معرفی بهترین مدل چای ساز بازار (بدون قوری، دم آور و استند دار)

طعم خوش چای با زندگی و حال خوش ما عجین شده اما اینکه چگونه به چایی لب سوز و لب دوز برسیم آن هم در زمانی که صبوری از حوصله ما امروزی‌ها بیرون است را راهنمای خرید چای ساز به شما می‌گوید. عطر و طعم چای تنها به کیفیت گیاه آن بستگی ندارد بلکه فرآیند خوب دم کشیدن است که عصاره این گیاه را از دل آن بیرون می‌کشد. هرچند برخی بر این بارند که چای تنها با کتری و قوری چینی مزه اصلی خود را نشان می‌دهد اما امیدواریم شما از معتقدان به این باور اشتباه نباشید، زیرا یک چای ساز خوب هم می‌تواند عطر و طعم به یاد ماندنی چای را در خاطرتان ثبت کند. برای این منظور تنها کافیست در زمان خرید چای ساز چم و خم آن را بدانید و ملاک‌های مهم را در نظر بگیرید.  هرچند چای ساز گزینه‌ای فوری فوتی برای دم کردن چاییست ولی یک چای ساز خوب به هیچ عنوان فوریت را فدای طعم دلنشین چای نمی‌سازد، بلکه به خوبی می‌داند که چگونه چای را دم آورد تا با هر جرعه خستگی را از تن شما بیرون بکشد. برای آنکه بساط چای شما همیشه پهن باشد و همواره بتوانید میزبان ضیافت‌های بی آلایش چای قند پهلو باشید شما را به خواندن راهنمای خرید چای ساز دعوت می‌کنیم.

انواع چای ساز

اینکه چه مزینی در یک چای ساز این دستگاه‌ها را راهی خانه‌های ما ساخته قطعا سرعت آنها در تهیه آب جوش و دم کردن چایی بوده اما اینکه چرا برخی از عملکرد یک چای ساز اظهار نارضایتی می‌کنند را باید به انتخاب نادرست آنها ربط داد. زیرا علی الاصول این دستگاه‌ها در سه دسته کلی دم آور، استند دار و بدون قوری جای می‌گیرند و بسته به این دسته بندی‌ها کیفیت‌های متفاوتی از این نوشیدنی خستگی بر را به ما ارائه می‌دهند. در ادامه به تفضیل ویژگی‌های این سه دسته چای ساز را بررسی می‌کنیم.

چای ساز دم آور

چای ساز دم آور

این نوع چای سازها موفق به کسب عنوان بهترین چای ساز شده‌اند زیرا قادرند این نوشیدنی را با عطر و طعم اصیلی که ما از آن انتظار داریم برایمان آماده کنند. همانگونه که از نام این چای سازها پیداست آنها در خوب دم کردن چایی متخصص هستند. طرز کار این دستگاه‌ها بی شباهت به شیوه مرسوم و مورد علاقه اغلب ما یعنی سماور نیست زیرا پس از جوش آمدن آب، قوری بر روی کتری قرار گرفته و چای آرام آرام  به حال خود دم می‌کشد. چنانچه در دسته چای خورهای حرفه‌ای قرار دارید و عطر و طعم چای کتری و سماوری برایتان حائز اهمیت است پس به سراغ این مدل چای سازها بروید. زیرا همانطور که پیشتر گفتیم فرآیند دم کشیدن چایی در این مدلها دقیقا به سبک مطلوب اغلب ما یعنی تماس بخار آب با انتهای قوری و در حرارت ملایم می‌باشد.

چای ساز استند دار

چای ساز استند دار

هرچند چای سازهای دم آور کیفیت بهتری در آماده کردن چای دارند ولی جالب است بدانید که گویا چای سازهای استند دار توانسته‌اند بیشتر در دل ما ایرانیان جا باز کنند و درصد بیشتری از افراد این مدل را انتخاب نهایی خود قرار داده‌اند. دلیل این  استقبال را می‌توان در طراحی شکیل این چای سازها دانست که در آن کتری و قوری به صورت جداگانه بر روی یک استند قرار گرفته و هر دو توسط جریان الکتریسیته به نقطه جوش می‌رسند. از این مزیت در طراحی که بگذریم آپشن دار بودن این چای سازها هم بی تاثیر در انتخاب بسیاری از افراد نبوده زیرا این دستگاه‌ها مجهز به تایمر، فیلتر قابل تخلیه برای قوری و دکمه stop هستند و دسته‌ای هم پا را فراتر گذاشته و به درجه تنظیم حرارت مجهز گردیده‌اند.

البته چنانچه ویژگی‌های این دسته از چای سازها شما را هم اغوا کرده بهتر معایب آن را هم بدانید تا با دید بازتری برای خرید تصمیم بگیرید. عیب این چای سازها در تغییر رنگ و طعم چایی در صورت باقی ماندن طولانی مدت آن در قوری است. اصطلاح چای جوشیده را اغلب منتقدان این دستگاه‌ها به کار می‌برند که البته بی راه هم نمی‌گویند. البته دستگاه‌های تایمر دار این مشکل را تا حدی پوشش داده‌اند، اما نه به صورت کامل زیرا در صورت خاموش شدن دستگاه با تایمر چای سرد شده و از دهن می‌افتد. به نظر می‌رسد هر آنچه در خصوص این دستگاه باید می‌دانستید گفتیم پس به سراغ آخرین گزینه چای سازها می‌رویم که بسیار هم جمع و جور هستند.

چای ساز بدون قوری

چای ساز بدون قوری

چای ساز بدون قوری مدل مینی و کم جای چای ‌سازها به شمار می‌رود که در طراحی آنها عطر و طعم چای فدای جاگیر نبودن آن گردیده است. هرچند بسیاری این مدل را مناسب برای زندگی مجردی و دانشجویی می دانند ولی استقبال از آنها جالب نبوده تا جایی که اغلب حتی نام این مدل از چای سازها هم به گوششان نخورده است.

۸ نکته مهم در خرید چای ساز که باید بدانید

برای خرید چای ساز علاوه بر دانستن نکاتی در خصوص نوع چای ساز خوب باید نکاتی را هم در نظر بگیرید و تنها با ملاحظه قیمت و زیبایی ظاهری دست به خرید این وسیله نزنید. در ادامه ۸ ملاک مهم در انتخاب چای ساز را برایتان آورده‌ایم، به واسطه رعایت این نکات می‌توانید بهترین چای ساز را راهی منزل و محل کار خود کنید.

۱- جنس کتری چای ساز

جنس کتری چای ساز

بدنه کتری چای ساز عموما از سه جنس پلاستیک، شیشه یا استیل می‌باشد. برای بسیاری از افراد جنس بدنه تنها از جنبه زیبایی و شکل ظاهری چای سازشان حائز اهمیت است و از این نکته غافلند که آنچه آنها را از طعم نوشیدنی‌های چای ساز دلزده کرده در حقیقت با جنس بدنه کتری ارتباط مستقیمی دارد. اگر از میان نمونه‌های پلاستیکی و شیشه‌ای انتخاب کرده باشید مطمنا با منظره گچه‌های سفید شناور بر روی آب آشنایی دارید. این ذرات آهکی شناور  در طعم و مزه چای و دم نوش‌های شما تاثیر بسیاری داشته و به این دلیل ایجاد می‌گردند که، در ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای ذرات معلق در آب نمی‌توانند به جداره کتری بچسبند. رسوبات معلق در آب در نمونه‌های استیل به راحتی جذب دیواره شده و به صورت جرم بر روی آن باقی می‌مانند.  هرچند این مشکل با شستشوی کتری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی پس از چند بار استفاده حل می‌گردد اما اگر به دنبال کتری برقی با بالاترین کیفیت می‌گردید نمونه‌های استیل را انتخاب کنید که در مدت زمان بسیار کمتری هم آب را برایتان به نقطه جوش می‌رسانند.

۲- جنس قوری چای ساز

چنانچه به دنبال چای یا دمنوش خوش رنگ و طعم هستید که مطمنا هم اینطور است برای قوری‌هایی با جنس چینی و پیرکس امتیاز قائل شوید. این قوری‌ها برخلاف جنبه شکستنی‌شان قادرند چای را با بهترین کیفیت برایتان دم کنند. هر چند قوری‌های استیل به نظر زیباتر بوده و دغدغه‌ای بابت شکستن آنها وجود ندارد، ولی حقیقت آن است که این قوری‌ها چای دم کن‌های خوبی نیستند. رنگ و طعم چای در این قوری‌ها چنگی به دل نمی‌زند و در اصطلاح چایی در آنها بسیار زود سیاه می‌شود. با تمامی تفاسیر مشخص است که قوری‌های چینی و پیرکس چای بهتری دم می‌کنند هر چند اغلب برندهای نام آشنا قوری پیرکسی در پک چای ساز خود دارند ولی نگران نباشید زیرا کیفیت چای در دو مدل پیرکسی و چینی تقریبا با هم برابر می‌کند. 

۳- مجهز بودن به سیستم قطع کن خودکار

مجهز بودن به سیستم قطع کن خودکار

اگر نمی‌خواهید چای جوشیده به خورد مهمان‌هایتان بدهید پس به داشتن سیستم قطع کن خودکار در چای سازتان دقت داشته باشید. به لطف این سیستم به محض جوش آمدن آب، کتری در حالت گرم کن قرار می‌گیرد. مزیت دیگر این سیستم را می‌توان در کاهش مصرف انرژی و دم کشیدن چایی با بخار آب و در دمایی ملایم دانست. چنانچه ساعت‌ها هم سری به چای سازتان نزنید باز هم دغدغه‌ای نخواهید داشت زیرا در این سیستم اتوماتیک به محض تمام شدن آب کتری چای ساز خود به خود خاموش می‌شود. نکته‌ای که در این خصوص باید به خاطر داشته باشید این است که برندهای متفرقه نیز چند صباحی است که چای سازهای خود را به این سیستم تجهیز کرده‌اند در حالی که سنسور به کار رفته در آنها در مدت زمان بسیار کوتاهی خراب شده و شما را با دردسرهای سرویس و تعمیر مواجه خواهد ساخت. پس اگر نمی‌خواهید پس از مدت کوتاهی با یک دستگاه بلااستفاده در منزلتان مواجه شوید این آیتم را در نظر داشته باشید تا هزینه کمتر به قیمت دردسر بیشترتان تمام نشود.

۴- نشانگر میزان آب

این نشانگر در کتری‌های استیل و پلاستیکی که مقدار آب داخل آنها قابل مشاهده نیست کاربرد دارد. نشانگر میزان آب در این کتری‌ها به صورت قسمتی شفاف و شیشه مانند است که به کمک آن می‌توانید  تنها با یک نگاه میزان آب باقیمانده را دیده و در صورت نیاز کتری را پر کنید.  

۵- صافی دهانه کتری

وجود صافی در قسمت خروجی آب همچون فیلتری مانع ورود رسوبات داخل کتری به لیوان یا قوری می‌گردد. این صافی به دو صورت پلاستیکی و استیل می‌باشد و اگر مرددید کدام جنس بهتر است به شما می‌گوئیم قطعا فیلتر استیل عملکرد بهتری داراست. این صافی‌ها در برخی دستگاه‌ها به شکل ثابت بر روی بدنه کتری قرار می‌گیرند، اما برندهای مطرح از فیلترهای متحرک استفاده می‌کنند که به راحتی درآمده و می‌توانید آنها را تمیز کنید. حسن دیگری که این فیلترهای متحرک دارا هستند جلوگیری از ریختن رسوبات آب و گچه‌های انباشته شده در پشت صافی به درون چایی است .

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

۶- داشتن حالت گرم نگهدارنده

حالت گرم نگهدارنده بی ارتباط به سیستم قطع کن خودکار نیست که به محض جوش آمدن آب فعال می‌گردد. مرحله بعدی که پس از قطع کردن اتفاق می‌افتد گرم نگه داشتن آب در دمای ۷۰ درجه است. به این ترتیب هر زمان اراده کنید چای داغ خواهید داشت و علت انتخاب این دما برای گرم نگه داشتن آب هم این است که اصولا چایی در این دما رنگ و عطر بهتری داراست. در حقیقیت یکی از رموز خوش عطر و طعم شدن چایی نیز همین دماست. پس فراموش نکنید اگر قصد دم کردن چایی نیز دارید بهترین زمان برای این کار قرار داشتن آب در حالت گرم نگهدارنده و دمای ۷۰ درجه است نه آب به جوش آمده و در حال قل قل.

۷- داشتن پایه ۳۶۰ درجه

داشتن پایه ۳۶۰ درجه در سهولت کار با کتری برقی حائز اهمیت بسیاری است. این پایه به شما این امکان را می‌دهد که از هر زاویه‌ و جهتی که قرار دارید کتری را در جای خود قرار داده و از جهت راست دست یا چپ دست بودنتان اذیت نشوید. با این اوصاف به خوبی درک کرده‌اید که نبود این پایه در استفاده شما از دستگاه چه محدودیت‌هایی رقم خواهد زد.

۸- داشتن صافی قوری

داشتن صافی استیل مانع از ورود خاک چای به داخل قوری می‌شود، این خاکه‌ها در رنگ چایی تاثیر گذارند. مزیت دیگری که این توری‌ها دارا هستند ممانعت از ورود تفاله‌ چای به نوشیدنی شماست. موضوعی که در این رابطه باید مد نظر قرار دهید امکان راحتی تمیز آنهاست زیرا اگر این صافی‌ها به درستی تمیز نشوند پس از مدتی رنگ گرفته و بوی چای شما را تحت شعاع قرار می‌دهند و باعث می‌شوند چایی بوی مانده به خود بگیرد.

بهترین مارک چای ساز چیست ؟

در نظر گرفتن نکات یاد شده در زمان خرید چای ساز از اهمیت اساسی برخوردار است اما قطعا شما باید بدانید بهترین مارک چای ساز چیست و کدام برندهای در بازار این وسیله توانسته‌اند خوش بدرخشند. ممکن است تصور کنید بهترین مارک چای ساز حتما گزینه گران قیمتی است که با جیب شما همخوانی ندارد، در حالی که هستند محصولاتی که به رغم خوش قیمت بودن از نظر کیفیت و طول عمر هم حرف‌هایی برای گفتن دارند. نقطعه عکس این قاعده هم جاریست یعنی امکان دارد پول زیادی خرج کنید اما در نهایت چیزی جز یک چای ساز ضعیف و کم جان که تنها مصرف برق شما را بالا می‌برد عایدتان نگردد. پس برای آنکه مجددا مجبور به خرید چای ساز نشوید بهتر است لیست بهترین چای سازها را به ذهنتان بسپارید. چای ساز فلر، چای ساز بوش، چای ساز تفال، چای ساز میگل، چای ساز فیلیپس و در میان نمونه‌های وطنی چای ساز پارس خزر توانسته‌‌اند امتیاز خوبی از کاربران و مصرف کنندگان خود دریافت کنند و خود را در لیست top ten بهترین مارک چای سازها قرار دهند. در ادامه سه مدل از پرطرفدارترین چای سازها را برایتان آورده‌ایم.

۱- چای ساز فلر مدل TS 070

اگر به دنبال کلید واژه بهترین چای ساز بگردید مطمنا در صدر جدول بهترین‌ها نام چای ساز فلر را خواهید دید. جالب است بدانید نیمی از افرادی که قصد خرید چای ساز دارند به دنبال خرید این محصول هستند ولی اینکه چه ویژگی‌هایی این چای ساز را در نزد هوادارانش تا این میزان خواستنی کرده را در ادامه با هم مرور می‌کنیم. به عنوان اولین نکته‌ باید به مدل دم آور بودن این چای ساز اشاره کنیم که رضایت از طعم و رنگ چای را برایتان به نهایت ممکن خواهد رساند. از حیث بدنه قوری و کتری هم فلر با تلفیق دو جنس پیرکس و پلاستیک کیفیت و زیبایی را به بهترین شکل ممکن با هم عجین کرده.

موضوعی دیگری که باید در خصوص این مدل چای ساز فلر بدانید آن است که نه تنها چای درست کردن با این دستگاه آسان است بلکه سهولت در حمل و جابه جایی هم این محصول را آپشن‌دار‌تر کرده است. از این جهت که سیم کتری به راحتی از آن جدا شده و می‌توانید تا هر جا که دلتان می‌خواهد آنرا با خود ببرید. چرخش ۳۶۰ درجه چای ساز بر روی استند هم قابلیتی که بر سهولت کاربری این دستگاه دامن زده است. حال که مزیت‌های اغوا کننده این محصول گفتیم بهتر است کمی هم در خصوص قیمت چای ساز فلر که در تصمیم نهاییتان تاثیر بسیاری خواهد داشت هم بگوئیم. این چای ساز از لحاظ رده قیمتی گران‌ترین چای ساز بازار به شمار می‌رود و شاید اگر از این جهت هم قادر به رقابت با دیگر هم نوعان خود بود بازار را کاملا قبضه می‌کرد. هرچند طرفداران دو آتیشه این چای ساز بر این باورند که هیچ دستگاهی نمی‌تواند جای چای ساز فلر را بگیرد، اما اگر برایتان قیمت چای ساز آیتمی مهم به شمار می‌رود نگاهی به ادامه لیست بهترین چای سازهای بازار بی اندازید. ‌

چای ساز فلر مدل TS 070

سبک طراحی چای ساز قوری و کتری روهمی (مدل دم آور)
جنس بدنه کتری پیرکس
جنس بدنه قوری پیرکس
قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد
قابلیت گرم نگهدارنده دارد
سیستم قطع کن خودکار دارد
صافی قوری دارد
نشانگر آب دارد

۲- چای ساز بوش مدل TTA2201

چای ساز بوش هم در جدول بهترین چای سازها مقام دوم را از آن خود کرده است و علاوه بر کسب این مقام گزینه‌ای بسیار خوش قیمت به شمار می‌رود. ساختار طراحی این مدل به صورت روهمی است و از ترکیب بدنه کتری پلاستیکی و قوری پیرکس ساخته شده. این چای ساز معیارهای بسیار زیادی برای خرید داراست از آن جمله می‌توان به سیستم قطع کن خودکار و گرم نگهدارنده، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و سیم جدا شونده جهت جابه جایی آسان کتری برقی اشاره داشت. مصرف کنندگان ده ساله این دستگاه بر این باورند که این مدل چای ساز بوش از هر نظر عالی است و تنها از جهت جنس بدنه شاید بتوان کمی به آن ایراد گرفت. حال که با ویژگی‌های این چای ساز تاحدودی آشنا شدیم با یک توصیه در خصوص مصرف آن به سراغ جدول زیر می‌رویم. رسوب یکی از مشکلات شایع در کتری‌های برقی است و به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم از آب فیلتر شده یا معدنی برای دستگاه خود استفاده کنید تا از جهت جداسازی رسوبات در کف کتری مشکلی نداشته باشید. 

چای ساز بوش مدل TTA2201

سبک طراحی چای ساز قوری و کتری روهمی (مدل دم آور)
جنس بدنه کتری پلاستیک
جنس بدنه قوری پیرکس
قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد
قابلیت گرم نگهدارنده دارد
سیستم قطع کن خودکار دارد
صافی قوری دارد
نشانگر آب دارد

۳- چای ساز دسینی مدل ۹۰۰۹

چای ساز دسینی هم مانند تمامی محصولات این برند از لحاظ کیفیت و طراحی سرآمد است. گفتیم طراحی زیرا چای ساز استند دار از نظر شکل ظاهری باب میل اغلب افراد بوده و دسینی هم در طراحی این محصول خود سلیقه مخاطبان خود را به خوبی رعایت کرده است. از ظاهر گذشته این چای ساز از نظر جنس بدنه قوری و کتری هم از بهترین جنس ساخته شده است. یعنی کتری فلزی که در آن آب در کمترین زمان ممکن به نقطه جوش می‌رسد و قوری پیرکس که طعم چایی را دلچسب‌تر می‌کند. هرچند این دستگاه در رساندن سریع آب به نقطه جوش دارای تبحر فراوانی است ولی مجهز بودن آن به سیستم قطع کن خودکار هرگونه نگرانی از بابت تمام شدن آب کتری و آسیب به دستگاه را از شما خواهد گرفت. اگر شما هم از طرفداران مدل استند دار چای ساز هستید با دیدن سایر ویژگی‌های این مدل چای ساز دسینی احتمالا به انتخاب نهایی خود برای خرید چای ساز دست خواهید یافت.

چای ساز دسینی مدل ۹۰۰۹

سبک طراحی چای ساز استند دار
جنس بدنه کتری استیل
جنس بدنه قوری پیرکس
قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد
قابلیت گرم نگهدارنده دارد
سیستم قطع کن خودکار دارد
صافی قوری دارد
نشانگر آب دارد

چای سازها این لطف را به ما کرده‌اند که همیشه چای به دست باشیم و از این نوشیدنی گرم و دلچسب آرامش روانی بگیریم. اگر هنوز هم باور دارید این دستگاه‌ها چندان بدرد بخور نیستند پس باید بگوئیم درحق آنها کم لطفی می‌کنید. هرچند این دستگاه‌ها ما را از حالت نوستالژیک نوشیدن چایی پای سماور دور کرده‌اند اما در رساندن ما به عطر و طعم مطبوع چایی کم نگذاشته‌اند.

شما از کدام یک از چای سازهای معرفی شده در متن خوشتان آمد؟

به نظرتان بهترین چای ساز چه ویژگی‌هایی داراست؟

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.