۵ نکته ضروری که قبل از خرید کیسه خواب باید بدانید

اگر تجربه خرید کیسه خواب نامناسب را داشته باشید به خوبی می‌دانید به همراه داشتن یک کیسه خواب‌ بد چیزی جز بار اضافه به کوله سفرتان نخواهد افزود و هیچ کیفیت خاصی به خواب شما نمی‌بخشد. برعکس این موضوع نیز صادق است، شما با داشتن یک کیسه خواب ایده‌آل و مناسب می‌توانید تجربیات روزانه پیمایش و سفرتان را با چاشنی خواب و رویایی شیرین به یاد ماندنی‌تر کنید. فراموش نکنید استراحت در سفر برای یک طبیعت گرد بسیار مهم است و چه بسا افرادی که به سبب نداشتن انرژی در نیمه‌ راه مانده و دیگر همنوردان خود را به زحمت انداخته‌اند و حتی سفر آنان را خراب کرده‌اند. حال اگر عزمتان را جزم کرده‌اید که به دل کوه و جنگل بزنید و قصد خرید کیسه خواب دارید این ۵ نکته را در زمان خرید رعایت کنید. هر چند ممکن است تصور داشتن خوابی با کیفیت استراحت در تخت خواب گرم و نرمتان در یک کیسه خواب دشوار باشد ولی با رعایت این نکات می‌توانید کیفیت خوابتان را چندین برابر ساخته و در تمام طول سفر قبراق بمانید. پس برای داشتن یک پکیج فوق‌العاده از شب و روز در طبیعت تا پایان متن با ما همراه باشید.

۵ نکته بسیار مهم در خرید کیسه خواب

اگر سرچی در بازار کیسه‌خواب‌ها کرده باشید به خوبی می‌دانید که قیمت کیسه خواب در بازار بسیار متنوع است و برخی از قیمت‌ها به حدی مناسب و اغوا کننده هستند که ناخوادآگاه دست شما برای خرید آنها می‌رود. اگر تاکنون این تجربه را داشته‌اید خواهشا قیمت کیسه خواب را فدای کیفیت آن نکنید. زیرا برخلاف برخی کالاهای ارزان قیمت و در اصطلاح یکبار مصرف یک کیسه خواب نامناسب حتی به شما اجازه یکبار استفاده درست و حسابی را هم نمی‌دهد. از طرف دیگر هستند کیسه خواب‌هایی که به رغم دارا بودن کیفیت مناسب از قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردارند. گران بودن الزاما به معنی خوب بودن یک کیسه خواب نیست با مرور موارد زیر خودتان به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد.

۱- طراحی کیسه خواب

کیسه خواب‌ها براساس نوع طراحی خود به دو شکل مومیایی و مستطیلی تقسیم بندی می‌شوند که این دو مدل از لحاظ ویژگی با هم تفاوت‌ها قابل ملاحظه‌ای دارند.

کیسه خواب مومیایی

کیسه خواب‌های مومیایی براساس آناتومی بدن طراحی شده‌اند و در زمان خواب به صورت کامل دور بدن را احاطه می‌کنند. این کیسه خواب‌ها در قسمت سرشانه از عرض بیشتری برخوردارند و هر میزان به قسمت پاها نزدیک می‌شوند از عرض آنها کاسته می‌گردد. یکی از مزایای بسیار مهم این کیسه خواب‌ها که عموم طبیعتگردان را به سمت استفاده از آن جذب کرده فضای محدود آنهاست که منجر به اتلاف انرژی کمتری در این مدل‌ها می‌‌گردد. به همین جهت این کیسه‌خواب‌ها گزینه مناسبتری جهت نگه داشتن گرما در مدت زمان طولانی هستند.

مورد مهم دیگر در خصوص این کیسه خواب‌ها جمع و جور بودن آنها و جاگیر نبودنشان است که باز هم نشان دهنده برتری این نمونه نسبت به سایر نمونه‌هاست. از آنجایی که سر شما تنها عضو بدنتان است که بیرون از کیسه خواب قرار می‌گیرد قسمت بالای این کیسه‌ خواب‌ها به شکل کلاه طراحی شده تا مانع از سرد شدن سرتان گردد. از خوبی‌های این مدل کیسه خواب که بگذریم تنها عیب یک کیسه خواب مومیایی محدودیت فضای آن است که اجازه مانور و غلت زدن را از شما می‌گیرد، اگر راحتی و جادار بودن کیسه خواب برایتان مهم است آشنایی با مورد بعدی کیسه‌خواب‌ها باعث خرسندتان خواهد شد.

کیسه خواب مستطیلی

کیسه خواب‌های مستطیلی دارای شکل و شمایلی مانند تشک هستند و با طراحی مستطیلی شکل خود در مقایسه با کیسه خواب‌های مومیایی فضای آزاد بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. این کیسه خواب‌ها به صورت تک نفره و دو نفره قابل تهیه هستند و به عنوان اولین و مهم‌ترین مزیت در آنها می‌توان از فضای آزادشان یاد کرد که اجازه غلت زدن و خواب راحت را به شما می‌دهد. شما می‌توانید لایه رویی این کیسه‌ خواب را به صورت کامل باز کرده و به صورت پتو از آن استفاده کنید یا برخی از مدل‌های تک نفره آنرا توسط زیپ به یکدیگر متصل کرده و تبدیل به کیسه خواب دونفره نمایید. هرچند این مدل کیسه خواب‌ها از نظر راحتی و سهولت استفاده سرآمد هستند ولی به جهت اتلاف بالای انرژی در آنها بسیاری عطای استفاده از آنها را به لقای آن می‌بخشند. زیرا برای یک فرد خسته از سفر هیچ چیز به اندازه گرمای جای خوابش اهمیت ندارد و عموما خستگی مجالی برای غلت زدن به او نخواهد داد. البته معایب این کیسه خواب تنها به اتلاف انرژی آن ختم نمی‌شود بلکه از جهت وزن هم بار سنگین‌تری به کوله سفرتان تحمیل می‌کند که این موضوع به مذاق اغلب طبیعت گردان خوش نمی‌آید. در حالی که کیسه‌ها خواب‌های مومیایی دارای گرمایشی مشابه با این مدل‌ها در وزن کمتر هستند.

نوع کیسه خوابمزایا معایب
کیسه خواب مومیایی – قادر به حفظ و نگهداری دمای در مدت زمان طولانی
– دارای حجم و بسته‌بندی کم و کوچک
– دارای اتلاف انرژی کمتر نسبت به سایر نمونه‌ها
– داشتن سرپوش جهت محافظت از سر و گردن در برابر سرما
 
– دارای فضای کم و محدود برای غلت زدن و استراح
کیسه خواب مستطیلی  – داشتن فضای آزاد برای غلت زدن و استراحت
 – امکان استفاده از قسمت رویه آن به عنوان پتو
 – امکان اتصال کیسه خواب‌های تک نفره به یکدیگر و تبدیل آن به کیسه خواب دو نفره
– اتلاف انرژی بالا
– دارای وزن بالاتر نسبت به کیسه خواب‌های مومیایی با همان میزان قدرت گرمایشی

۲- جنس کیسه خواب

کیسه خواب‌ها براساس دو متریال پر طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند که برای پر کردن فضای داخلی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما پر اردک، غاز و قو به عنوان پر طبیعی در کیسه‌ خواب‌های پر استفاده می‌گردد. اگر بخواهیم کیسه ‌خواب‌ها را براساس متریال داخلیشان تقسیم بندی کنیم در سه دسته جای می‌گیرند که در ادامه علاوه بر ذکر این دسته ‌بندی‌ها مزایا و معایب هر یک را با هم مرور می‌کنیم.

کیسه خواب پر

این کیسه‌خواب‌ها علی الرغم وزن سبک و حجم بسیار کم خود دارای قدرت فوق‌العاده‌ای در حفظ گرمایش و دما هستند. این قابلیت باعث گردیده که کیسه‌خواب‌های پر در دسته بهترین‌ها کیسه خواب‌ها خود را جای داده و از سایر مدل‌ها پیشی بگیرند. اگر به دنبال بهترین کیسه خواب پر باشید بهتر است پر غاز را انتخاب کنید زیرا دارای بهترین کیفیت بوده و قابلیت حفظ گرما در آن هم به طرز قابل توجهی بالاست. نمونه‌ها پر شده با پر اردک هم به جهت دسترسی بهتر و البته ارزانتر بودن طرفداران خود را دارا هستند. نکته آخر اینکه کیسه خواب پر به جهت متریال به کار رفته در آن نسبت به سایر نمونه‌ها گرانتر است. حال که با مزایای این مدل‌ آشنا شدید بهتر است بدانید این کیسه خواب‌ها از جهت دیر خشک شدن و قابلیتی که در حفظ و جذب رطوبت دارند دارای نقطه ضعف هستند. البته جدیدا مدل‌هایی روانه بازار شده که این نقص در آنها دیده نمی‌شود و به قولی زود خشک شونده هستند. گونه دیگری از کیسه خواب‌های پر درصدی الیاف مصنوعی در آنها به کار رفته است. نسبت پر به الیاف مصنوعی در این مدل‌ها ۹۰ به ۱۰ یا ۹۵ به ۵ بوده و پر واضح است هر میزان درصد پر آنها بیشتر باشد قیمت آن هم رو افزایش می‌رود.  

کیسه خواب الیاف مصنوعی

کیسه خواب الیاف مصنوعی برخوردار از لایه‌های متعددی است که روی هم قرار می‌گیرد تا مانع از عبور هوا از بین لایه‌های خود گردد و با این ترتیب تمامی نقاط سرد و فضای خالی بین لایه‌ها از بین می‌رود. این مدل از کیسه خواب‌ها معمولا در مقایسه با نمونه‌ها پر از قیمت مناسبتری برخوردار بوده و از نظر جذب رطوبت هم رطوبت کمتری به خود می‌گیرند. البته گذشته از این نقاط مثبت از وزن بیشتری در مقایسه با کیسه خواب‌های پر برخوردارند.

جنس کیسه خوابمزایامعایب
کیسه خواب پر–  دارای وزن سبک و حجم کم
–  دارای عملکردی عالی در آب و هوای سرد و گرم
–  برخوردار از دوام بالا و طول عمر طولانی
–  قابلیت فشردگی بالا و تراکم پذیری بسیار زیاد
– نیازمند زمان طولانی جهت خشک شدن
– امکان گوله گوله شدن پرها به سبب جذب رطوبت
– نیازمند مراقبت بیشتر
کیسه خواب الیاف مصنوعی–  قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با کیسه خواب‌های پر
–  خشک شدن سریع
– ضد حساسیت
– وزن بالاتر نسبت به کیسه خواب‌های پر
دارای گرمای کم نسبت به وزن
دارای دوام کمتر از کیسه خواب‌های پر

کیسه خواب ترکیبی پر و الیاف مصنوعی

نوعی از کیسه خواب‌ها به صورت ترکیبی از پر و الیاف مصنوعی هستند که این سبک طراحی باعث افزایش کیفیت این کیسه خواب‌ها و کاسته شدن از معایب آن‌ها گردیده است. برخی از این کیسه خواب‌ها ترکیبی از پلی استر و پر هستند و در نمونه‌های از آن به جهت حفظ گرمای بیشتر الیاف مصنوعی را در قسمت زیرین و پر را در قست رویی قرار می‌دهند. مزایای این مدل طراحی تنها به کارایی آن ختم نمی‌شود بلکه قیمت کیسه خواب ترکیبی هم نسبت به نمونه‌هایی ۱۰۰ درصد پر مناسبتر است.

۳- روکش کیسه خواب

کیسه خواب‌ها براساس نوع روکش خود باید دارای دو ویژگی مهم ضد آب بودن و  تنفس پذیری باشند. علت اهمیت این دو ویژگی را در موارد زیر آورده‌ایم. 

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

خاصیت ضد آب بودن

کیسه خواب‌ها براساس نوع کارایی خود تقسیم بندی می‌شوند و بر همین اساس هم روکش‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. اغلب کیسه خواب‌ها از جنس نایلون مقاوم و پلی استر هستند و  در برخی از نمونه‌ها هم شاهد قرار گرفتن رویه پنبه‌ای و برزنتی کاملا ضد آب هستیم. هر چند ویژگی ۱۰۰ ضد آب بودن برای یک کیسه خواب بسیار اغوا کننده است ولی به جهت سنگینی برای کوله گردان کارایی چندانی ندارد. اغلب کسانی که از این مدل استفاده می‌کنند برای جابه‌جایی وسایل خود از خودرو یا موتور استفاده می‌کنند. نکته آخر آنکه اگر قصد دارید شب خود را بیرون از چادر سپری کنید از ضد آب بودن کیسه خوابتان غافل نشوید زیرا ممکن است تا صبح باران و رطوبت امانتان ندهد.

تنفس پذیر بودن پارچه

 خاصیت تنفس‌پذیری به نظر قدری مبهم است، آنچه به رفع ابهامتان در این زمینه کمک می‌کند آنست که کیسه خواب شما به لطف این خاصیت تعرق و رطوبت داخلی را به بیرون انتقال داده و با کم کردن میزان رطوبت و تعریق از هدر رفت گرما جلوگیری می‌کند. این چرخه باعث گرم ماندن بدن در مدت زمان طولانی‌تری شده و خواب با کیفیتی برایتان رقم می‌زند. ضمن توجه به خاصیت  تنفس پذیری بالای کیسه خواب، بهتر است در فضای داخلی آن از یک لاینر استفاده کنید که به صورت مجزا داخل کیسه خواب قرار می‌گیرد. استفاده از لاینر نه تنها باعث تمیز ماندن کیسه خواب شما می‌گردد بلکه با جذب عرق بدن موجب حفظ دمای بیشتر هم می‌شود.  روکش‌های نایلونی دارای خاصیت تنفس پذیری پایینی هستند ضمن آنکه تعریق بدن را افزایش داده و به سبب تعریق زیاد و خیس شدن محفظه درونی شما سرمای بیشتری را احساس خواهید کرد. روکش‌هایی که از جنس کتان هستند دارای قابلیت تنفس پذیری بالایی بوده و با کاهش میزان تعریق بدن در حفظ گرما کمک می‌کنند. اگر بخواهیم این دو جنس روکش را از لحاظ قیمت با هم مقایسه کنیم بالطبع روکش‌ها نایلونی گوی رقابت را از روکش‌های کتانی می‌ربایند و گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری خواهند بود.

ویژگی های روکش کیسه خوابجنس روکش کیسه خوابمزایامعایب



ضد آب بودن
– روکش نایلون و پلی استر





– روکش پنبه ای و برزنتی
– مقاومت بیشتر در برابر آب و رطوبت
– افزایش طول عمر کیسه خواب
– محافظت از الیاف اصلی
– دارای وزن سبکتر نسبت به رویه‌های برزنتی و پنبه‌ای

– کاملا ضدآب
 






– دارای وزن سنگین




تنفس پذیری پارچه
– روکش نایلونی





– روکش کتان
– قیمت مقرون به صرفه





– دارای خاصیت تنفس پذیری بالا
– باعث کاهش میزان تعریق بدن
– کمک کننده به حفظ گرمای داخل کیسه
– دارای خاصیت تنفس پذیری پایین
– افزایش دهنده تعریق بدن و خیس شدن محفظه داخلی کیسه خواب
– باعث جذب سرما به محفظه داخلی کیسه خواب

– دارای قیمت بالاتر نسبت به رویه‌های نایلونی

۴- حجم و وزن کیسه خواب

حجم و وزن کیسه خواب فاکتور بسیار مهم در خرید این محصول به شمار می‌رود و باید براساس محل و مسیری که در سفر طی خواهید کرد آنرا انتخاب کنید. چانچه قصد پیاده روی و پیمایش‌ها طولانی و سخت را داشته باشید و از طرفی بخواهید کوله گردی کنید هر گرم وزن اضافه کیسه خواب می‌تواند در سفر شما را درمانده سازد. همواره از طبیعت گردان و کوهنوردان مبتدی خواسته می‌شود که حتی الامکان سبک سفر کنند و یکی از فاکتورهای بسیار مهم در کوله سفرشان همین کیسه خواب است. البته این ویژگی شامل حال کسانی نمی‌شود که با موتور و خودرو مسیر را طی می‌کنند. علاوه بر وزن به طول و عرض کیسه خواب هم دقت کنید و علت آنکه چرا بر اهمیت این ویژگی‌ها اصرار می‌ورزیم را در ادامه برایتان خواهیم گفت.

طول و عرض کیسه خواب

کیسه خواب‌ها از نظر اندازه به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند.

کیسه خواب های Regular: این مدل مناسب افرادی است که دارای قد کوتاه‌تراز ۱۸۰ سانتی متر هستند.

کیسه خواب‌های Long: این مدل کیسه خواب همانگونه که از نام آن پیداست مختص افراد بلند قد طراحی شده که بالاتر از ۱۸۰ سانتی متر هستند و برای راحتی بیشتر نیاز به کیسه خواب عریض و طویل‌تری دارند.

کیسه خواب های Base Camp: بیس کمپ‌ها ترکیبی از کیسه‌خواب‌های مومیایی و مستطیلی شکل هستند که در مقایسه با کیسه خواب‌های مومیایی دارای فضای بازتری بوده و نسبت به کیسه‌خوابهای مستطیلی فضای محدودتری دارند.

کیسه خواب‌های زنانه: این نوع  کیسه خواب برمبنای آناتومی بدن خانم‌ها طراحی گردیده و دارای طول کمتری نسبت به کیسه خواب آقایان می‌باشد. این کیسه خواب‌ها در قسمت سرشانه پهنای کمتری داشته و در قسمت میانی عریض تر می‌شوند.

۵- دمای کیسه خواب

تا اینجای مطلب در خصوص انتخاب کیسه خواب‌ گرم بسیار گفتیم اما ممکن است برایتان سوال باشد این گرما باید تا چه حدی باشد و معیار سنجش آن چیست؟ قدرت نگهداری دما و گرما یکی از فاکتورهای بسیار مهم در خرید کیسه خواب به شمار می‌رود و بی توجهی به آن ممکن است باعث ایجاد وضعیت هیپوترمی یا افت شدید دمای بدن گردد که یک موقعیت اورژانسی و خطرناک است. از آنجایی که بدن زنان در مقایسه با مردان مقاومت کمتری در برابر سرما دارد در زمان انتخاب کیسه خواب باید جنسیت خود را لحاظ کنید. جهت محاسبه و سنجش قدرت کیسه خواب در نگهداری گرما استاندارهایی تعریف شده که یکی از مهمترین آنها استاندارد EN13537 اروپاست. برای تست کیسه خوابها شرایطی مشابه آب و هوای جوی کوهستان در نظر گرفته شده و بر روی ۳ محصول تست‌های لازم انجام گردیده است که نتیجه تحقیقات به صورت زیر بوده است.

Comfort   کامفورت: در دمای کامفورت بدون دریافت هیچگونه حسی از سرما به خوابی آرام و رضایت بخش فرو خواهد رفت.

Comfort Limit کامفورت لیمیت: در این دما همچنان می‌توانید به خواب خود ادامه دهید ولی کمتر از آن باعث احساس سرمای شدید در بدنتان شده و اجازه خوابیدن را به شما نمی‌دهد.

Extreme  اکستریم: دمای اکستریم نشانگر بحران است زیرا بدن هر فردی در این دمای حداقلی تنها قادر به مقاومت تا ۶ ساعت بوده و پس از ۶ ساعت بدن دچار هیپوترمی می‌گردد. (هیپوترمی وضعیتی است که در صورت رسیدن دمای بدن به زیر ۳۵ درجه سانتی گراد اتفاق می‌افتد. غالب افراد قادر به تحمل افت فشار تا ۲ درجه هستند ولی بیش از آن از تحمل بدن خارج بوده و به این ترتیب بدن در حالت از دست دادن دمای پیش رونده افتاده که این پروسه باعث کند شدن بدن و ذهن می‌گردد.) البته شما در زمان خرید کیسه خواب نیازمند توجه ویژه به این آیتم آخر نیستید.

برای آنکه شناسایی دمای کیسه خواب برایتان بیشتر جا بی‌افتد با مثالی آنرا توضیح خواهیم داد.

تصور کنید کیسه خوابی تهیه کرده‌اید و بر روی آن علامت‌ها و اعدادی نوشته شده است که معنی آنها برای شما نامفهوم است. براساس عکس زیر عدد نگارش یافته در بالای Comfort  به شما می‌گوید که در صورت قرار گرفتن در شرایط جوی و دمای (۹-)  می‌توانید از کیسه خوابتان انتظار خوابی راحت بدون هیچگونه احساس سرما داشته باشید. عددی که در بالای  Comfort Limit می‌بینید (۱۵-)  است و نشانگر آن است که شما می‌توانید در کیسه خواب مزبور علی الرغم احساس سرما بخوابید. دمای Extreme   در این کیسه خواب (۳۵-) است که بیانگر آن است که در دمای  35- دراین کیسه خواب احساس سرمای بسیار زیادی خواهید کرد ولی از وضعیت هیپوترمی در آن خبری نیست.

کلام آخر آنکه اگر تمام موارد مطرح در متن را مرور کردید و به سمت نهایی شدن خرید کیسه خواب نزدیک شدید بهتر است این چند نکته را را رعایت کنید تا از خریدتان احساس رضایت بیشتری داشته باشید. اولین مورد به چند زیپه بودن کیسه خواب مرتبط است زیرا داشتن بیش از یک زیپ در تهویه بهتر هوا موثر بوده و ورود و خروج از کیسه خواب را هم برایتان راحتر می‌کند. آنچه در برخی از نمونه‌های کیسه خواب مشاهده خواهید کرد امتداد یافتن پارچه تا روی زیپ‌ها است که این امر مانع از هدر رفت گرما شده و در ضمن از پارگی و آسیب به زیپ هم جلوگیری به عمل می‌آورد.

اگر در دسته افرادی قرار دارید که به تمیزی اهمیت می‌دهند بهتر است استفاده  از لاینر را در داخل کیسه خواب دست کم نگیرید زیرا این لایه جدا شونده نه تنها قابلیت شستشوی راحت و آسانی داراست بلکه در حفظ دمای محفظه داخلی کیسه خواب هم تاثیر گذار است. مورد آخر آنکه بهتر است کیسه خوابی انتخاب کنید که دارای جیب برای قرار دادن وسایلی از جمله گوشی، ساعت و غیره باشد. حال که از نکات مهم در خرید کیسه خواب برایتان گفتیم بهتر است شما از معیارهای مهم خود برای خرید این محصول بگوئید.

مهم‌ترین نکته در خرید یک کیسه خواب از نظر شما چیست؟

به عنوان یک طبیعت گرد خرید چه نوع و حتی برندی از کیسه خواب را توصیه می‌کنید؟

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.