچ دست خود امتحان کنید. اگر پس از استفاده در پوستتان احساس حساسیت، خارش و التهاب نکردید می‌توانید با آسودگی خاطر از این محصول استفاده نمائید.

۲- بند انداختن

بند انداختن صورت

بند انداختن اگر چه شیوه‌ای بسیار سنتی و قدیمی برای از ریشه در آوردن موها به شمار می‌رود، اما شیوه‌ای کمتر مرسوم برای اصلاح موهای زائد بدن می‌باشد. این شیوه برای شیو کردن موهای زائد در بخش‌ اندام‌های تناسلی و زیر بغل به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا به خودی خود همراه با درد و التهاب بسیاری است و ضخامت موهای این ناحیه درد و التهاب را چندین برابر می‌سازد.

اغلب خانم‌ها از این روش برای حذف موای زائد دست، صورت و پای خود استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از این شیوه آن است که تا یک هفته خیال شما را از بابت شیو کردن نواحی مختلف بدنتان آسوده می‌سازد و در ضمن باعث صاف و  روشن شدن پوستتان نیز می‌گردد.

۳- اپیلاسیون

اپیلاسیون پا

اپیلاسیون هم در واقع شیوه‌ای است که در آن موهای زائد از ریشه بیرون کشیده می‌شود. ریشه در واقع همان فولیکول مو است که در روش اپیلاسیون برای خارج کردن آن از بستر پوست از وکس و موم استفاده می‌گردد. از آنجایی که استفاده از این شیوه با درد و سوزش همراه است، برای افرادی که آستانه درد آنها پایین است، پیشنهاد نمی‌شود. علت اینکه چرا برخی از این شیوه دردناک برای اصلاح موهای زائد خود استفاده می‌کنند به جهت مدت زمان نسبتا طولانی است که آنها را از شر موهای زائدشان خلاصی می‌دهد.

در ضمن فراموش نکنید که این شیوه یکی از پرطرفدارترین و بهترین روش‌ها برای اصلاح موهای زائد به شمار می‌رود . اگر چه اپیلاسیون شیوه‌ای موقتی برای از بین بردن موهای زائد می‌باشد ولی به مروز زمان از ضخامت موها کاسته و به تدریج حتی باعث کرکی شدن آنها نیز می‌گردد.

۴- پودر موبر

پودر موبر واجبی مهنا

اگر بخواهیم از بند انداختن به عنوان روشی قدیمی و سنتی جهت حذف موهای زائد یاد کنیم، پس باید استفاده از پودر موبر را پیشکسوت روش‌های شیو موهای زائد بدانیم. از مزایای این شیوه می‌توان به نرم و لطیف کردن پوست و روشن شدن آن اشاره کرد. به علاوه این شیوه بسیار مناسب کسانی است که طاقت درد و سوزش را ندارند و می‌خواهند با صرف کمترین هزینه، از شر موهای زائد خود خلاص شوند.

البته این شیوه تنها به شرطی غیر تهاجمی و بی آزار به حساب می‌آید که به دستور العمل‌های روی بسته محصول عمل کنید، در غیر این صورت ممکن است پوستتان دچار التهاب و سوختگی گردد. البته ممکن است در صورت استفاده از این محصول، از سوی اعضای خانواده خود مورد اعتراض قرار بگیرید، زیرا عموم پودرهای موبر از بوی بسیار نامطبوغی برخوردارند. وقت گیر بودن استفاده از این پودرها و نیاز به دقت فراوان در زمان استفاده، جزو معایبی است که باعث می‌شود بسیاری قید استفاده از موبرها را بزنند.

۵- ماشین اصلاح برقی

ماشین اصلاح برقی

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

ماشین اصلاح برقی در واقع همان موزهایی هستند که برای انجام عملیات شیو آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرند . شما جهت استفاده از این دستگاه‌های مو زن نیاز به منبع تغذیه برق شهری دارید، کما اینکه در زمان استفاده از آنها نیز باید شش دانگ حواستان را جمع کنید. زیرا یک ماشین اصلاح به رغم سهولت استفاده، امکان ایجاد زخم و خراشیدگی بر روی پوست را هم خواهد داشت. برای اینکه عملیات شیو با کمک این ابزارها به نحو بهتر و راحت تری صورت پذیرد پیشنهاد می‌کنیم از ژل‌های لیز کننده یا کف‌‌های مخصوص اصلاح استفاده نمائید.

۶- الکترولیز موهای زائد: راه حل موقت

الکترولیز موهای زائد: راه حل موقت

وقتی مجلات قدیمی را ورق می‌زنیم مملو از تبلیغات الکترولیز موهای زائد است. این روش در دهه‌های گذشته پرطرفدار بود اما به تدریج در برابر محصولات و فناوری های جدید عقب نشینی کرد. با این حال هنوز هم برخی متخصصان پوست، خدمات الکترولیز موهای زائد را در پکیج خدماتی خود ارائه می‌کنند.

فرآیند الکترولیز موهای زائد به این صورت است که امواج با فرکانس موج کوتاه از طریق سوزن های بسیار نازک به محل تراکم ریشه موهای زائد منتقل می‌شود. این امواج فولیکول ریشه مو را ضعیف می‌کند و رشد مو تقریبا متوقف می‌شود، ضمنا موهای جدید نیز در آن ناحیه رشد نمی‌کند.

نقص مهم الکترولیز موهای زائد این است که چنانچه هر چند وقت یکبار الکترولیز را تکرار نکنید رشد موها دوباره آغاز می‌شود. علاوه بر این، امواج الکترولیز پوست را ملتهب و قرمز می‌کند و به همین دلیل هم این روش امروزه چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

۷- لیزر موهای زائد، فناوری جنگ ستارگان علیه موهای زائد

لیزر موهای زائد

هر جا نام لیزر را می‌شنویم ناخودآگاه یاد سری فیلم‌های جنگ ستارگان می‌افتیم! به دلیل تبلیغات فراوانی که درباره لیزر موهای زائد انجام می شود بسیاری از خانم ها و آقایان این روش را امتحان کرده اند. در این روش فولیکول مو از ریشه توسط اشعه لیزر – البته نوع بسیار ضعیف و کنترل شده آن – هدف قرار می‌گیرد. حرارتی که اشعه لیزر در یک لحظه به فولیکول مو می‌تاباند باعث توقف رشد آن می‌شود.

لیزر کردن موهای زائد بسته به تراکم ناحیه‌ای که موها در آنجا می‌روید و ضخامت ریشه مو باید چند بار به فاصله یک تا دو ماه تکرار شود تا نتیجه مطلوب‌تری به دست آید. لیزر موهای زائد نسبت به الکترولیز و استفاده از کرم‌های موبر، راه حل اساسی‌تری برای خلاص شدن از شر این موهای سمج است و زمان طولانی‌تری آنها را نخواهید دید، ولی تصور نکنید که لیزر برای همیشه شر موهای زائد را می‌کند!

به این معنی که تکرار فرآیند لیزر کردن بسته به سماجت موهای زائد ممکن است سالی یک یا دوبار لازم باشد. مشکل این روش، سوزش و التهاب پوست بعد از لیزر است که چند ساعتی شما را آزار خواهد داد.

۸- اپی لیدی

اپی لیدی

اگر به دستگاه های اپی لیدی، به عنوان جایگزین ابزارهای سنتی اصلاح موهای زائد یعنی تیغ و موچین نگاه کنید، کارآمدتر از آنها به نظر می‌رسند ولی توقعتان را خیلی هم بالا نبرید. دستگاه‌های اپی لیدی مو را از ریشه درمی آورند و طبیعتا این روش با کمی درد همراه است. فراموش نکنید همین مقدار درد در نواحی حساس بدن غیرقابل تحمل است و بنابراین اپیلاسیون بیشتر برای اصلاح موهای زائد دست‌ها، ساق و ران پا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته اگر این دستگاه‌ها با کیفیت و از تولیدات برندهای مطرح باشند، درد کمتری ایجاد می کنند.چنانچه موهای زائد شما نازک و رشد آنها کم باشد با کمک اپی لیدی تا ۱ ماه و حتی ۲ ماه از شر آنها آسوده می شوید. در غیر این صورت حداکثر ۲ هفته یکبار باید کار با اپی لیدی را تکرار کنید.

سابقه تاریخی شیو کردن و اصلاح موهای زائد

زمانی در حدود ۱۱ هزار سال پیش انسان‌ها برای اصلاح موهای زائد خود از سنگ‌های تیز و ساده‌ترین مواد موجود در طبیعت استفاده می‌کردند. امروزه پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و اکتشافات علمی در خدمت انسان قرار گرفته تا بر بخش ناخواسته و سمج جسم خود غلبه و آن را حذف کند. شاید برخی انسان‌ها بر این باور باشند که هیچ چیز زائدی در بدن وجود ندارد و هر چه در بدن هست– از جمله موی زائد –  به مقصود و منظوری خلق شده اما این افراد انگشت شمارند.

در مقابل افراد بیشماری معتقدند موهایی در بدن ما می‌رویند که زیبایی ما را مخدوش می‌کنند و سلامت‌مان را به مخاطره می‌اندازند. حتی اگر معیارهای زیبایی شناسی را به طور کامل کنار بگذاریم نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که موهای زائد محلی برای تجمع برخی آلودگی‌ها و باکتری‌ها در بدن انسان هستند و اصلاح آنها در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین روش ممکن، خواسته‌ای منطقی و مطابق با استانداردهای سلامت و بهداشت به شمار می‌رود.

اگر با تمامی این اوصاف هیچ رقمه حاضر به حذف موهای زائد خود به صورت موقت یا دائم نیستید اما بدتان نمی‌آید از رنگ تیره و زننده آنها خلاص شوید، راه حال زیر را امتحان کنید. این راه حل با شیوه‌های پیشتر گفته شده ارتباطی ندارد و در واقع شیو هم به حساب نمی‌آید ،ولی از نظر زیبایی شناسی ظاهر شما را مقبول‌تر می‌سازد.

لوسیون‌ها و کرم‌های هم‌رنگ کننده و بی‌رنگ کننده مو

شاید برخی از آرایشگران معتقد باشند بی رنگ کردن موهای زائد یا همرنگ کردن آنها با رنگ پوست افراد را نباید جزو روش های اصلاح موهای زائد دسته بندی کرد که البته اعتقاد درستی نیز هست. اما این روش در واقع مشکل ناهماهنگی رنگ موهای زائد با اندام ها را که به نازیبایی می‌انجامد، به صورت موقت برطرف می‌کند.

به هر حال نمی‌توان منکر شد که همین روش نیز معضل بسیاری از افراد، خصوصا بانوان را با بخشی از موهای زائد خود تا حدود زیادی برطرف می‌کند. مزیت کلیدی لوسیون‌ها و کرم‌های هم‌رنگ کننده و بی‌رنگ کننده این است که استفاده از آنها ساده و اثرشان نسبتا فوری است. ضمنا این لوسیون‌ها و کرم‌ها اغلب گران ‌قیمت نیستند و هزینه سنگینی به متقاضیان این روش تحمیل نمی‌شود.

برخی از این لوسیون‌ها و کرم‌ها علاوه بر بی‌رنگ کردن یا هم‌رنگ کردن موهای زائد با رنگ پوست بدن، ضخامت موهای زائد را نیز کاهش می‌دهند و استفاده از آنها در بلند مدت می‌تواند موهای زائد را نازک و حتی ریشه موهای زائد را ضعیف کند. نقص مهم این لوسیون‌ها و کرم‌ها هم همان‌طور که پیشتر گفته شد، موقت بودن اثرشان و همچنین ناسازگاری و حساسیت‌زایی آنها برای پوست برخی افراد است.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.