لیست کم مصرف ترین بخاری برقی خانگی و صنعتی

بخاری برقی، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی مبدل می‌سازد. این بخاری، به دودکش نیاز ندارد، که این یک مزیت محسوب می‌شود. بازدهی گرمایی بخاری‌های برقی نسبت به بخاری‌های گازی، بالاتر بوده و آلودگی کمتری دارند؛ البته هزینه بیشتری نیز خواهند داشت. بخاری‌های برقی در انواع فن‌دار، بدون فن، تابشی و… تولید می‌شوند. اگر قصد خرید بخاری برقی کم مصرف را دارید، این مقاله می‌تواند، به شما برای تصمیم‌گیری بهتر، کمک کند.

تفاوت بخاری برقی خانگی با صنعتی

این دو نوع بخاری، تفاوت بسیار کمی باهم دارند. بطور کلی مکانیزم و عملکرد هردو، یکی است. اما عموما مدل‌های صنعتی، در سوله‌ها، کارخانه‌ها و فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر به هیتر برقی معروفند. بخاری برقی‌های خانگی، غالبا برای گرم کردن فضاهای کوچک، استفاده می‌شوند.

انواع بخاری برقی بر اساس عملکرد

همانطور که گفته شد، بخاری برقی‌ها بر اساس نوع عملکردشان، دارای انواع گوناگونی‌اند:

  1. بخاری برقی فن‌دار: این بخاری‌های برقی، دارای المنت‌هایی جهت گرمایش بوده و با وجود فن‌هایی که در آن تعبیه شده، حرارت بوجود آمده را، مثل باد گرم، منتقل می‌کنند، بخاری برقی‌های فن‌دار صنعتی، در مدل‌های ایستاده و دیواری موجودند. در نوع صنعتی فن دار، یک ترموستات، بعد از خاموش شدن، فن را خنک‌ می‌کند. با وجود ترموستات، وقتی دمای محیط به حد استاندارد برسد، بخاری خاموش شده و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.
  2. بخاری برقی بدون فن: در این مدل، که تنها دارای یک یا چند المنت برای تولید گرماست، هیچ فنی برای پرتاپ هوای گرم، تعبیه نشده است. این نوع بخاری از نمونه‌های قدیمی محسوب شده که هنوز طرفداران بسیاری دارد.
  3. بخاری برقی تابشی: این بخاری برقی، بوسیله سیستم تابش، فضای اطرافمان را گرم می‌کند، در حقیقت با تابش مادون قرمز، بخشی که تحت تابش قرار می‌گیرد را گرم می‌سازد، این نوع، برای گرم کردن یک فضا چندان مناسب نبوده و عموما برای گرم کردن یک قسمت محدود، مانند پاها در زیر میز یا رختخواب‌ها و… مناسب هستند. نوع صنعتی آن، عموما به سقف متصل شده و همچون خورشید عمل می‌کند و پس از گرم شدن المنت، هر چیزی که در مسیر تابشش باشد را، گرم خواهد کرد.

محبوب ترین بخاری ‌برقی های کم مصرف

برای انتخاب بخاری برقی کم مصرف، باید به برچسب رده انرژی آن توجه کنید، که حتما A یا B باشد. در زیر، لیست تعدادی از برندهای معروف تولیدکننده این نوع بخاری‌ها را مشاهده می‌کنید:

برند پارس خزر

قطعا اکثر ما نام این برند ایرانی را شنیده‌ایم، پارس خزر، با کیفیت بالای محصولات و گارانتی و خدمات پس از فروش، رضایت تعداد زیادی از مشتریان را جلب نموده است. تولیدات این برند طراحی‌هایی مدرن و جذاب دارند. بخاری برقی‌های کم مصرف پارس خزر، دارای قابلیت نصب به زمین، تنظیمات حرارت، ترموستات ایمنی، سیستم قطع خودکار و سیستم ضد انجماد می‌باشند. از بهترین مدلهای این برند، مدل SH2000M و مدل FH2000P را می‌توان نام برد. مدل SH2000M دارای محل جمع‌آوری سیم، چراغ نشانگر وضعیت روشن و چرخش دستی به طرفین است.

برند ناسیونال

نمونه هایی از محصولات این برند، هم قابلیت استفاده بصورت رومیزی و هم نصب به زمین را دارند. کرسی برقی ناسیونال مدل نیک کد ۱۰۲، با حداکثر توان گرمایشی ۲۰۰۰ وات و ولتاژ ورودی ۲۲۰ولت، یکی از تولیدات خوب این برند است. البته این محصول ریموت کنترل ندارد، اما دارای تنظیمات حرارتی و سیستم قطع خودکار است.

برند پیراسته

بخاری برقی پیراسته، مدل ۲۰۰۰ با وزن یک کیلوگرم، قابلیت نصب به دیوار، زمین و حتی استفاده به شکل رومیزی را دارد. با وجود دو پره، مقدار پوشش دهی آن تا ۱۰متر بوده و دارای قابلیت تنظیم دما، ترموستات ایمنی و همچنین سیستم ضد انجماد است.

برند روسو

فن هیتر روسو مدل Cozy با وزن ۲ کیلوگرم و قابلیت نصب به زمین، با حداکثر توان گرمایشی ۲۰۰۰ وات، دارای تنظیمات حرارتی و حوله خشک کن بوده، اما این مدل سیستم قطع خودکار و ریموت کنترل ندارد. از نکات مثبت این بخاری داشتن  قابلیت  استفاده در حمام است.

برند آراسته

آراسته، یکی از شرکت‌‌های ایرانی باسابقه در تولید انواع هیتر برقی است. بیشتر بخاری‌های آراسته، طراحی‌هایی ساده و نوستالژیک دارند. همه بخاری‌های شرکت آراسته دارای «کلید قطع کن» بوده و مطابق اصول استاندارد ایران ساخته می‌شوند. قیمت مقرون‌به‌صرفه، طراحی ایمن و کیفیت بالای قطعات و بدنه از دیگر مزایای این مدل است. بخاری برقی آراسته، مدل زنبوری مدل REHA2000 با ۳ کیلوگرم وزن، تنظیمات حرارت ۲ حالته، ترموستات ایمنی و سیستم قطع خودکار دارد.

برند ارشیا

بخاری پنکه‌ای ارشیا، کاملا شبیه به پنکه ایستاده طراحی شده است، ارتفاع آن قابل تنظیم و دارای ریموت است. ویژگی منحصر بفرد محصولات ارشیا، این است که از المنت هالوژنی با خاصیت درمانی، به‌جای المنت‌های شیشه‌ای و سرامیکی، استفاده می‌کنند.

برند برفاب

برفاب، برند قدیمی و نام آشنای ایرانی، در زمینه تولید محصولات گرمایشی و سرمایشی است. بخاری‌های برقی‌ برفاب، طراحی‌های شیک و ساده‌ای دارند. برند برفاب توانسته، بخاری‌هایی با توان ۳۰۰۰ وات و حتی بیشتر نیز تولید کند. این بخاری‌ها مجهز به کلید قطع کن خودکار، ترموستات حرارتی، المنت‌های شیشه‌ای و صفحه استیل بوده و همچنین، قیمت مناسبی هم دارند.

برند تک الکتریک

بخاری تک الکتریک، برای گرمایش فضای مسکونی، مناسب است. محصولات این برند، فن برای پخش بهتر گرما و نمایشگر دما داشته و برخی از مدل‌های آن نیز، قابلیت چرخش دارند. هیتر تک الکتریک مدرن، دارای طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و ویژه‌ای است.

برند مگامکس

مگامکس یک مارک‌ معتبر بوده که به مارک برفاب و آراسته نیز شبیه است. برای تولید این بخاری از المنت‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند و دارای کلید قطع کن خودکار است. همچنین قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارد.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

برند ماد الکتریک

ماد الکتریک، از تولیدکنندگان ایرانی است، که فقط در زمینه تولید هیتر برقی فعالیت می‌کند و کیفیت مطلوب و قیمت ارزان و مناسبی دارد. در این مدل بخاری‌ها هم از المنت‌های شیشه‌ای استفاده شده و دارای فن کم صدا و قطع کن خودکار است.

برند گرما گستر مهر

تنوع محصولات گرما گستر مهر، به‌شدت کم است، اما رضایت مشتریان آن بسیار بالا بوده است. در بخاری مهر، عموما از المنت‌های سرامیکی، استفاده می‌کنند.

برند البرز

البرز، برندی با قیمت مناسب و اندازه‌ای جمع‌وجور است. این هیتر مناسب گرم کردن زیر کرسی و میز است.

برند مهسان

کرسی برقی مدل dib5 از برند مهسان، دارای وزن۱.۱ کیلوگرم، ترموستات ایمنی و قابلیت نصب به زمین بوده و همچنین قابلیت تنظیم دما و حرارت، سیستم قطع خودکار و سیستم ضد انجماد دارد.

برند کوشان

از بخاری برقی‌هایی با کمترین مصرف، می‌توان به کرسی برقی کوشان مدل ۶۰۰، نیز اشاره نمود، که قابلیت نصب به زمین و استفاده رومیزی داشته و حداکثر توان گرمایشی آن، ۶۰۰ وات است. دارای ۴ پایه پلاستیکی، چراغ نشانگر وضعیت فعالیت دستگاه، حفاظ فلزی جدا شونده (برای تمیز نمودن دستگاه)، ترموستات ایمنی، سیستم قطع خودکار و سلکتور است.

برند Gosonic

بخاری برقی گوسونیک مدل GEH-223، دارای بدنه‌ای از فلز و پلاستیک بوده و با حرارتی بالا تولید شده است. المنت آن نیز از جنس شیشه‌ای کوارتز و با فناوری مادون قرمز بوده، که بدون شعله و بدون کاهش میزان اکسیژن، به فضا گرما می‌بخشد. این مدل دارای مخزنی در بالای بخاری است که رطوبت ساز، نام دارد و از طریق آن، با افزودن مقداری آب، می‌توان از هوای خشکی که باعث مشکلات تنفسی می‌شود، جلوگیری کرد.

برند تکنو

هیتر تکنو مدل Te-1404، دارای فنی کم صدا بوده و روی بدنه این هیتر، ۲ دکمه ولومی، وجود دارد، که یکی جهت کنترل دما و دومی برای کنترل میزان توان باد استفاده می‌شود. در صورت واژگونی و یا نامناسب بودن سطح زیرین، سیستم ایمنی فعال شده و بخاری را خاموش می‌کند. حمل ونقل این دستگاه، به سبب ابعاد کوچکش، بسیار راحت است.

برند آریته

آریته، در حقیقت، از زیر مجموعه‌های شرکت دلونگی ایتالیا و دارای کیفیت بسیار بالایی است. فن هیتر۸۰۸ آریته، با توان گرمایشی ۲۰۰۰ وات، دارای ترموستات محیطی بوده، که باعث کاهش مصرف برق می‌شود. داشتن کلید ایمنی‌ای که با واژگون شدن، برق دستگاه را قطع می‌کند نیز، از دیگر مزایای این مدل است.

برند ویداس

بخاری برقی ویداس مدل VIR-8055، نوعی بخاری برقی پنکه‌ای است، که قابلیت تنظیم، تا ارتفاع ۱۴۰ سانتیمتری را دارد. این مدل، با انتقال ۹۰ درصد انرژی گرمایی تولید شده، باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد. این دستگاه، مجهز به روکش ایمنی ضد سوختگی و قابلیت ایمنی قطع کن خودکار، در زمان واژگونی است. تا طول ۳متر، توانایی گرمادهی یکنواخت داشته و به ۳ شکل ایستاده، رومیزی و دیواری قابل استفاده است.

نکاتی کلی درباره بخاری ‌های صنعتی

بخاری برقی‌های صنعتی مختلف دارای توان حرارتی متفاوتی هستند، بطور مثال، هیتر برقی سه‌فاز گرمسال، می‌تواند ۲۰ کیلووات گرما تولید کند، ولی بخاری برقی سه‌فاز البرز، توانایی تولید ۱۵ کیلووات گرما را دارد. بخاری برقی صنعتی برای اینکه گرمای مطلوب را ایجاد کند، باید حتما با برق سه‌فاز کار کند، اما در  برخی موارد، در مدل‌های بخاری برقی کارگاهی، برق مصرفی تک‌فاز بوده که این موضوع، باعث کاهش توان بخاری برقی می‌شود. نکته دیگر اینکه، هرچه سرعت و قدرت فن بخاری بالاتر باشد، انتقال حرارت به محیط اطراف نیز بیشتر می‌شود.

نکات مهم قبل از خرید بخاری برقی

مهم است بدانیم، که بخاری چه متراژ فضایی را باید گرم کند، همانطور که بخاری کوچک فضای بزرگ را به خوبی، گرم نمی‌کند، بخاری بزرگ نیز، فضای کوچک را بیش از حد گرم می‌کند، این موضوع باعث اتلاف انرژی نیز می‌شود. بطور تقریبی، برای گرم کردن هر ۳۰ سانتی‌متر مربع، به ۱۰ وات انرژی گرمایی نیاز داریم، مثلا یک بخاری برقی با ۱۵۰۰وات انرژی گرمایی، می‌تواند فضایی حدود ۴.۵ متر مربع را گرم کند.

نوع عملکرد و فناوری بخاری برقی نیز باید در نظر گرفته شود. بطور مثال برای گرم کردن یک محدوده کوچک، مدل تابشی مناسب‌تر است. توجه داشته باشید که سروصدا در برخی بخاری‌های فن‌دار، ممکن است برایتان خوشایند نباشد، در این‌صورت، می‌توانید از مدل‌های المنتی استفاده کنید.

 از دیگر نکاتی که باید برای خرید بخاری کم مصرف، به آن دقت کنید، داشتن قابلیت تنظیم دما، ایمنی بخاری، مصرف بخاری برقی(بهتر است، بخاری برقی‌ای که انتخاب می‌کنید، دارای رده انرژی A باشد)، ریموت کنترل و قابلیت خاموش شدن خودکار است.

سخن پایانی

کمبود سوخت فسیلی سبب شده، که مصرف‌کنندگان، به استفاده از انواع بخاری برقی تمایل پیدا کنند. اما هزینه های مربوط به انرژی برق نیز مساله مهمی خواهد بود، که می‌توانیم با استفاده از نوع کم مصرف بخاری برقی، تا حدود زیادی این مشکل را حل کنیم. برای خرید اینترنتی بخاری برقی، می‌توانید کالای موردنظرتان را در بازار اینترنتی «این چند» بیابید.

۱.۸/۵ - (۳۵ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.