غذای گربه با غذای سگ چه تفاوتی دارد؟

امروزه، مردم تمایل زیادی به داشتن پت یا همان حیوان خانگی پیدا کرده‌اند. سگ‌ها و گربه‌ها از محبوب‌ترین حیوانات خانگی محسوب می‌شوند. این حیوانات نیاز به رسیدگی، توجه و تغذیه مناسب دارند. غذاهای آماده مناسب سگ و گربه، در ظاهر می‌توانند شباهت‌های بسیاری داشته باشند اما قطعا در محتوا اینطور نیستند!

وجود اختلاف زیاد بین نیازهای غذایی یک سگ، با یک گربه باعث متفاوت بودن غذاهای آن‌ها نیز می‌شود. بر خلاف سگ‌ها، گربه‌ها نیاز زیادی به مواد مغذی دارند، این مواد مغذی درواقع همان مواد معدنی، ویتامین‌ها، چربی و پروتئین، با مقدار بالاتری است. شاید سگ‌ها با خوردن غذای گربه‌ها مشکلی نداشته باشند، اما گربه نمی‌تواند با خوردن غذای سگ، نیازهای تغذیه‌ای‌ خود را تامین کند. البته توصیه می‌شود، که سگ‌ها هم غذای مخصوص به خود را بخورند.

در این بین سوالاتی در ارتباط با تفاوت موجود، بین غذای این دو حیوان و دلایل آن وجود دارد که ما امیدواریم، در این مقاله بتوانیم به تعدادی از این سوالات، پاسخ دهیم.

رویال کنین

تفاوت‌های گربه و سگ در هضم و جذب مواد غذایی

گربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها بد غذاتر بوده و هر غذایی را نمی‌خورند. بدن گربه‌ها قادر به تولید مواد مغذی برای سوخت و ساز نمی‌باشد. همچنین گربه‌ها، توانایی تحمل و جذب بالایی از موادی مثل ویتامین دی را دارند، ولی سگ‌ها با مقدار زیادی از این ویتامین‌ها مسموم خواهند شد! علاوه بر این گربه‌ها نسبت به سگ‌ها، قابلیت تحمل چربی بیشتری دارند، اما چربی بالا باعث التهابات گوارشی در سگ‌ها می‌شود.

برخی از موادی که در غذای سگ‌ها وجود دارد، مثل «پروپیلن گلیکول» که در غذاهای نیمه تر سگ‌ها موجود است، برای گربه‌ها مضر است. گربه‌ها گوشتخوار هستند و برای ادامه زندگی، به غذاهایی نیاز دارند که حاوی مواد مغذی موجود در گوشت حیوانی، همچون ماهیچه‌ها و گوشت اعضای بدن باشد. انواع دیگر غذاها نیز باید با دقت بررسی شوند، تا مطمعن شویم که همه نیازهای تغذیه‌ای یک گربه را تامین می‌کنند. عموما گربه‌ها نسبت به سگ‌ها بیشتر غذا می‌خورند، اما اندازه قطعات غذای خشک گربه، به علت کوچک بودن دهانش، کوچکتر است.

مواد اولیه غذای سگ و گربه

در واقع، مواد اولیه غذای سگ و گربه تقریباً شبیه هم است، اما مقدار این مواد در محتوای غذا، باهم فرق دارد. از مواد اولیه غذای سگ و گربه، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • گوشت و استخوان
  • لاشه فراوری شده حیوانات
  • لاشه و امحاء و احشا
  • تولیدات حیوانات، مثل تخم مرغ و شیر
  • سوکروز فروکتوز

بررسی سایر مواد موجود در غذای سگ و گربه

حال باید دید، که دقیقا چه موادی و به چه مقدار می‌تواند در رژیم غذایی این حیوانات وجود داشته باشد.

آمینواسیدها

گربه‌ها بیشتر از سگ‌ها به پروتئین احتیاج دارند، این پروتین از اسیدهای آمینه ساخته می‌شود. علاوه بر این، گربه‌ها به ماده‌ای به نام آرژنین هم نیاز دارند، آن‌ها فقط از اسیدآمینه‌ای خاص برای تولید «اورنیتین» استفاده می‌کنند، که آمونیاک ساخته شده در بدن را در حین تجزیه پروتئین، بهم متصل می‌کند. در واقع آمونیاک بسیار سمی بوده و مقادیر بالای آن در بدن، ممکن است سبب مرگ شود. اما سگ‌ها، توانایی تولید اورنیتین را از طرق دیگر نیز دارند. تورین هم از دیگر مواد مورد نیاز برای رژیم‌ غذایی گربه‌هاست، اگر آن‌ها دچار کمبود تورین شوند، ممکن است به بیماری‌ قلبی (کاردیومیوپاتی گشاد شده)، رشد غیر طبیعی، نارسایی تولید مثل و دژنراسیون شبکیه مبتلا شوند.

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب، مواد مغذی ضروری‌ای هستند که به میزان کافی در بدن سگ و گربه، تولید نمی‌شوند و باید از راه تغذیه مناسب دریافت شوند. «اسید آراشیدونیک» یک اسید چرب مهم است که سگ‌ها قابلیت تولید آن را دارند، اما گربه‌ها، خیر!

ویتامین‌A و B

برخلاف سگ‌ها، که می‌توانند مقدار کافی‌ای از ویتامین A و نیاسین(نوعی از ویتامین B) را تولید کنند، گربه‌ها این قدرت را ندارند. این ویتامین‌ها، از سلامت چشم و پوست آن‌ها حمایت کرده و جهت تبدیل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها به انرژی نیز ضروری هستند.

 ویتامین C

در مورد ویتامین c، باید گفت که با اینکه ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم است، اما سگ‌ها در بدن خود ویتامین C تولید می‌کنند، تا نیاز روزانه خود را تامین کنند. اگر بطور خودسرانه به آن‌ها ویتامین c بدهید، تعادل بدنشان بهم خورده و دوزهای بالای ویتامین c باعث تغییر در PH ادرار می‌شود و آن را اسیدی تر می‌سازد، که در برخی موارد به ایجاد سنگ‌‌های اگزالات کلسیمی در مثانه می‌انجامد.

مولتی ویتامین ها

اگر مولتی ویتامین‌ها، به اندازه کافی مصرف شوند، ضرری ندارند، اما مصرف بیش از حد آن در گربه‌ها سبب مشکلاتی مثل کم خونی می‌شوند، ویتامین c زیادی و کلسیم اضافی، برای این حیوانات سمی است. برای استفاده از مولتی ویتامین باید توجه کنید که در تولید آن از الکل، سولفات، پارابن، رنگ، مواد سمی و دیگر مواد مضر استفاده نشده باشد.

برای خرید مکمل و مولتی ویتامین‌های مفید، می‌توانید به لیست محصولات مرتبط، در سایت “این چند” مراجعه کنید.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

تفاوت غذای خشک سگ و گربه

غذای گربه با غذای سگ چه تفاوتی دارد؟

غذای خشک گربه‌ها: غذاهای خشک گربه‌ها، توسط کارخانه‌ها تولید و در بازار فروخته می‌شوند. مقدار رطوبت این غذاها بین ۶ تا ۱۰ درصد است. غذای خشک، به بیسکویت تشویقی گربه نیز معروف است. این نوع غذا، برای سلامت دستگاه گوارش، دندان‌ها، کلیه‌ها، وزن‌گیری و… بسیار مفید است. غذای خشک باید حاوی پروتئین حیوانی و چربی (انواع گوشت مانند بوقلمون، ماهی، مرغ، گوشت گاو و…) باشد. افزودنی‌هایی همچون کربوهیدرات‌ها، غلات، سبزیجات، ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز می‌توان به این غذاها اضافه کرد.

غذای خشک سگ‌ها: در حال حاضر، برندها و کارخانه‌های متعددی، غذای خشک مخصوصی، برای حیوانات مختلف تولید می‌کنند. برای خرید غذای خشک مناسب، باید به اندازه و نژاد سگتان دقت کنید. غذاهای خشک، عموما دارای ماندگاری بیشتر و قیمت ارزان‌تری هستند.

غذاهای کنسروی سگ و گربه

معمولا پروتئین بیشتری در غذای کنسرو گربه‌ها، وجود دارد، اما مقدار زیاد پروتئین باعث ایجاد مشکلات گوارشی و پانکراتیت در سگ‌ها خواهد شد. از طرفی، پروپیلن گلیکولی که معمولا در غذا‌ی نیمه مرطوب کنسروی سگ موجود است، برای سگ‌ها بی‌خطر بوده، ولی مقادیر زیاد آن برای سلامتی گربه‌‌ها مشکل‌ساز خواهد بود.

 غذاهای جایگزین

این روزها استفاده از غذاهای جایگزین، بسیار رایج شده است. غذاهای یخ‌زده، خام یا پخته (غیر فرآوری شده) از این نوع محسوب می‌شوند. در مراحل فرآوری تولید این غذاها، مواد مغذی نابود نمی‌شوند. غذاهای «دهیدراته» یا «فریز دراید» بصورت خام یا پخته وجود دارند؛ که در این نوع غذاها، برای کاهش رطوبت، عملیات آبگیری انجام می‌شود، تا مانع از رشد میکروب‌ها شود. عموما به این نوع غذاها، قبل از مصرف، آب افزوده می‌شود تا دوباره مرطوب شوند. البته در بعضی موارد ممکن است، تعدادی از ویتامین‌ها در روند تولید غذا، از بین بروند.

غذای سبزیجات سگ و گربه

سگ‌ها همچون دیگر گوشتخوران دارای دندان‌های تیز و روده‌ای کوتاه هستند، که برای خوردن گوشت مناسب‌تر است تا خوردن سبزیجات. بیشتر در مواقعی که سگ‌ها دچار حساسیت‌های شدید شوند، غذاهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایع‌ترین نشانه‌های حساسیت غذایی در سگ‌ها، راش‌های پوستی، تورم و خارش پوست، ناراحتی‌های گوارشی و شل شدن مدفوع است.

همانطور که گفته شد، گربه‌ها گوشتخوارند، اما می‌توان در رژیم غذاییشان از میوه و سبزیجاتی مثل سیب، نخودفرنگی،کاهو، زیتون، موز و… با مقدار کنترل شده، استفاده کرد. برای مثال، هویج پخته شده باعث هضم راحت‌تر غذا شده ودارای فیبر و ویتامین‌های مفیدی است، یا نخودسبز پخته شده سرشار ازB12 و منیزیم است، کاهوی خام یا پخته شده، یک غذای رژیمی برای گربه‌های دارای اضافه وزن است، همچنین خیار خام یا حتی پخته، یک غذای هیدراته است.

گفته می‌شود که گربه‌ها، طعم‌های شیرین را احساس نمی‌کنند! شاید دلیل اینکه تمایل زیادی نسبت به خوردن سبزیجات و میوه‌ها نشان نمی‌دهند، همین باشد. برای این‌که بفهمیم گربه ما به میوه‌ها و سبزیجات حساسیت دارد یا نه، باید ابتدا، میزان کمی از آن را به او بدهیم. البته گربه های زیادی هم وجود دارند که علاقمند به میوه و سبزی هستند، اما در هرصورت، این مواد می‌توانند، ۱۰ الی ۱۵ درصد از رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل دهند.

غذاهای خام سگ و گربه

گوشت نپخته، استخوان قابل خوراک و سایر ارگان‌ها در گروه غذاهای خام سگ‌ها قرار می‌گیرند، در هنگام مصرف غذای خام، ممکن است مشکلاتی مثل بیماری‌های مشترک و انتقال انگل‌ها هم بوجود بیاید. بسیاری از مردم، به سگ‌ها استخوان می‌دهند، اما باید دقت کنید که استخوان، سبب آسیب به گلو، سوراخ شدن دستگاه گوارش، انسداد روده، شکستن دندان و مشکلاتی از این قبیل نشود. گربه‌ها برای دریافت غذای خام آمادگی بیشتری نسبت به سگ‌ها دارند. البته گاهی مصرف مواد خام، برای گربه‌ها نیز ممکن است به مشکلات عصبی و حتی کما بیانجامد!

اشتباهات در تغذیه گربه و سگ

تن ماهی مخصوص انسان‌ها، سبب سوء تغذیه در گربه‌ها می‌شود و مصرف زیاد آن نیز منجر به مسمویت  خواهد شد. کافئین هم برای گربه ها مضر است، زیرا موجب بی قراری، تنگی نفس، لرزش عضلات و غش خواهد شد. گروهی از غذاهای انسانی برای سگ‌ها بسیار مضر هستند؛ مانند شکلات‌های جامد بدلیل وجود تئوبروماین، پیاز و سیر با خطر مسمومیت، انگور و کشمش برای آسیب به کلیه، شیر بخاطر وجود لاکتوز و…

تفاوت غذای بچه گربه یا توله سگ با سنین بالاتر

غذای خشک توله سگ، باید تامین‌کننده همه مواد غذایی مورد نیاز او، در طول یک روز باشد، اما سگ‌های بالغ‌تر به چربی و پروتئین کمتری احتیاج دارند. به توله‌ها تا چهارماهگی، شیر خشک یا شیر بدون لاکتوز می‌دهند و البته  از تخم مرغ هم می‌توانند، استفاده کنند. توجه کنید که غذای گربه بالغ هم، نیازهای غذایی بچه‌گربه‌ را تامین نمی‌کند. در سایت “این‌ چند” مواد غذایی مناسب گروه‌های سنی مختلف، وجود دارد.

قیمت غذاهای گربه و سگ

عموما در غذاهای ارزانتر برای سگ‌ها، مقادیر بیشتری از حبوبات و میزان کمتری گوشت وجود دارد. قیمت غذای حیوانات، در بازار، حدودا در بازه قیمتی ۶۵۱,۱۹۵ تومان تا ۷۹۵,۹۰۶ تومان متغیر است (آذر ۱۴۰۱). اما این قیمت‌ها به برند و نوع مواد بکار رفته در تولید غذاهای آماده نیز بستگی دارد. معمولا تفاوت زیادی بین قیمت غذای سگ و گربه وجود ندارد.

سخن پایانی

قبل از تصمیم به نگهداری از حیوانات خانگی، بویژه سگ و گربه، باید از شرایط لازم برای زندگی آن‌ها مطلع شویم، تغذیه سالم یکی از مهمترین مسایل مربوط به این حیوانات دوست داشتنی است. در سایت “این چند” می‌توانید لیست انواع مکمل‌ها و مواد غذایی لازم را، هم برای سگ و هم برای گربه خانگی، مشاهده و مناسبترین محصول را با توجه به نیاز حیوان خود خریداری کنید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.