آیا پودر قهوه خراب میشه ؟ شرایط نگهداری از قهوه

اطلاع از شرایط نگهداری قهوه و اینکه آیا پودر قهوه خراب میشه ؟ یکی از موضوعاتی است که گاها ذهن عاشقان قهوه را به خود مشغول می‌سازد. این نوشیدنی پای ثابت و همراه همیشگی لحظه‌های طرفدارانش است اما اگر به صورت هوسی و تنها گه گاهی قهوه می‌نوشید، دانستن نکاتی در مورد نگهداری از این محصول برایتان حائز اهمیت بیشتری است. زیرا مطمنا مدت زمان باقی ماندن این محصول در قفسه‌های شما بیشتر بوده و به تبع آن امکان خراب شدن یا تغییر مزه آن نیز بیشتر است. همه ما می‌دانیم که عطر و طعم قهوه تازه چیز دیگری است، اما اینکه چکار کنیم که پودر قهوه رست شده ما مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ کند، موضوعی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم .

پودر قهوه چه زمانی خراب می شود؟

قهوه در دسته دانه‌های گیاهی فاسد شدنی قرار ندارد، با این اوصاف جواب این سوال که آیا پودر قهوه خراب می‌شود خیر است. البته نگهداری طولانی مدت این محصول مطمنا با از دست دادن عطر و طعم آن همراه است و لذت یک فنجان قهوه تازه، قابل قیاس با قهوه‌های کهنه نمی‌باشد. نکته دیگر آنکه فراموش نکنید اگر پودر یا دانه قهوه در معرض رطوبت قرار گیرد، دیگر قابل استفاده نیست و باید دور ریخته شود.

مدت زمان نگهداری از قهوه

مدت زمان نگهداری از قهوه، بسته به اینکه قهوه مورد نظر شما به شکل دانه‌ای است یا پودر و رست شده، متفاوت است. بر این اساس اگر قهوه مورد نظرتان به شکل دانه سبز باشد، در مقایسه با دانه برشته شده قهوه مدت زمان بیشتری برای شما باقی خواهد ماند. دانه رست شده قهوه نیز ماندگاری تا یک ماه دارد، در حالی که بر ماندگاری عطر و طعم  قهوه‌های آسیاب شده تنها تا یک هفته می‌توانید حساب باز کنید. پس از گذشت مدت زمان‌های گفته شده، قهوه به مرور زمان کیفیت خود را از دست خواهد داد، البته این کاهش کیفیت در خصوص قهوه‌های بسته‌ای پس از باز شدن درب محصول اتفاق می‌افتد. ممکن است قهوه خود را دم کرده باشید اما فراموش کنید آنرا بنوشید، در این شرایط بهتر است تا نهایتا ۱۲ ساعت قهوه خود را میل کنید، در غیر این صورت می‌توانید آنرا برای ۳ الی ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

باریستاکاران برای اینکه قهوه‌های رست شده خود را به نحو بهتری نگهداری کنند، آنها را در داخل پاکت‌های نیتروژن دار قرار می‌دهند. این موضوع در حفظ طراوت و طعم قهوه در مدت زمان بیشتر کمک شایان توجهی می‌کند. درحقیقت اکسید شدن اتفاقی که پس از باز شدن بسته بندی قهوه برای آن می‌افتد، با این اوصاف قرار گیری قهوه در معرض رطوبت، هوای آزاد و اکسیژن را می‌توان مهم‌ترین دلایلی دانست که باعث اکسید شدن آن می‌شوند. البته توجه داشته باشید که فرایند اکسیداسیون دانه‌های قهوه مانند سایر محصولات خوراکی به راحتی قابل تشخیص نیست، اما تاثیر بسیار زیادی در طعم و از بین رفتن عطر قهوه شما دارد.

هم اکنون دیگران می خوانند

شرایط نگهداری از قهوه

مطالبی که در خصوص شرایط نگهداری از قهوه به آن اشاره خواهیم داشت، مربوط به دانه‌های قهوه سبز یا قهوه خام هستند، که میزان رطوبت باقی مانده در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر به دنبال قهوه باکیفیتی هستید به خاطر داشته باشید، هر میزان رطوبت قهوه سبز شما بالاتر باشد، احتمال کپک زدن و به طبع آن تغییر مزه قهوه شما نیز بیشتر خواهد بود.

 البته این توضیح به آن معنی نیست که نگهداری از قهوه در شرایط خشک به نفع آن است، زیرا این موضوع هم در نهایت به کاهش رطوبت لازم در قهوه می‌انجامد، که در فرآیند رست کردن دانه‌ها به آن نیاز خواهید داشت. با این اوصاف بهترین دما برای نگهداری از قهوه دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و رطوبت ۶۰ درجه می‌باشد.

 از نظر محل نگهداری از قهوه هم فراموش نکنید، قرار دادن دانه‌ها در کیسه‌های پلاستیکی و سپس گذاشتن در ظرف در داری که مانع نفوذ جریان هوا به داخل می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فراموش نکنید چنانچه در نحوه رست، شرایط نگهداری از قهوه و حتی درجه آسیاب شدن قهوه‌های خود اهمال کنید، احتمال آنکه قهوه شما حتی پیش از تاریخ معمول خراب شود، افزایش می‌یابد.

پودر قهوه

شرایط نگهداری از دانه و پودر قهوه برشته شده

شرایط نگهداری از قهوه برشته شده به مراتب حساس‌تر از دانه‌های سبز قهوه می‌باشد. نکاتی که برای نگهداری از این قهوه‌ها باید به خاطر داشته باشید آن است که، قهوه‌ها به شرایطی همچون رطوبت، نور، گرما و جریان هوا حساس هستند و به همین خاطر باید از این شرایط دور نگهداشته شوند .

بر این اساس بهترین دما برای نگهداری از  قهوه‌های برشته شده ۲۳ درجه سانتیگراد بوده و محیطی که از هوایی خشک و بدور از نور برخوردار است، شرایط مناسبتری برای نگهداری از این محصول دارد. با این اوصاف نگهداری از قهوه در یخچال انتخاب مناسبی نیست و فریز کردن این محصول هم گزینه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم به آن فکر هم نکنید.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

بهترین ظرف برای نگهداری از قهوه

در شرایط نگهداری از قهوه گفتیم که هر چه محصول خود را از تغییرات دمایی، رطوبت و نور به دور نگه دارید بهتر است، ظروفی که برای این منظور استفاده می‌کنید هم بهتر است از نوع شیشه ای و مات باشند یا سرامیکی و پلاستیک شفاف، اگر به هیچکدام از این ظروف دسترسی نداشتید می‌توانید یک ظرف فلزی را برای این منظور انتخاب کنید.

 برخی از باکس‌های نگهداری هم وجود دارند که در آنها هوای داخل ظرف با کمک مکنده هوا تخلیه می‌گردد. فروشندگان قهوه برای نگهداری از محصولات خود از سیلوهایی استفاده می‌‌کنند که مانع رسیدن نور و رطوبت به قهوه می‌‌گردند و بر کیفیت نگهداری از قهوه می‌افزایند .

چند نکته در خصوص شرایط نگهداری و تاریخ انقضای قهوه

ممکن است ندانید قهوه‌ای که خریداری کرده‌اید چه مدت در مغازه مانده و با چه شرایطی نگهداری شده، ولی با چک کردن این علائم می‌توانید دریابید که آیا تاریخ انقضای قهوه به پایان رسیده یا خیر، و به نحو بهتری از آن نگهداری کنید. این موارد عبارتند از:

۱- رطوبت را می‌توان دشمن درجه یک قهوه دانست، که باعث کپک زدگی سریع آن می‌گردد. برای این منظور باید حتما از خشک بودن قاشقی که در ظرف قهوه قرار می‌دهید، مطمئن شوید.

۲- نگهداری از قهوه در داخل یخچال یا در کنار ادویه‌جات ممنوع است، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم، جایی دور از ادویه‌های خود برای نگهداری از قهوه هایتان در نظر بگیرید. نکته دیگر آنکه نگهداری از قهوه در داخل یخچال باعث جذب رطوبت داخل یخچال توسط قهوه‌ها شده و به این ترتیب طعم قهوه از دست می‌رود.

۳- فراموش نکنید پس از هر بار استفاده از قهوه، هوای داخل کیسه را به خوبی گرفته و سپس درب آن را ببندید.

۵- از تهیه قهوه در حجم زیاد پرهیز کنید و همواره سعی کنید به اندازه نیاز هفتگی‌تان قهوه تهیه کنید، تا فاصله زمانی کمتری مابین رست دانه‌ها و آسیاب آنها بی‌افتد.

۶- هر میزان فاصله کمتری میان رست و آسیاب کردن قهوه با دم کردن آن بی‌افتد، شاهد قهوه خوش عطر و طعم‌تری خواهید بود.

۷- در زمان خرید قهوه بهتر است آن را به شکل دانه‌ای تهیه کنید، زیرا قهوه‌های پودری شکل از سطح تماس بیشتری با هوا برخوردارند و به همین خاطر عطر و تازگی خود را زودتر از دست‌ می‌دهند.

۸- تاریخ انقضای قهوه از مواردی است که باید آنرا جدی بگیرید، زیرا در عطر و طعم قهوه تاثیر قابل توجهی دارد. برای این منظور قهوه‌های پودر شده‌ای که در حدود ۳۰ الی ۴۰ روز از زمان برشته شدن آنها گذشته را دور بریزید . قهوه‌های دانه‌ای شکلی که در حدود ۲ الی ۳ ماهی از زمان برشته شدن آنها گذشته هم باید دور ریخته شوند. البته زمان ‌های اعلام شده به شرط خوب نگهداری شدن از قهوه است.

۹- قهوه‌های فوری از ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر انواع قهوه برخوردارند. این قهوه‌ها در صورتی که در شرایط مناسب نگهداری شوند از ۲ تا ۲۰ سال قابل نگهداری هستند.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.