آشنایی با سرم مو و عملکرد شگفت‌انگیز آن بر روی انواع مو

ممکن است به درستی ندانید سرم مو چیست و با تاثیرات شگفت‌انگیز آن بر روی انواع مو آشنایی نداشته باشید، ولی اگر بدانید که این محصول رمزو راز اصلی داشتن موهایی براق و خوش حالت است مطمنا مشتاق به شناخت اسرار آن خواهید شد. اگر از وز، خشک و بد حالت بودن موهایتان گلایه‌ مندید بهتر است بدانید سرم موها اختراعی در راستای حل این مشکل بوده‌اند و به خوبی توانسته‌اند از پس ماموریتشان برآیند. چنانچه می‌خواهید در چشم بر هم زدنی از شر مشکل گره خوردن و خشکی موهایتان رها شوید استفاده از سرم مو را دست کم نگیرید و اگر از تاثیرات سوء این محصول واهمه دارید با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی دقیق با آن، به خیل دوستداران و مصرف‌کنندگان پر و پا قرص سرم مو بپیوندید. در این راهنمای خرید سرم مو هر آنچه برای آشنایی و نحوه استفاده از این محصول نیاز دارید برایتان آورده‌ایم.

این مطلب را هم بخوانید: آشنایی با ۶ رنگ موی پرطرفدار ۲۰۲۱

سرم مو چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است به جواب این سوال بپردازیم که سرم مو چیست و از چه موادی تشکیل شده؟ سرم مو در واقع لایه‌ای محافظتی است که دور ساقه مو را گرفته و از آن در برابر عوامل محیطی و آسیب‌هایی چون گرما و حرارت، ذرات آلاینده معلق در هوا، محصولات شیمیایی محافظت می‌کند. این محصول علاوه بر جلوگیری از وز شدن موها با حالت انعکاس نوری که داراست در درخشان به نظر رسیدن موها هم موثر واقع می‌گردد. این ماده بیشترین تاثیر را بر روی سطح مو داشته و بر روی اعماق مو نفوذ چندانی ندارد. مصرف سرم مو علاوه بر مزایای ذکر شده در نرم و خوش‌حالت به نظر رسیدن موها و رهایی از گره مو هم تاثیرگذار است، ضمن آنکه حکم تثبیت‌کننده برای حالت مو را داشته و در نهایت می‌توانید به جای نرم‌کننده هم از آن استفاده کنید.

ممکن است از خواندن تاثیرات فوق‌العاده سرم مو تعجب کرده باشید، در حالی که این تاثیر به سبب قرار داشتن ترکیبی جادویی به نام سیلیکونی در این محصول است. تمام تاثیرات شگفت انگیز سرم موها مرهون سیلیکونی به کار رفته در سرم مو است که حجم عمده این محصول را تشکیل می‌دهد. این ماده پوشش محافظتی دور ساقه مو ایجاد کرده و رمز اصلی نرم و ابریشمی شدن موها پس از استفاده از سرم مو همین عنصر است. سیلیکونی همچنین دارای خاصیت انعکاس نور بوده که در نهایت منجر به درخشندگی موها می‌گردد. خوشبختانه این عنصر بسیار سبک است و بنابراین نگرانی از بابت سنگینی و ریزش مو برایتان ایجاد نخواهد کرد. نکته جذاب ماجرا آن است که این ماده پس از برجای گذاشتن تاثیرات فوق‌العاده خود تبخیر شده و بر روی کف سر هم باقی نمی‌ماند. علاوه بر سیلیکونی سایر عناصر همچون سرامیدها، آمینو اسیدها و نرم کننده‌ها در ترکیبات سرم مو جای دارند و در رطوبت‌رسانی، تقویت و پروتئین‌دهی و در نهایت جلوگیری از ریزش و شکستگی مو تاثیرگذارند.

تفاوت سرم مو با روغن مو

هرچند سرم مو و روغن مو دارای ظاهری مشابه با یکدیگر هستند و بعضا به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی در اصل کارایی این دو محصول با هم یکسان نبوده و دارای تفاوت‌های اساسی هستند. در ادامه این تفاوت‌‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

روغن مو در دسته محصولات تغذیه کننده و نرم کننده مو قرار دارد. این ماده قادر به نفوذ به لایه‌های عمقی مو بوده و به این وسیله در افزایش سلامت موها نقش ایفا می‌کند. سرم مو را باید در دسته محصولات حالت دهنده مو جستجو کرد زیرا این محصول صرفا بر روی ساقه موها تمرکز داشته و قادر به ایجاد پوششی خارجی بر روی موهاست نه بیشتر. آنچه از سرم مو می‌توانید انتظار داشته باشید بهینه کردن ظاهر یا پوشش خارجی موها و درخشش آنهاست.

روغن مو همانگونه که از نام آن پیداست دارای ترکیباتی با نام اسیدهای چرب بوده که با جایگزینی لیپیدها (اسیدهای چرب مو) ساقه موها را نرم می‌سازد. بنا به تعریفی می‌توان روغن مو را به عنوان چاره‌ای برای رهایی از شکستگی موها به کار گرفت. کارایی سرم مو کاملا متفاوت بوده و با داشتن پایه سیلیکونی بر روی افزایش مقاومت در لایه کوتیکول مو تمرکز دارد. کوتیکول مهم‌ترین و خارجی‌ترین بخش ساقه موهاست و بروز هرگونه مشکلی برای این لایه منجر به بروز عوارضی همچون خشکی، زبری، موخوره بر روی موها می‌گردد. نتیجه می‌گیریم هرگونه نشانه بیماری در ظاهر موهایتان نشانگر حال نه چندان خوشایند کوتیکول موهایتان است.

مورد بعدی تفاوت سرم مو و روغن مو به موارد استفاده آن باز می‌گردد. همه افراد قادر به استفاده از روغن مو هستند در حالی که سرم مو عموما انتخاب افرادی است که دارای موهای درهم پیچیده و مشکل دار هستند.

استفاده از روغن مو باعث سنگین شدن موها و پایین کشیدن آن‌ها می‌شود در حالی که سرم مو به سبب بافت سبک خود هیچگونه علامتی از چسبندگی در موها ایجاد نمی‌کند، علاوه بر اینکه بر روی کف سر هم باقی نمی‌ماند. با این اوصاف اگر دلتان نمی‌خواهد موهایتان کم پشت به نظر برسد استفاده از روغن مو را متوقف کنید زیرا این محصول حجم موها را کمتر از حالت عادی نشان می‌دهد.

تفاوت سرم مو با ماسک مو

برخلاف باور برخی که تفاوت سرم مو و ماسک مو را در چگونگی استفاده از آنها می‌دانند و بر این باورند که ماسک مو پس از استفاده باید مورد شستشو قرار گیرد و این سرم مو است که نیازی به شستشو ندارد باید بگویم، این یک باور اشتباه و رایج است! برخی از ماسک موها به سبب مواد و عناصر طبیعی به کار رفته در آنها نیازی به آبکشی ندارند و مختص پس از حمام هستند در حالی که دسته‌ای دیگر از ماسک‌ها پس از استفاده باید حتما مورد آبکشی قرار گیرند. در حقیقت تفاوت اصلی این دو محصول در موارد استفاده از آنهاست نه چگونگی استفاده .

ماسک مو محصولی تقویتی و ترمیمی برای موهای آسیب دیده به شمار می‌رود و حالت پیشگیری و درمان برای موها را داراست، در حالی که سرم مو بیشتر به ظاهر مو پرداخته و در زیباتر به نظر رسیدن موها نقش دارد. البته این موضوع منکر نقش سرم مو در تقویت و رفع خشکی موهای آسیب دیده نیست بلکه بیانگر نقش اصلی آن در ایجاد لطافت، نرمی و درخشندگی موهاست در حالی که یک ماسک مو ایفاگر نقش پیشگیری و درمان برای موهای آسیب دیده و خشک است.

چگونگی استفاده از سرم مو

سرم مو هم بر روی موهای خشک و هم بر روی موهای مرطوب قابل استفاده است تنها باید شیوه استفاده از آن را بدانید که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

چگونگی استفاده از سرم مو بر روی موهای خشک

اگر به یک متخصص مو مراجعه کرده و از او برای معرفی حالت دهنده مو مشورت بگیرید مطمنا سرم مو را به شما پیشنهاد می‌کند، این محصول برخلاف موس‌ها که باعث خشکی و تضعیف ریشه مو می‌گردند در سلامت موها تاثیرگذارند. برای استفاده از این محصول بر روی موی خشک تنها کافیست چند قطره سرم بر روی کف دست‌هاتان ریخته و شروع به ماساژ دادن نمائید. پیشنهاد می‌کنیم اینکار را ابتدا از ناحیه پشت موها آغاز کرده و سپس سرم را به جلو و وسط مو آغشته سازید تا شاهد بهترین حالت بر روی موهایتان باشید. در اولین مرتبه بیش از ۳ الی ۴ قطره سرم استفاده نکنید ولی چنانچه شاهد پژمره و بی جان بودن موهایتان بودید با افزودن دو قطره دیگر و ماساژ آن بر روی طرفین و جلوی موهایتان سعی در احیا آن داشته باشید. نکته آخر اینکه در استفاده از سرم مو افراط نکنید زیرا نه تنها جلوه زیبایی به موهایتان نمی‌دهید بلکه باعث خمیده و بد حالت به نظر رسیدن موهایتان هم می‌شوید.

چگونگی استفاده از سرم مو بر روی موهای مرطوب

اگر به دنبال تاثیر بیشتر و بهتر سرم مو هستید پیشنهاد می‌کنیم این محصول را بر روی موهای مرطوب امتحان کنید. روش استفاده از سرم بر روی موهای نم‌ دار به این صورت است که ابتدا یک قطره سرم بر روی کف دست‌های خود ریخته و سپس آنرا بر روی فرق سر و انتهای مو بمالید. البته منظور از موی مرطوب حالتی است که آب از مو نچکیده و تنها کمی نم دار باشد. پس از مرحله اول موها را به سمت جلوی سر انداخته و در جهت عمودی یعنی نوک موها به سمت ریشه شروع به سرم زدن کنید. اگر به دنبال درمان موخوره هستید پس فراموش نکنید نوک موها را به خوبی با سرم ماساژ دهید. پس از انجام این مرحله موها را به سمت عقب برگردانده و ۲ الی ۳ قطره دیگر از سرم را بر روی کف سر مالیده و ماساژ دهید. اجازه دهید که سرم یک دقیقه بر روی موها مانده تا به خوبی جذب گردد و سپس موها را خشک نمائید. چنانچه سرم را بر روی موهای نمدار استفاده کردید حتما از سشوار برای خشک کردن آن استفاده کنید زیرا سرم قرار گرفته بر روی موی مرطوب باعث جذب گرد و غبار بر روی موها می‌گردد که حالت مطلوبی نیست.

آشنایی با ۴ سرم موی پرفروش

حال که با خواص شگفت انگیز سرم مو آشنا شدید بد نیست با چند مدل از بهترین سرم موهای بازار هم آشنا شوید تا در انتخاب میان مدل‌ها  متنوع سرم مو با اطمینان بیشتری دست به خرید بزنید.

سرم مو سینره

محصولات مراقبت از پوست و موی سینره از آغاز فعالیت این برند تا کنون رزومه خوبی از خود نشان داده‌اند. این محصولات دارای پایه گیاهی هستند و در زمینه تولید سرم مو هم این برند نشان داده که حرفایی برای گفتن دارد. آنچه سرم موی سینره را در صدر جدول معرفی ما قرار داد ویژگی‌های تغذیه‌ای فراوان این محصول در کنار قیمت به شدت رقابتی آن بود. این سرم مو غنی شده با ویتامین‌های E وA بوده و در ترکیبات خود مقادیری امگا ۳ و ۶  گنجانده تا حالت نرمی و خوش حالتی مو را برایتان به اوج رساند. چنانچه دارای مویی خشک هستید از استفاده از این محصول غافل نمانید. برخی دیگر از ویژگی‌های این محصول را در جدول زیر به صورت آیتم وار برایتان آورده‌ایم.

سرم مو سینره
مناسب برایموهای خشک و شکننده
حجم۱۰۰ میلی لیتر
ویژگینرم کننده
ترکیباتویتامین A، ویتامینE، امگا ۳، امگا ۶
سایر خصوصیات·         دارای ترکیباتی با پایه سلیکونی جهت به اوج رساندن نرمی و شفافیت مو
·         مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن در موها و ایجاد موخوره
·         حفاظت کننده از رطوبت مو
روغن آرگان بیز

این محصول در واقع یک سرم مو تقویتی حاوی روغن آرگان است که به سبب شهرت روغن آرگان و تاثیرات فوق‌العاده آن در زنده کردن موهای به شدت آسیب دیده، از عنوان روغن آرگان برای معرفیش استفاده کردیم. این محصول به سبب قرار داشتن روغن آرگان در ترکیبات خود و با داشتن انواع و اقسام گوناگونی از ویتامین‌ها، اسیدها و آنتی اکسیدان‌های ضروری، به عنصری معجزه‌گر برای تقویت و جوان‌سازی موها مبدل گردیده است.  

سرم حاوی روغن آرگان بیز
مناسب برایانواع موها
حجم۱۰۰ میلی لیتر
ویژگیتقویت کننده و جوان ساز
ترکیباتویتامین E وC وA، اسیدهای چرب امگا ۶ و ۹، اسید لینولینیک ، آنتی اکسیدان
سایر خصوصیاتدارای تاثیرات فوق‌العاده در تقویت و از بین بردن حالت خشکی موهای به شدت آسیب دیده
اسپری ۱۰ کاره مولتی اکشن

اگر به دنبال محصولی همه کاره هستید که در حکم معجزه‌ای برای موهایتان نقش ایفا کند، به شما سرم مو مولتی اکشن ۱۰ کاره را پیشنهاد می‌کنیم. هرچند کارایی بالای این محصول تاثیر آنرا اغراق شده و غیر قابل باور کرده ولی پس از آشنایی با ترکیبات کم‌یاب و ارزشمند آن نظرتان عوض خواهد شد. ۴ ترکیب اصلی این محصول عبارتند از روغن آرگان، روغن ماکادامیا، عصاره ابریشم و در نهایت کراتین‌های آمینو اسید که هر یک تاثیر شفابخشی بر روی تارهای مو خواهند گذاشت. روغن ارگان در این ترکیبات نقش مرطوب کننده مو را برعهده داشته و باعث ایجاد درخشندگی، نرمی و رهایی موها از حالت خشک و شکننده می‌گردد. روغن ماکادامیا را می‌توان به عنوان کمپوتی از مواد مغذی شامل کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب دانست که در تقویت موها و برگرداندن آنها به حالت طبیعی تاثیرات شگفت‌انگیزی داراست. عصاره ابریشم همانگونه که از نام آن پیداست در نرمی و ابریشمی شدن موها نقش مهمی ایفا کرده و باعث ایجاد حالتی فوق‌العاده در موها می‌گردد، به گونه‌ای که از لمس موهای خود لذت خواهید برد. در نهایت باید از کراتین‌های آمینو اسید قرار گرفته در ترکیبات این محصول یاد کنیم که کمکی موثر در رشد و مبارزه با ریزش مو دارند.

اسپری ۱۰ کاره مولتی اکشن
مناسب برایانواع موها
حجم۲۵۰ میلی لیتر
ویژگیتقویت موها ،ضد مو خوره ،ضد وز ،ضد پیری مو ،ضد گره مو ،حجم دهنده و درخشان کننده
ترکیباتروغن آرگان ، روغن ماکادامیا  یا روغن فندق استرالیایی، عصاره ابریشم، کراتین‌های آمینو اسید
سایر خصوصیات·         از بین برنده حالت شکنندگی مو
·         جلوگیری از ایجاد موخوره
·         ترمیم کننده موهای خشک و آسیب دیده
·         مراقبت کننده از مو در برابر اشعه‌های مضر خورشید
·         محافظ مو در برابر آسیب های ناشی از دستگاه‌های حرارتی همچون سشوار، اتو و بابلیس
سرم مو آیس کریم مدل Gold & Diamond

به عنوان حسن ختام معرفی بهترین سرم‌های بازار به سراغ سرم مویی رفتیم که مناسب موهای رنگ شده است. اغلب افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند از حالت کدری و از بین رفتن رنگ مو پس از مدتی کوتاه در رنجند. سرم مو آیس کریم در حکم تثبیت کننده ای برای رنگ مو نقش ایفا کرده ضمن آنکه مانع از ایجاد کدری، زبری و زمختی موها می‌گردد. تقریبا می‌توان اینگونه گفت که سرم مو Gold & Diamond آیس کریم  تمامی آثار سوء ناشی از رنگ کردن موها را از بین برده و موهایی درخشان و بی‌نظیر برایتان رقم خواهد زد.

سرم مو آیس کریم مدل Gold & Diamond
مناسب برایانواع موها
حجم۱۰۰ میلی لیتر
ویژگیتقویت‌کننده ، براق‌کننده ، نرم‌کننده
ترکیباتویتامین، عصاره طلا و مس
سایر خصوصیات·         مانع از ایجاد حالت کدری و پاک شدن زود هنگام رنگ مو
        بالا برنده دوام رنگ مو
·         ایجاد کننده حالت براقی، لطافت و درخشندگی موها بدون ایجاد حالت چربی و سنگینی بر روی موها

در پایان لازم است به چند قاعده مهم در استفاده از سرم موها اشاره کنم، اولین قانون مهم در استفاده از این محصول آن است که پیش از استفاده از سرم مو حتما موهایتان را بشوئید. استفاده از سرم بر روی موهای نشسته باعث افزایش وزن و چربتر به نظر رسیدن موها می‌گردد. قاعده بعدی به میزان استفاده از این محصول باز می‌گردد. هرچند سرم مو تاثیر فوق‌العاده‌ای بر ظاهر و حالت موها دار ولی در استفاده از آن زیاد روی نکنید و مقدار زیادی سرم رو بر روی موهایتان قرار ندهید. چنانچه بلندی موهایتان متوسط است به ۲ تا ۳ قطه سرم مو نیاز دارید و برای موهای بلندتر ۳ الی ۴ قطره سرم کفایت می کند. فراموش نکنید میزان بیشتر از مقادیر گفته شده موهایتان را چرب و سنگین نشان می‌دهد.

اگر هنوز هم بر سر خرید سرم مو شک دارید باید بگویم این محصول بیشتر برای موهای خشک، وز و آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موها در فواصل بین دو شستشو نیاز به مراقبت داشته و اگر موهای شما هم در این دسته‌بندی‌ قرار دارد پس از تاثیر جادویی این محصول غافل نمانید. چنانچه پس از شستشوی موهایتان هم متوجه ضعیف بودن آن شدید بهتر است از سرم مو استفاده کنید. این محصول همچنین برای کسانی که نوک موهایشان به دلیل رنگ کردن‌های مکرر دچار خشکی شدید و موخوره شده هم راه‌حلی بسیار کار ساز است. در نهایت اگر هرگونه مشکلی در ناحیه ساقه موهایتان دارید و چاره‌ای برای آن نمی‌یابید وقت آن است که سرم مو را امتحان کنید.

آیا تاکنون از سرم مو استفاده کرده‌اید؟ در صورت استفاده چه تاثیری از این محصول دیده‌اید؟

در میان سرم موهای معرفی شده کدام یک بیشتر نظر شما را به خود جلب کرد؟

اولین امتیاز را شما ثبت کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.