آموزش افزایش تراکم و پرپشت شدن موی سر

داشتن موهایی پرپشت اولین مولفه زیبایی است که تمام خانم‌ها و آقایان خواستار آنند. اینکه بتوان با ترفندهایی آموزشی افزایش تراکم و پر پشت شدن موی سر را رقم زد، دور از انتظار به نظر می‌رسد اما حقیقت دارد. ریزش مو در واقع واکنش طبیعی بدن ما به نیازهایی است که از آن رفع نکرده‌ایم. پیش از آنکه متحمل هزینه‌هایی گزاف برای کاشت مو شوید، این متن را تا انتها بخوانید زیرا برخی از افراد با این روش‌ها نتایج عالی دریافت کرده‌اند. البته از آنجایی که قصد ما از نگارش این مطلب آشنایی شما با تمامی راهکارهای افزایش تراکم و پرپشت شدن موی سر می‌باشد، پس تمامی ترفندهای سنتی ،خانگی و طبی را در این زمینه با شما در میان خواهیم گذاشت.

بهترین روش افزایش تراکم و پرپشت شدن موی سر کدام است؟

هرچند تاکنون علم پزشکی و طب سنتی به دنبال راهکارهای فراوانی برای رفع و رجوع این مشکل، یعنی ریزش مو و بازگشت موهای از دست رفته بوده. اما متاسفانه به غیر از راهکار کاشت مو که آن هم راه حلی بسیار دردناک و پردردسر و با ضریب ریسک بالاییست، نیافته است. چه بسا افراد بسیاری حتی از میان سلبریتی‌ها و افراد مشهود بوده‌اند که این راهکار پر هزینه را امتحان کرده‌اند و نه تنها نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند بلکه موهای داشته‌شان نیز در معرض تهدید از دست رفتن قرار گرفته و به بیماری‌های پوستی مختلف نیز دچار شده‌اند.

عوامل تاثیر گذار در افزایش تراکم مو

با توجه به بازار پولسازی که برای کاشت مو و افزایش تراکم مو وجود دارد، تاکنون مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفته است. فهرست زیر نتیجه این تحقیقات گسترده برای چاره یابی این مشکل بوده و از تاثیر این عناصر بر ریزش مو خبر داده‌اند، هرچند این شواهد دلیل قطعی برای قطع ریزش مو ارائه نکرده‌اند.

  • آمینواسیدها
  • مکمل‌های آهن درموارد کم آهن بودن بدن شخص
  • کمبود ویتامین‌های بیوتین و نیاسین
  • عنصر طبیعی پروآنتوسیانیدها که در انواع گوناگون چای ، دارچین ، انگور  و بری‌ها می‌توان آنرا یافت.
  • مکمل‌های ترکیبی از منابع اقیانوسی و دریایی
  • انواع مختلف گیاهان دارویی همچون جینسینگ
  • گیاهانی دارای خاصیت دارویی همانند چای سبز، گل ختمی، ارزن، آلوئه ورا و جینکو بیلوبا
  • مواد حاوی کافئین، رتینوئیدها، ملاتونین و رتینول
هم اکنون دیگران می خوانند

راهکار برای درمان ریزش مو

هرچند تمامی مواد و عناصری که در بالا نامی از آنها آورده شده خواصی برای مو دارند، اما حقیقت آن است که نمی‌توان از آن مواد به عنوان چاره‌ای برای رشد مجدد موها یا قطع کامل ریزش مو یاد کرد. به همین سبب برای درمان ریزش مو باید به سراغ راه‌حل‌های اثر بخش دیگری رفت که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت

بهترین روش درمان ریز مو
بهترین روش درمان ریز مو

افزایش تراکم مو با شیوه کاشت

اگر بخواهیم به یکی از سریع‌ترین شیوه‌ها برای افزایش تراکم مو و درمان طاسی و کم مویی اشاره کنیم مطمنا شیوه کاشت مو سردمدار این شیوه‌ها به شمار می‌رود. موضوعی که اغلب افراد را از امتحان این شیوه بازمیدارد هزینه بالای این درمان و تهاجمی بودن آن است، که البته در حال حاضر این شیوه همچنان پر خرج به شمار می‌رود، اما در مقایسه با روش‌های کاشت مو در گذشته کمتر تهاجمی و دردناک می‌باشد.روش‌های جدید کاشت مو همچون sut microfit و Fit در دسته مدرن‌ترین و کم دردسرترین شیوه‌های حال حاضر کاشت مو به شمار می‌روند و مویی پر پشت را در کمترین زمان ممکن برای شما رقم می‌زنند.

ماینوکسیدیل و فیناستراید

اگر به دنبال داروی قطع ریزش مو رفته باشید قطعا دو داروی موضعی فیناستراید و ماینوکسیدیل را به شما پیشنهاد خواهند داد. این دو دارو توسط سازمان سازمان غذا و داروی آمریکا موسوم FDA مورد تایید قرار گرفته اند و اثر گذاری و ایمنی آنها در حد قابل قبولی ارزیابی شده است.

ماینوکسیدیل یا روگین

ممکن است این دارو را با نام تجاری روگین به شما معرفی کنند که به شکل محلولی فومی شکل با غلظت‌های ۲ تا ۵ درصد قابل تهیه می‌باشد. این دارو به تحریک فولیکول‌های ما پرداخته و با ایجاد تغییراتی در چرخه ریزش و رشد مجدد موها ، در نهایت باعث افزایش تراکم مو  برای فرد می‌گردد. اینکه دقیقا چه زمانی باید انتظار تاثیر گذاری از این دارو را داشته باشید، عموما بعد از ۶ الی ۸ هفته دارو تاثیرات خود را شروع و در دوره‌های ۱۲ الی۱۶ تاثیرگذاری دارو به اوج خود می‌رسد . در نظر داشته باشید حداقل روزی ۲ مرتبه باید از این دارو استفاده نمایید تا شاهد تاثیر گذاری آن باشید.

نکاتی در خصوص مصرف ماینوکسیدیل

– هرچه زودتر اقدام به مصرف این دارو نمایید، تاثیر آن بهتر بوده و تراکم موی بیشتری برای شما رقم می‌زند، ضمنا تاثیر این محلول بر جوانانی که دچار طاسی وسیع نگردیده‌اند بیشتر و بهتر بوده است.

– نتیجه مصرف این دارو بر روی بیش از ۵۰ درصد مصرف کنندگان کاهش ریزش مو، افرایش رشد مجدد موها و افرایش ضخامت آنها بوده است

– مصرف این محلول برای خانم‌ها و آقایان محدودیت ندارد

– نکته بسیار مهمی که پیش از انتخاب این شیوه باید بدانید آن. است که ، پس از قطع مصرف دارو ریزش مجدد موها آغاز میگردد ، با این اوصاف باید این شیوه درمانی را مادام العمر در نظر بگیرید

– ممکن است در صورت مصرف محلول برخی ار واکنش‌های آلرژیک همچون افزایش وزن، درد قفسه سینه، ورم صورت، تنگی نفس را شاهد باشید .

فیناستراید

این عنصر در بدن به مهار هورمون تستسترون پرداخته و مانع تبدیل آن به هورمون DHT می‌گردد که از عوامل اصلی ریزش مو‌قلمداد می‌باشد . نتایج مصرف این دارو نشان داده که فیناستراید قادر است تا ۷۰ درصد از غلظت DHT موجود در پوست سر را کاهش دهد. برمبنای پژوهشی به سال ۲۰۰۲ مصرف تنها یک میلی گرم این محلول در طول یک سال به افزایش تراکم مو در بیش از نیمی از مصرف کنندگان انجامیده و مصرف آن طی دو سال برای بیش از ۷۰ درصد مصرف کنندگان ثمر بخش بوده است.

عموما تاثیر فیناستراید بر افزایش تراکم مو طی سال اول به اتمام می‌رسد و آنچه در ادامه روند درمان افراد شاهد آن هستند افزایش ضخامت و بهبود رنگ موهایشان است. نکته آخر آنکه مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ۵ ساله این دارو می‌تواند نتایج ماندگاری بر افزایش تراکم مو و کاهش ریزش موها بر جای بگذارد.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

نکاتی در خصوص مصرف فیناستراید:

– مصرف این دارو با توجه یه تاثیری که بر تستسترون میگذارد عموما به مردان توصیه میگردد و درخصوص تاثیر گذاری آن برای خانم ها به ویژه خانم‌های مسن شائبه‌های فراوانی وجود دارد.

– این محصول برای  خانم‌های باردار ممنوعیت مصرف دارد.

– چنانچه پس از ۱ سال از مصرف دارو شاهد تغییری در افزایش تراکم موهایتان نبودید بهتر است مصرف دارو را قطع نمایید.

– ممکن است در صورت مصرف این دارو شاهد عوارضی همچون افسردگی، بثورات پوستی ، مشکلات نعوظ، بیضه درد، خارش، تورم صورت و سرطان پستان (در موارد بسیار نادر) باشید .

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP

این روش در دسته روش‌های نوین افزایش تراکم مو‌ قرار دارد که برای انجام آن نیاز به گرفتن پلاسما از خون شما می‌باشد. از آنجایی که پلاسما منبعی سرشار از پلاکت است و این پلاکت‌ها دارای فاکتورهای رشدی بسیاری هستند، بنابراین می‌توانند ترمیم بافتی مو را عهده دار گردند.

درحقیقت با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر ، فاکتورهای رشد روی فولیکول‌هاسی موساز تاثیر گذار واقع گردیده و عملکرد بهتری را رقم می‌زنند.

مزوتراپی

این شیوه در دسته روش‌های کم تهاجم برای افزایش تراکم موها قلمداد میگردد که در اجرای آن مواد مغذی را به لایه‌های میانی سر تزریق کرده تا تاثیرات مثبتی بر فولیکول‌های مو و پوست بگذارد. این مواد ویتامینه و مغذی شامل ویتامین‌های مختلفی همچون A. B5. بتونین و مواد معدنی همچون روی، سلنیوم و داروهایی چون سیلیکون می‌باشد.

هرچند از این شیوه بیشتر به عنوان روشی پیشنهادی برای درمان ریزش مو یاد می‌کنند ، ولی حقیقت امر آن است که بسیاری از رویش مجدد و تقویت موهایشان پس از امتحان روش مزوتراپی اظهار رضایت داشته‌اند.

مزوتراپی مو زنانه و مردانه

لیزرهای ضعیف و کم توان

برخی از لیزرهای کم قدرت کلینیکی و خانگی هستند که به عنوان درمانی برای قطع ریزش مو مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه‌ها با عناوینی چون LLLT لیزر سرد ، نرم ، قرمز در بازار عرضه و معرفی میگردند. مدل‌های خانگی این لیزرها ظاهری برسی شکل دارند که نور از دانه‌های شانه‌ به سر و ریشه موها ساطع می‌گردد. البته در خصوص اثر بخشی  این لیزرهای کم قدرت شک و شبهه‌های فراوانی وجود دارد و با قاطعیت‌ نمی توان تاثیر آنها را تایید کرد.

روش‌های خانگی افزایش تراکم موی سر و قطع ریزش مو

پیش از آنکه به معرفی روش‌های خانگی افزایش تراکم موی سر و قطع ریزش مو بپردازیم ذکر این نکته لازم است که ، نمی‌توانید از روش‌های خانگی انتظار اثر بخشی چشمگیر و معجزه واری داشته باشید . کما اینکه بر روی این روش‌ها از نظر علمی نیز پژوهشی صورت نگرفته تا تاثیر آنها را ارزیابی کرده و با این اوصاف نمی ‌توان در خصوص ثمربخش بودن آنها اعلام نظر دقیقی کرد.

مکمل ساو پالماتو

هرچند نام این مکمل بیشتر شبیه ترکیبات آزمایشگاهی و داروییست، اما حقیقت آن است که این یک مکمل طبیعی و گیاهی قلمداد می‌شود که اثرات مشابهی با فیناستراید دارد. در کشورهای خارجی بر روی اثربخشی این مکمل تبلیغات وسیعی صورت می‌پذیرد و براساس مطالعاتی که بر روی اثرات این محصول صورت گرفته تا حدودی بهبود ریزش مو از طریق آن مورد تایید قرار گرفته. البته ذکر این نکته لازم است که اثر بخشی این مکمل در مقایسه با فیناستراید ضعیفتر بوده در حالی که از قیمت به مراتب بالاتری برخوردار می‌باشد .

مکمل ویویسکال

این مکمل تشکیل شده از مواد اقیانوسی و دریایی است که در بردارنده ماده‌ای موسوم به آمینومار C می‌باشد. مواد تشکیل دهنده ویویسکال شامل انواع مختلفی از مواد معدنی ، ویتامین‌ها، حلزون دریایی و پودر کوسه می‌باشد، که تاثیرات این مکمل نیز براساس تحقیقاتی به سال ۲۰۱۶ در مرکز آبلون مورد تایید قرار گرفته. این مکمل تاثیر گذار بر روی کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می‌باشد.

سایر شیوه‌ها

آب پیاز: گویا آب پیاز امتحان خود را در درمان ریزش مو سکه‌ای به خوبی پس داده و برای درمان این مشکل و افزایش رویش و رشد مو تاثیر گذار بوده است.

جینسینگ : این خوراکی اگرچه ماده‌ای طبیعی به شمار می‌رود اما گویا حاوی مواد شیمیایی است که از طرفی بر کاهش ریزش مو و از سوی دیگر بر افرایش تراکم مو‌ تاثیر گذار می‌باشد. البته مطالعات علمی تاثیرات جینسینگ را تایید نکرده و ثمربخشی این گیاه مورد تایید قرار نگرفته است.

روغن تراپی: یکی از شیوه‌های مرسوم تقویت مو و افزایش تراکم‌ مو در کشور هند روغن تراپی است شما هم می‌توانید برای این منظور از روغن‌های طبیعی نارگیل، گرانیوم و رزماری استفاده نمایید . استفاده از این روغن‌ها بی ضرر می‌باشد به شرط آنکه نگذارید بر روی ریشه مو بمانند و پس از ماساژ روغن ، سرتان را به خوبی بشوئید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.