سویق چیست؟ آیا سویق چاق کننده است؟

والدین بسیاری با بد غذایی و لاغری فرزندان خود مشکل دارند، اگر شما هم در دسته این والدین قرار دارید یا به عنوان یک بزرگسال از لاغری مفرط خود در رنجید، پس وقت آن رسیده که بدانید سویق چیست؟ سویق محصولی مقوی با خواص چاق کنندگی است که برای درمان لاغری و کمبود وزن، کمک به رشد خردسالان و تقویت بنیه مادران در دوران شیردهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه سَویق از ترکیبی بسیار ساده به دست می‌آید اما دارای خواص اعجاب انگیزی است، به گونه‌ای که بسیاری از طرفداران سویق جو آنرا به عنوان بمب انرژی به سایرین معرفی می‌کنند و از حضور این ماده مغذی در سبد تغذیه خانوار خود غافل نمی‌مانند. اگر شما هم علاقمند به غنی کردن سبد تغذیه خود و خانواده‌تان به شکلی ساده و طبیعی هستید، کافیست تا انتهای متن همراه ما باشید تا دریابید سویق چیست؟ و با انواع سویق چاقی و از بین برنده ضعف بنیه آشنا شوید.

سویق چیست؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند که سویق چیست و حتی نام این محصول هم تاکنون به گوششان نخورده است. البته ممکن است شما از زبان مادربزرگ‌ها یا بزرگان خانواده خود با سویق آشنا شده باشید، اما چون در گذشته نام این محصول به گونه‌ای دیگر ادا شده و اغلب آنرا با اسامی همچون پِست، قاووت و پوره می‌شناختند واژه سویق برایتان نامانوس به نظر برسد.

در هر صورت بر آنکه دریابید سویق چیست باید بگوئیم، سویق به شیوه‌ای اطلاق می‌شود که برای پختن نباتات به ویژه غلات و حبوبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه پخت قادر است به طرز قابل توجهی کیفیت و ارزش مواد غذایی را تا بالاترین حد ممکن برایتان محفوظ نگه دارد. در این شیوه دانه گیاهی مورد نظر به صورت آرد درآمده و به خوبی تفت داده می‌شود. برای آنکه تفاوت میان شیوه طبخ سویق را بهتر دریابید فرآیند تولید آرد نخود و سویق نخود را برایتان تشریح می‌کنیم.

تفاوت سویق با آرد

 برای تهیه آرد نخودچی نیاز دارید که ابتدا نخود را خیسانده، پخته و پس از تخلیه آب نخود، آنرا به خوبی تفت داده و در مرحله آخر آسیاب کنید. پختن نخود با آب باعث از بین رفتن ارزش غذایی آن شده و درحقیقت تمام مواد مغذی فرآورده در آب آن جا می‌ماند. از آنجایی که فرآورده‌ها و دانه‌های گیاهی در زمان آب پز شدن درصد قابل توجهی از ارزش خود را به آب می‌دهند، به همین خاطر در شیوه‌های سنتی درمان از عصاره‌ها و جوشانده‌های گیاهی برای درمان بیماری‌ها بهره می‌جستند. در حقیقت در زمان تهیه آرد نخودچی هم ارزش مواد در آبی باقی می‌ماند که درنهایت بیرون ریخته می‌شود، در حالی که در تهیه سویق نخودچی خبری از این اتلاف عناصر با ارزش غذایی نیست.

 سویق نخودچی به این صورت تهیه می‌گردد، ابتدا نخود را تمیز کرده و سپس به صورت پودر در آورده و به خوبی تفت می‌دهید. در نهایت به عصاره‌ پودر مانندی که از این فرآیند به دست می‌آید سویق می‌گویند. این شیوه طبخ نه تنها به حفظ ارزش غذایی نخود منتهی می‌شود بلکه به لطف آن از مزایایی دیگری همچون آزاد شدن مواد قندی در آرد نیز بهره‌مند می‌شوید. به نظر می‌رسد ترک زبانان با گذاشتن نام قاووت بر روی این محصول توانسته‌اند بهترین تعبیر ممکن از آنرا ارائه دهند، زیرا معنای لغوی این واژه یعنی آرد حبوبات بریان شده. نکته آخر آنکه تفاوت‌های بیان شده میان سویق نخود با آرد نخود در خصوص سایر سویق‌ها همچون سویق گندم، حبوبات و سایر غلات با شکل آرد شده آنها نیز صادق است.

طرز تهیه سویق

 طرز تهیه سویق به دو صورت است به عنوان مثال چنانچه می‌خواهید سویق گندم و جو تهیه کنید به این ۲ شیوه دسترسی دارید. در شیوه اول می‌توانید سبوس جو و گندم را سوا کرده، آنها را به صورت جداگانه آرد کنید و سپس به اندازه مساوی از آرد گندم و جو را با سبوس گندم و جو آرد شده مخلوط نمائید. در پایان نیاز است که مخلوط به دست آمده را بر روی حرارت قرار دهید تا به آرامی پخته شده و سویق شما آماده گردد. در طرز تهیه سویق به شیوه دوم شما باید ابتدا گندم و جو را تفت داده و سپس آنها را آرد کنید. از آنجایی که سبوس به حرارت کمتری نیاز دارد و زود سوخته و برشته می‌شود پس بهتر است سبوس‌ها را به صورت جداگانه تفت دهید.

نکته‌ای که در اینجا ذکر آن خالی از لطف نیست آن است که، از آنجایی که سبوس در دسته مواد سلولزی قرار دارد که جذب آن به بدن به سختی صورت می‌پذیرد، تفت دادن آن در زمان تهیه سویق کمک می‌کند که این ماده راحت‌تر جذب بدن گردد. با این اوصاف ما شیوه طبخ اولی را برای تهیه سویق به شما توصیه می‌کنیم. همانطور که پیشتر گفتیم می‌توان از انواع دانه‌های گیاهی سویق تولید کرد. هر یک از انواع سویق، از سویق جو گرفته تا سویق گندم و سویق عدس دارای خواص گوناگونی هستند که ما در ادامه بر همین اساس خواص انواع سویق و طرز تهیه هر یک را به صورت مجزا برایتان آورده‌ایم:

آشنایی با انواع سویق، خواص و طرز تهیه آنها

 شما می‌توانید از اغلب دانه‌های خوراکی شامل حبوبات، غلات، هسته میوه‌ها و حتی برخی میوه‌ها و سبزیجات برای تهیه سویق استفاده کنید. در میان انواع سویق اگر بخواهیم به نمونه‌هایی که مصرفشان بیشتر نزد افراد عمومیت دارد و در اصطلاح پر طرفدارترند اشاره کنیم می‌توان از ۹ سویق زیر نام برد :

  1. سویق جو
  2. سویق برنج
  3. سویق سنجد
  4. سویق گندم
  5. سویق نخود
  6. سویق کنار
  7. سویق عدس
  8. سویق کدوتنبل
  9. دانه انار

برخی از این سویق‌‌ها با اسامی مستعاری همچون سویق استخوانساز یا چاق کننده شاخته می‌شوند که از حاصل ترکیب با یکدیگر به دست می‌آیند و به صورت چند جانبه‌ای بدن را تغذیه می‌کنند. از جمله مهم‌ترین و مرسوم‌ترین سویق‌های ترکیبی عبارتند از :

  1. سویق کامل
  2. سویق گندم و جو
  3. سویق ورزشکاران
  4. سویق چاقی
  5. سویق لاغری

طرز تهیه سویق گندم

سویق گندم

برای تهیه سویق گندم به یک پیمانه آرد گندم و یک پیمانه سبوس گندم نیاز دارید، آرد را در ظرفی بدون روغن تفت داده و الک کنید. سپس سبوس گندم را به همین شیوه تفت داده و الک نمائید، توجه داشته باشید برای تفت دادن سبوس زمان کمتری بگذارید. در آخر آرد و سبوس تفت داده شده را با یکدیگر مخلوط کنید، به این ترتیب سویق گندم شما آماده است.

خواص سویق گندم

سویق گندم برای چاقی کاربرد دارد، از آنجایی که این محصول در وزن‌گیری جنین در دوران بارداری و همچنین افزایش وزن کودکان بسیار مفید و موثر واقع شده زنان باردار در صورت آشنایی با این فرآورده از طرفدران پرو پا قرص آن خواهند بود.

  1. چاق کننده و بسیار مقوی
  2. مناسب جهت رشد کودک
  3. افزایش دهنده میل جنسی در صورت استفاده به همراه روغن زیتون
  4. تقویت کننده استخوان و درمانی جهت رفع مشکل پوکی استخوان

طرز تهیه سویق عدس

سویق عدس
آموزش درست کردن سویق در خانه

از آنجایی که عدس سبوس ندارد برای تهیه سویق آن نیاز است که عدس‌ها را در دو نوبت آسیاب کرده، تفت داده و در مرحله آخر آنها را خوب الک کنید.

خواص سویق عدس

  • از بین برنده حالت تشنگی
  • تقویت‌کننده معده و سیستم گوارشی
  • موثر در درمان بیماری‌های مرتبط با صفرا
  • از بین برنده درد شکم
  • آرامش دهنده هیجانات خون
  • از بین برنده حرارت بدن
  • باعث کاهش خون‌ریزی در دروان عادت ماهیانه خانم‌ها
  • کاهش دهنده کلسترول خون

طرز تهیه سویق جو

سویق جو
آموزش تهیه سویق جو در خانه

سویق جو از ترکیب آرد جو و سبوس جو تهیه می‌شود و برای درست کردن آن نیاز به یک پیمانه آرد جو و یک پیمانه سبوس جو دارید که بدون روغن تفت داده شده باشد. پس از اتمام تفت دادن آرد و سبوس، آنها را الک کرده و با یکدیگر مخلوط نمائید. به خاطر داشته باشید آرد و سبوس را به صورت جداگانه تفت داده و برای تفت دادن سبوس مدت زمان کمتری صرف کنید.

خواص سویق جو

سویق جو به تنهایی در دسته سویق‌های لاغر کننده قرار دارد، این سویق تاثیرات مثبت بسیاری بر استخوان‎ها داشته و به سبب تاثیر آن در کاهش قند خون مصرف آن به افراد دیابتی پیشنهاد می‌شود.

  1. دارای اثر تقویت کنندگی
  2. موثر در لاغری (در صورت استفاده به صورت خشک وجای صبحانه)
  3. موثر در کاهش قند خون(جهت کاهش قند پیشنهاد می‌شود در هر وعده غذایی ۲ قاشق غذاخوری میل شود)
  4. کمک به درمان دیسک گردن
  5. مفید در درمان ذات الجنب
  6. درمان کننده پوکی استخوان
  7. تقویت کننده استخوان‌ها

طرز تهیه سویق برنج

سویق برنج
آموزش درست کردن سویق برنج خانگی
داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

مواد لازم برای تهیه سویق برنج عبارت است از یک پیمانه آرد و سبوس برنج که باید به صورت جداگانه تفت داده شده باشند. پس از پایان تفت دادن مواد، آنها را الک کرده و با هم مخلوط کنید. البته می‌توانید سویق برنج را به شیوه دیگری نیز تهیه نمائید، به این صورت که درابتدا برنج سبوس دار را آرد کرده و تفت می‌دهید و در مرحله بعدی مجدد مواد تفت داده شده را آسیاب کرده و برای بار دوم بر روی اجاق با دمای پایین تفت می‌دهید.

خواص سویق برنج

اگر به دنبال بهترین گزینه چاق کننده برای افرادی هستید که به سبب بیماری دچار کاهش وزن و لاغری مفرط شده‌اند سویق برنج را امتحان کنید. سویق برنج در صورتی که با روغن زیتون به صورت همزمان مورد استفاده قرار گیرد گوشت آور بوده و همچنین استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

  1. موثر در بهبود درد شکم
  2. درمان اسهال
  3. دارای تاثیر مثبت در درمان تهوع
  4. بهترین چاق کننده
  5. کمک کننده به درمان خونریزی روده (توصیه می‌شود با پیه گاو مصرف شود)

طرز تهیه سویق سنجد

سویق سنجد
ساخت سویق سنجد در منزل

جهت تهیه سویق سنجد نیاز به جدا کردن سنجدها از هسته دارید. پس از جدا کردن هسته سنجدها آنها را آسیاب کرده، تفت داده و الک نمائید. این ترتیب را برای میوه سنجد هم انجام می‌دهید و در مرحله آخر آنها را با هم مخلوط می‌کنید.

خواص سویق سنجد

سویق سنجد خواص پرتعدادی داراست، از جمله خواص این سویق بسیار مقوی می‌توان به ویژگی چاق کنندگی و عضله سازی، تاثیر آن در رشد کودکان، فوایدش برای زنان باردار و شیرده و تاثیرش در رشد و تحکیم بدن اشاره داشت.

  1. بسیار مفید وموثر در درمان پوکی و نرمی استخوان و تحکیم استخوان‌ها
  2. از بین برنده رطوبت بدن
  3. موثر در درمان یرقان
  4. موثر در بهبود التهاب مفاصل و دردهای آرتروزی
  5. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و کمک کننده در درمان سرماخوردگی
  6. دارای تاثیر مثبت بر رشد و بسیار مقوی
  7. موجب افزایش شیر مادر

طرز تهیه سویق کامل

سویق کامل
نحوه درست کردن سویق کامل درجه یک در خانه

برای آنکه بتوانید برای خود یک سویق کامل درست کنید نیاز است که طرز تهیه سایر سویق‌ها را بدانید، زیرا سویق کامل از حاصل ترکیب سویق گندم، سویق عدس، سویق سبوس گندم، سویق جو، سویق نخود و سویق جوانه گندم به دست می‌آید.

خواص سویق کامل

خواص سویق کامل بسیار است اما در ادامه به ذکر چند مورد از مهم‌ترین خاصیت‌های این فرآورده بسیار قوی خواهیم پرداخت:

  • باعث مهار و کنترل طبع
  • از بین برنده حالت استرس و دلشوره
  • موجب خشکی و از بین رفتن رطوبت معده
  • تقویت کننده قوای جنسی
  • موثر در درمان کم خونی
  • موجب تقویت زنان باردار
  • درمان کننده لاغری مفرط و ضعف بدن
  • درمان کننده بیماری‌ پوکی استخوان
  • کمک به درمان دردهای مفصلی
  • خواب آور و آرامش بخش
  • درمان کننده اسهال

طرز تهیه سویق چاقی

سویق چاقی
آموزش درست کردن سویق چاقی درجه یک و عالی در منزل

ممکن است با توجه به خواص متعددی که از این فرآورده تا اینجای مطلب گفته شد، مشتاق باشید که بدانید ترکیبات سویق چاقی چیست؟ سویق با خواص چاق کنندگی از حاصل ترکیب سویق‌ گندم، سویق‌ برنج سویق‌ نخود سویق‌ عدس سویق سبوس گندم ‌ سویق‌ جوانه گندم سویق جو سویق سویا و سویق‌ سنجد با سایر افزودنی‌های مجاز به دست می‌آید.

خواص سویق چاقی

 این مدل سویق در درمان لاغری مفرط، رشد هر چه بهتر کودکان و تقویت بنیه و توان مادران در دوران شیردهی موثر بوده و از آنجایی که فاقد هرگونه مواد اضافی و نگهدارنده است هیچگونه آثار سویی بر جنین و مادر ندارد.

  • چاق کننده
  • موجب رفع ضعف و گرسنگی
  • انرژا زا و تحریک کننده
  • موثر در رشد استخوان‌ها
  • از بین برنده ناتوانی جنسی و ضعف قوای جنسی
  • موجب نیرومند سازی و پر توان شدن دستان

روش مصرف سویق

چنانچه خواهان افزایش وزن از طریق سویق هستند روزانه ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری از این پودر را به صورت خشک یا حل شده در شیر میل فرمایید. اگر تمایلی به مصرف این محصول به ۲ شیوه پیشین ندارید می‌توانید ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری از پودر سویق را با کمک شکرقهوه‌ای، شیره انگور، کمی روغن و شیر یا آب به صورت حلوا در آورده و میل نمائید.

سویق یک داروست نه غذا یا مکمل غذایی!!

انواع سویق‌ به عنوان مکملی برای تقویت بدن شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که همواره به مادرانی که کودکان آنها در سن رشد قرار دارد توصیه اکید می‌شود که از خواص فوق‌العاده سویق برای رشد کودکانشان یا وزن گیری جنین در ۳ ماه پایان بارداریشان بهره‌مند شوند، بهتر است بدانید که برخی از انواع سویق اصولا دارو است نه غذا! اینکه چرا تاکید به ویژگی دارویی سویق داریم به این سبب است که مقوی بودن این فرآورده به حدی است که مصرف آن در دروان بارداری باید به شکلی کنترل شده باشد و مصرف بیش از حد آن به اضافه وزن مادر و جنین منتهی می‌گردد. بنابراین فراموش نکنید مصرف سویق‌هایی که جنبه دارویی دارند نباید به صورت عادت غذایی درآمده و به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند.

 با این پیش درآمد به غیر از سویق گندم و جو، سایر سویق‌ها نمی‌توانند به عنوان غذا مورد استفاده قرار گیرند، بلکه تنها جنبه دارویی دارند. از جمله سویق‌های دارویی می‌توان به سویق سیب، انار ترش و کُنار اشاره داشت که برای مهار شکم و گرم کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سویق سنجد و خرنوب هم به عنوان مهار کننده طبع می‌توان نام برد.

سویق مناسب شما کدام است؟

از آنجایی که هر سویقی متناسب با خواص ماده‌ای که از آن تهیه می‌شود دارای خاصیت‌های متفاوتی است، بنابراین نیاز دارید تا پیش از تهیه سویق طبع و مزاج خود را به خوبی بشناسید. زیرا به عنوان مثال سویق جو دارای طبعی به مراتب سردتر از سویق گندم است و با این اوصاف برای افراد دارای طبع سرد مناسب نمی‌باشد. گذشته از دسته بندی سویق‌ها براساس طبع بدن، گروه دیگری از انواع سویق هم براساس خاصیت و جامعه مصرفی آن تقسیم بندی شده‌اند که مهم‌ترین آنها عبارتند از سویق ویژه نوزاد، سویق کودک، سویق چاقی و سویق لاغری. هرچند این تقسیم بندی شما را از بررسی بیشتر در خصوص انواع سویق مبری ساخته، اما فرآموش نکنید اگر به مشکلاتی از جمله کم کاری و پرکاری تیروئید دچار هستید یا دوره درمان بیماری خاصی را پشت سر می‌گذرانید حتما با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت نمائید.

سخن آخر در مورد سویق

در پایان می‌توان گفت، اگر به دنبال محصولی با بالاترین درجه ارزش غذایی هستید پس توصیه می‌کنیم از مصرف سویق به صورت روزانه غافل نمانید، تا شاهد تاثیر شگفت انگیز آن بر سلامت و تناسب اندام خود باشید. برخلاف پودرهای چاقی غیر طبیعی که در روند افزایش وزن تنها باعث پف کردن بدن شده و عموما هم کم عارضه نیستند، سویق نه تنها روند لاغری را برایتان به شکل لذت بخشی رقم می‌زند،  بلکه در تقویت استخوان‌ها و عضلات، افزایش توان، انرژی و رفع خستگی، رفع گرسنگی و  جدا کردن صفرا از بدن و بلغم از معده هم تاثیرگذار است.

مصرف سویق در یک پروسه زمانی ۴۰ روزه بازوانتان را پر قدرت ساخته و شما می‌توانید به طرز محسوسی افزایش توان دستانتان را حس کنید. مصرف کنندگان این محصول اذعان داشته‌اند که مصرف سویق در زمان سیری به گوارش بهتر آنها کمک کرده و در حالت گرسنگی باعث ایجاد احساس سیری در آنها گردیده است.

شما می‌توانید بر روی سویق به عنوان یک خوراکی کامل حساب باز کنید و هر روز صبح به صورت ناشتا این فرآورده را به انضمام شیر، عسل یا خرما میل نمائید، تا شاهد تاثیرات شایان توجه آن در چاقی و افزایش وزن سالم باشید. اگر اهل آشپزی هستید و دلتان می‌خواهد چاشنی مقوی به کیک‌ها، حلوها، سوپ‌ها، آش‌ها و خورشت‌های خود اضافه کنید تنها کافیست یک بسته سویق را به مجموعه ادویه‌های خود اضافه کنید. سویق حاوی مواد ضروری بسیاری برای رشد بدن است و به همین خاطر حضور این محصول در سبد تغذیه خانواده‌های بچه دار همواره مورد توصیه پزشکان تغذیه قرار دارد.

۳.۹/۵ - (۵۶ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.