راهنمای خرید هدفون و هدست و معرفی بهتری برندها

قصد خرید هدفون و هدست را دارید، ولی از تکرار خرید محصولاتی بی‌کیفیت که با چندبار استفاده خراب می‌شوند خسته شده‌اید؟ راهنمای خرید هدفون و هدست به شما کمک می‌کند تا فاکتورهای مهم در خرید این محصولات را در نظر بگیرید. اگر قصد خرید هندزفری برای مکالمه را داشته باشید تنها موضوعی که احتمالا به ذهنتان خطور می‌کند کیفیت و قابلیت پخش صداست. چنانچه قصد خرید هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا فایل‌های صوتی را دارید هم قطعا به هدفونی با قابلیت صدا و طول عمر بالا فکر خواهید کرد. طول عمر در یک هندزفری برای دارندگان آن اهمیت صد چندان داراست زیرا این ابزارهای صوتی کوچک باید برخلاف جثه ریزشان تاب‌آوری بالایی در برابر سختی‌ها داشته و به راحتی خراب نشوند. در منزل اغلب ما عموما چندین نمونه هدفون خراب پیدا می‌شود و به همین خاطر اغلبمان در استفاده از این وسیله دست به عصا عمل می‌کنیم و می‌ترسیم. مطمنا تمامی ما به دنبال محصولی با کیفیت هستیم ولی اینکه چه فاکتورهای متضمن کیفیت یک هدفون یا هدست است را نمی‌دانیم. در این مطلب ضمن پرداختن به این فاکتورهای مهم به معرفی برندهایی خواهیم که محصولاتشان چه از جهت خروجی صدا و چه از منظر تجربه کاربری بهترین بوده‌اند. در انتهای این مطلب می‌توانید به تنهایی تشخیص دهید چه محصولی برایتان بهترین است.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ لپ‌تاپ محبوب گیمینگ ۲۰۲۰

هدفون چیست؟

هدفون وسیله‌ای برای انتقال صدای پخش کننده‌های مختلف به گوش می‌باشد و اینکار را به کمک دو عدد بلندگو یا اسپیکر کوچک خود انجام می‌دهد. این وسیله با نام‌های دیگری همچون هدست، هندزفری و ایرفون نامیده می‌شود که البته این چند نوع هدفون با هم تفاوت‌هایی در ظاهر و سبک ارائه صدا دارند.

تفاوت میان هدفون، هدست و ایرفون در چیست؟

ممکن است تفاوت میان انواع گوناگون هدفون را ندانید، جهت آشنایی بیشتر با این محصولات به این تقسیم‌بندی‌ها دقت کنید. هدفون‌ها متشکل از دو گوشی متصل به هم هستند که برای استفاده باید آنها را بر روی گوش قرار دهید، در حالی که هدست‌ها علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگی‌های یک هدفون مجهز به یک میکروفون نیز می‌باشند. ایرفون نقطه برعکس هدفون است، از این لحاظ که اسپیکر یا بلندگوهای آن به جای قرار گرفتن بر روی گوش در داخل گوش جای می‌گیرد.

۹ نکته مهم در خرید هدفون و هدست

خرید محصولی تخصصی مانند هدفون و هدست برای اغلب ما تجربه‌ای سخت است زیرا در انتخاب محصول مناسب از این دسته‌بندی با پیچیدگی‌های بسیاری مواجه می‌شویم. با در نظر گرفتن نکات زیر و رعایت مشخصات فنی می‌توانید بهترین کاندید‌ها را میان محصولات مورد نظرتان انتخاب کنید. در ذکر نکات زیر تلاش شده تا به ساده‌ترین شکل ممکن اصطلاحات ذکر گردد پس نگرانی از این بابت نداشته و با ما تا پایان متن همراه باشید.

۱- درایور و کیفیت صوتی بهتر و بالاتر

درایور مهم‌ترین بخش در میان اجزای یک هدفون را تشکیل می‌دهد و قطعه‌ای است که در گوش یا روی گوشمان می‌گذاریم تا صدا را بشنویم. این بخش در واقع اسپیکری است که وظیفه تولید صدا به شکلی قابل فهم و با کیفیت را برعهده دارد. موضوعی که در انتخاب یک درایور خوب باید لحاظ کنید قطر آن است. تفاوت قطر میان درایورها در کیفیت صدای خروجی دستگاه تفاوت فاحشی ایجاد می‌کند، اگر بخواهم به صورت ملموس برایتان توصیف کنم مانند آن است که بخواهیم صدای استاد شجریان را با یک صدای معمولی مقایسه کنیم. به صورت خلاصه هر چه قطر درایور شما بیشتر باشد می‌توانید انتظار کیفیت صدای بهتر و بالاتری را از هدفون و هندزفریتان داشته باشید. اندازه معمول این درایورها در یک هندزفری ۸ الی ۱۵ میلی متر و در هدفون‌ها عددی بین ۲۰ تا ۵۰ میلی متر می‌باشند. البته درایور تنها یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت صدا به شمار می‌رود موارد بعدی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

۲- حساسیت صدا و تاثیر آن در بلندی صدا

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن درایور-و-کیفیت-صوتی-بهتر-و-بالاتر-1024x572.jpg است

میزان حساسیت صدای هدفون مولفه‌ای دیگری است که برایتان کیفیت و بلندی صدا را تضمین می‌کند. این آپشن در قسمت مشخصات فنی هدفون و هدست با واحد دسی بل نشان داده می‌شود. میزان حساسیت صدای نرمال در اغلب هدفون‌ها عددی مابین ۸۵ تا ۱۲۰ دسی‌بل است و بهتر است به دنبال هدفونی با حساسیتی بالاتر از این میزان نگردید، زیرا به شنوایی خود آسیب می‌زنید. گوش انسان توانایی شنیدن صداهایی در دامنه صوتی ۱۲۰ دسی‌بل را داراست و بیشتر از این میزان به کاهش قدرت شنوایی ختم خواهد شد.

۳- امپدانس و ارتباط آن با پخش صدای پرقدرت

امپدانس دستگاه تعیین کننده میزان توان و قدرت هدفون در پخش صداهای پرقدرت است و با واحد اهم اندازه‌گیری می‌شود. پایین بودن امپدانس در دستگاه باعث ایجاد نویز گردیده و در صورت عدم همخوانی میان پخش‌کننده صدا و هدفون شاهد پخش صدای نامناسب و بی‌کیفیت خواهید بود. اغلب هدفون‌های موبایل امپدانسی کمتر از ۳۲ اهم دارند که این میزان برای داشتن صدایی با کیفیت پایین به حساب می‌آید. امپدانس در هدفون‌های حرفه‌ای عددی مابین ۳۰۰ اهم یا بیشتر است که به این ترتیب می‌توان پخش صدایی با کیفیت و پر قدرت را از آنها انتظار داشت.

۴- فرکانس پاسخگویی و توان پخش اصوات گوناگون

فرکانس پاسخگویی قادر به حمایت و پخش صداهایی است که گوش انسان توانایی شنیدن آن را دارد. صداها به چندین صورت بم، زیر و باس پخش می‌شوند و هدفونی که فرکانس پاسخگویی خوبی داراست به بهترین شکل این صداها را به گوش شما می‌رساند. این آپشن با واحد هرتز مشخص می‌گردد و باید عددی مابین ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز باشد، زیرا گوش انسان در برابر صداهایی با فرکانس بیشتر آسیب‌پذیر است.

۵- امکان تعویض سری هندزفری

هرچند در حال حاضر اغلب هندزفری‌هایی که روانه بازار می‌شوند از این آپشن برخوردار هستند ولی چنانچه قصد خرید هندزفری گجتی را دارید باید به این مقوله بیشتر دقت نمائید. این هندزفری‌های علاوه بر درست قرار گرفتن در داخل گوش نیاز به رعایت حدفصل مناسبی با پرده گوش دارند تا بتوانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

۶- عمر باتری و مدت زمان شارژدهی

مطمنا در زمان انتخاب هدفون‌های بی سیم باید به مدت زمان شارژدهی باتری دقت کنید برای این منظور باتری که قوی‌تر باشد و میزان وات آن بیشتر باشد انتخاب بهتری است. با درنظر گرفتن این آپشن دیگر نگرانی از بابت تمام شدن شارژتان نخواهید داشت و با خیالی آسوده‌تر از هندزفریتان استفاده می‌کنید.

۷- تعیین کارایی و نیاز

شما برای خرید هر وسیله‌ای باید در ابتدا نوع نیازی که به آن وسیله دارید و کارایی که از آن انتظار دارید را مشخص کنید، هندزفری هم از این قاعده مستثنی نیست. در زمان خرید هندزفری شرایط زمانی و مکانی استفاده از هندزفری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در زمان رانندگی نیاز به یک هندزفری دارید یا در امکان پر ازدحام همچون بازار ؟ هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی یا برای بازی کردن و گیم به آن نیاز پیدا می‌کنید؟ با انتخاب هر یک از این موارد در خواهید یافت که وسیله مورد نظرتان تا چه میزان از نظر سخت‌افزاری باید دوام داشته باشد. به صورت کلی اغلب ما برای این ۴ کارایی یعنی مکالمه، گیمینگ، ورزش، کاربردهای عمومی اقدام به خرید هندزفری می‌کنیم.

۸- مدل بی سیم (وایرلس) یا باسیم

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

بسته به نوع نیازتان از میان دو گروه با سیم به همراه جک صدای۳.۵ میلی متری و بدون سیم یعنی وایرلس با توانایی انتقال صوت از طریق امواج دست به انتخاب بزنید. با توجه به مشکلات فراوانی از قبیل گره خوردن، پیچیدن دور دست و بدن و در نهایت قطع شدن که در زمان استفاده از هندزفری‌های با سیم با آن مواجه می‌شوید نسخه‌های بی سیم هندزفری انتخاب مناسبتری به نظر می‌رسند. اگر می‌خواهید وفاداری خود به هندزفری‌های باسیم حفظ کنید بهتر است از میان نمونه‌هایی با امکان جدا شدن سیم انتخاب کنید تا دیگر با قطعی سیم غافلگیر نشوید.

۹- مقاومت در برابر آب و مایعات

خاصیت ضدآب بودن هندزفری به ویژه برای ورزشکاران دارای اهمیت بیشتری است. در زمان خرید هندزفری ضد آب به آپشن عمق آب متعارف هندزفری دقت نمائید، زیرا هر هندزفری با خاصیت ضد آب قدرت تحمل اعماق مشخصی را داراست و بیشتر از حد متعارف تعیین شده امکان خرابی و آسیب به آن وجود دارد.

معرفی بهترین برندهای تولیدکننده هدفون و هدست

از آنجایی که مولفه‌های مهم در انتخاب و خرید هدفون و هدست را برایتان بازگو کردیم بهتر دیدم در ابتدا به جای معرفی محصول به سراغ معرفی بهترین برندهای تولیدکننده هدفون و هدست برویم تا خودتان بتوانید از میان گروه محصولات متنوع و پر تعداد این برندها دست به انتخاب بزنید. شاخص‌ترین این برندها عبارتند از اونیکوما، لاجیتک، ای فورتک، ریزر، بلودی ، لنوو و انکر. اونیکوما برندی است که به صورت تخصصی بر روی ساخت لوازم‌های جانبی گیم فعالیت می‌کند و اگر به دنبال هدفون یا هدست گیمینگ می‌گردید این برند گزینه‌های پرقدرت بسیاری پیش رویتان قرار خواهد داد. از جمله ویژگی‌های برجسته هدست‌های اونیکوما می‌توان به طراحی جذاب و منحصر به فرد، دوام و کیفیت بالا، تجربه کاربری مناسب عاری از هرگونه نویز و در نهایت قیمت‌های رقابتی و مناسب این برند اشاره داشت.

لاجیتک

Reach Us | Gadgetz

لاجیتک بی شک از آن دسته برندهایی است که طالبان هدست‌های حرفه‌ای و گیمرها آنرا به ذهن خود می‌سپارند. این برند طیف وسیعی از محصولات هدست، هدفون و اسپیکر را تولید می‌کند و یکی از محبوبترین برندها در این عرصه به شمار می‌رود که حتی توانسته تایید منتقدان را از آن خود کند. اگر به دنبال هدستی با کیفیت فوق العاده می‌گردید تا هیچ صدای زیر و بمی را از دست ندهید بی شک لاجتیک آن برندی است که باید دست به انتخاب آن بزنید. برخی از هدست‌های این برند دارای باتری بسیار قدرتمند با قابلیت شارژدهی تا ۱۵ ساعت هستند و تجربه کاربری در محصولات این برند تا حدی بالاست که شما خستگی از بابت شنیدن متوالی صدا احساس نخواهید کرد.

ای فورتک

ای فورتک برندی تایوانی است که به صورت تخصصی بر ساخت سخت افزار و لوازم جانبی کامپیوتر تمرکز دارد. این برند در زمره مشهورترین برندهای سازنده سخت افزار در دنیا به شمار می‌رود و محصولات آن علاوه بر کیفیت از آپشن قیمت مناسب هم برخوردار هستند. در آخر آنکه سابقه فعالیت این برند به سال ۱۹۸۷ باز می‌گردد پس می‌توان آنرا از برندهای پیشرو در ساخت سخت‌افزار نامید. گفتنی است برند بلودی که در دسته برندهای حرفه‌ای در صنعت گیمینگ به شمار می‌‌رود هم ابتکاری از کمپانی ای فورتک است. بلودی علاوه سخت افزار، نوآوری و کیفیت در زمینه ساخت نرم‌افزار را با هم عجین ساخته تا صحنه بازی‌های حرفه‌ای را هیجان‌انگیزتر و جذابتر از پیش سازد. کاربرانی که تجربه استفاده از محصولات این برند را داشته‌اند از سرعت و کیفیت بالای محصولات آن ابراز رضایت کرده‌اند.

ریزر

Razer Kraken V3 X | Audio

ریزر را می‌توان یکی از پیشگامان در دنیای تولید تجهیزات گیمینگ دانست. این شرکت در طراحی محصولات خود از رنگبندی‌های و نورپردازی‌های خیره‌ کننده‌ای استفاده می‌کند و از این منظر محبوب بسیاری از استریمرها و گیمر‌های حرفه‌ای است. این کمپانی اعتبار و شهرت خود را مدیون ارائه تجهیزات خاص و نبوغش در طراحی مدل‌های نوین می‌باشد.

محصولات انکر را می‌توان به صورت پر تعداد در اطراف خود تماشا کنید. این برند در زمینه تولید باتری از شرکت‌های تراز اول به شمار می‌رود و به تبع تجربه‌ای که در این زمینه کسب کرده توانسته بهترین هدست‌های بی‌سیم را روانه بازار نماید. از جمله ویژگی‌های اصلی و مهم هدست‌های انکر علاوه بر توان بالای باتری، کیفیت انتقال صدا عالی آنهاست.

به عنوان حسن ختام این مطلب بهتر دیدیم یک نمونه از بهترین هدست‌های بازار را به شما معرفی کنیم که توانسته بیشترین میزان رضایت را از کاربران خود دریافت نماید.

هدست گیمینگ لاجیتک مدل G231

هدست گیمینگ لاجیتک مدل G231 در دسته هدست‌های باسیم با رابط جک ۳.۵ میلی متری قرار دارد. این هدست از نظر پاسخ فرکانسی هدفون و میکروفون در سطح بالایی قرار دارد و قادر به ارائه صدا با کیفیت استریو می‌باشد. این هدست به خوبی بلد است چگونه با کیفیت صدای خود شما در بازی غرق سازد و لذت تماشای فیلم یا گیم را برایتان چندین برابر کند زیرا صدای یک از بخش‌های مهم لذت بردن از تصویر است.
در آخر اینکه در زمان خرید هدفون یا هدست از هر برندی به فعالیت تخصصی آن برند در زمینه تولید هدست و لوازم‌ جانبی گیم یا کامپیوتر دقت کنید. برندهایی که به صورت تخصصی در زمینه تولید محصولات الکترونیک فعالیت دارند یا سهم بالایی از بازار آن خود کرده‌اند و مانند برندهای ذکرشده در این مطلب انتخاب مناسبتی برای خرید گجت‌های ارتباط صوتی به شمار می‌روند.

مهم‌ترین فاکتور شما برای خرید هدفون و هدست خوب چیست؟

آیا تاکنون تجربه استفاده از برندهای یادشده در متن را داشته‌اید؟

اولین امتیاز را شما ثبت کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.