چه عاملی لگو را به فروشی افسانه‌ای و بالاتر از فراری رساند?!

لگو را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین اسباب بازی‌های محبوب در سراسر جهان دانست. قدمت بازی لگو به حدود ۹۰ سال پیش باز می‌گردد، این بازی در شکل اولیه خود توسط چوب و به دست یک نجار دانمارکی پا به عرصه دنیای سرگرمی‌های ما گذاشت. اگر بگویم همه ما در طول زندگیمان حتما چند لگو کوچک و بسیار ساده داشته‌ایم اغراق نکرده‌ام. البته این موضوع با نشر آماری مبنی بر اینکه «هر انسان بر روی کره خاکی حداقل ۸۶ قطعه لگو داشته» تصدیق می‌گردد. شاید این آمار را یک دروغ تبلیغاتی بدانید ولی جذابتی که در ورای ساخت یک لگو نهفته است در تعطیلات آخر هفته هم مشخص گردیده. وقتی در می‌یابیم در هر ۲۸ ثانیه این تعطیلات یک سری لگو به فروش رفته و در مجموع در هر دقیقه ۱۶۸۰ و در هر ساعت ۱۰۰۸۰۰ عدد لگو فروخته شده است. اگر برایتان این میزان استقبال از تکه‌های کوچک و به ظاهر ساده لگو قابل درک نیست در انتهای این متن نظرتان به کل تغییر خواهید کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با لگو و سیر تاریخی که از سرگذرانده و اطلاع از تاثیرات مثبت این سرگرمی به جرگه علاقمندان به لگو بپیوندید . 

لگو چیست؟

ممکن است با اسباب بازی لگو با نام مرسوم خانه سازی آشنایی داشته و ندانید لگو چیست؟ لگو به آجرهای کوچکی گفته می‌شود که با اتصال آنها به یکدیگر می‌توان سازه‌های گوناگون و متنوعی خلق کرد. جنس این آجرها عموما پلاستیک قابل انعطاف و کائوچو است. شما در سرگرم شدن با این اسباب بازی کاملا دستتان باز است و بسته به سلیقه خود می‌توانید اشکال گوناگونی از خانه و قطار گرفته تا کشتی و حتی ماشین‌های دارای موتور و جعبه دنده بسازید، البته این آپشن‌ها در لگوهای پیشرفته‌تر کنونی وجود داشته.

 امروزه پای محصولات شرکت لگو به دنیای شخصیت‌های محبوب سینمایی و کارتونی هم کشیده شده است. در حال حاضر نمونه‌های متنوعی از لگوی بتمن، لگو مرد عنکبوتی، لگو مرد آهنی، لگو ماشین و لگو دایناسور تولید و روانه بازار شده‌اند که در میان آنها لگوی بتمن به طرز قابل توجهی طرفدار یافته و دلها را تسخیر کرده است. اگر بخواهیم رمز موفقیت اسباب بازی لگو را در میان سایر اسباب بازی‌ها بررسی کنیم به فاکتورهایی همچون کیفیت بالای قطعات، تنوع در رنگ و مدل، تم‌های جذاب فانتزی و کارتونی و طراحی حرفه‌ای و در عین حال ساده قطعات و در نهایت دنیای جذاب خلق کردن و ساخت کاراکترهای خاص برمی‌خوریم که احساس خلاق بودن را در کودک به جوشش در ‌می‌آورد.

لگو از کجا آمد و چطور به جرگه بازی‌های پرطرفدار پیوست؟

فکر می‌کنم اگر بخواهم حق مطلب را درباره معرفی لگو ادا کنم باید نامی از اوله کیرک کریستیانسن خالق اصلی لگو ببرم. کریک یک نجار بود که پس از تجربه یک شکست مالی به فکر ساخت لگو افتاد. این شخص در یک کارگاه کوچک نجاری به کار ساخت مبلمان و لوازم منزل مشغول بود. خالق لگو با برافروخته شدن آتش جنگ در دهه ۲۰ میلادی و ورشکستگی، به ساخت نسخه‌های مینیاتوری کارهای خود روی آورد. او در ابتدای امر این نام را برای محصول خود انتخاب نکرده بود، نام کنونی لگو LEGO وامدار دو کلمه لاتین LEG GODT به معنی «خوب بازی کردن» بوده و از نام تجاری این برند گرفته شده.

 LEGO یک کمپانی بزرگ و موفق دانمارکی است و محصولاتش هم با همین نام در سراسر جهان شهرت و آوازه یافته است. ۲۶ سال پس از اختراع لگو این اسباب بازی‌های جذاب توانستند راه جفت و جور شدن با یکدیگر را بی‌آموزند و از ترکیب با یکدیگر مجموعه‌ای ثابت را تشکیل دهند، در حالی که مدل‌های اولیه لگو اینچنین نبود. دنیای که شرکت LEGO طرح ریزی کرده تنها به بازی با محصولاتش خلاصه نمی‌گردد. نیم نگاهی به پروسه ساخت این اسباب بازی‌های کوچک شما را متعجب خواهد ساخت زیرا در پس تولید هر ۱ میلیون آجر لگو فقط ۱۸ قطعه آن هدر می‌رود. این میزان دقت در ساخت نشان می‌دهد چه چیزی باعث موفقیت برند لگو بوده تا حدی که بتواند در سال ۲۰۱۵ برند فراری را پشت سر گذاشته و در صد جدول قدرتمندترین برند جهان جا خوش کند!

 این آمار را موسسه برند فاینانس آورده و اینگونه از راز موفقیت لگو پرده برداشته است. اگر بخواهم از دقت در ساخت اسباب بازی لگو براساس واحد اندازه‌گیری برایتان بگویم با شنیدن دو هزار میلی‌متر دقت در ساخت و خطایی کمتر از ۲ میکرومتر در هر قطعه متعجب‌تر خواهید شد و شاید دیگر این اسباب بازی‌ را دست کم نگیرید. بله درست متوجه شدید با این درصد بسیار بالای دقت شما می‌توانید یک لگوی متعلق به سال ۱۹۶۳ را با لگوی قرار گرفته در خط تولید امسال این کارخانه جفت کنید. به نظر می‌رسد کمپانی لگو در ساخت محصولات خود پا را از دقت فراتر گذاشته و به ورطه وسواس رسیده، زیرا علاوه بر این میزان حساسیت در ساخت، انباری هم به دپو و نگهداری کپی لگوهای ساخته شده خود اختصاص داده و آنها را در این انبار نگهداری می‌کند!

لگو چه تاثیر مثبتی بر ذهن و حافظه کودکان و مخاطبان خود دارد؟

اگر تا اینجای متن از خواندن درباره لگو متعجب شدید بهتر است بدانید قرار  است بیش از این متعجب شوید. قبل از آنکه از تاثیر مثبت لگوها بر ذهن و حافظه کودکان بگویم با بیان حقیقتی تمام این تاثیر راخلاصه می‌کنم. ممکن است تا این لحظه لگو‌ها را اسباب‌بازی‌های ساده و سرگرم کننده‌ای می‌دانستید ولی مطمئنا بعد از فهمیدن این مطلب که ۶ آجر ۸ تکه لگو به ۹۱۵.۱۰۳.۷۶۵ شکل مختلف با هم ترکیب می‌شوند به شدت غافلگیر خواهید شد. بی جهت نیست که در کف مراکز پرورش کودک و زمین بازی کودکانتان همیشه مملو از لگوهای در حال ساخت است، زیرا این قطعه‌های به ظاهر ساده می‌توانند حتی با ۲ آجر به ۲۴ شیوه مختلف در کنار هم قرار گیرند و اگر این آجرها را به ۳ عدد برسانید شیوه در کنار هم قرار گرفتن آنها به ۱۰۶۰ شکل می‌رسد. هرچند این اعداد برای ما قابل هضم نیستند ولی این بخشی از واقعیت این آجرک‌های دوست داشتنی است.

به نظر می‌رسد شرک لگو تنها در ساخت قطعات خود تعمق بسیار ندارد بلکه این شرکت با انتخاب شعار اصلی «بهترین هیچ وقت مناسب‌ترین نیست» شما را به فکر وا خواهد داشت. شعاری که مطمنا نه تنها در ساخت یک لگوی ساده بلکه اگر در سراسر زندگی آنرا به کار ببندیم مطمنا نتایجی مطلبوب‌تر عایدمان خواهد شد.

مطمنا در این بخش بدنبال تاثیرات مثبت لگو هستید. اگر بخواهم فواید بازی لگو را به صورت آیتم وار برایتان بگویم می‌توانم به مواردی همچون تقویت هوش کودک از نوع منطقی و فضایی، پرورش روحیه خلاقانه و جستجوگرانه، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری مهارت حل مسئله، یادگیری مهارت‌های ارتباطی اشاره داشته باشم. از زبان تحقیق هم اگر بخواهیم بازی لگو را بررسی کنیم این سرگرمی با تاثیر مثبتی که بر بهره هوشی و قدرت خلاقیت خردسالان نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود داشته به یکی از تاثیرگذارترین بازی‌ها تبدیل شده است. البته تاثیر این بازی در رشد مهارت‌های کودک مقطعی نبوده بلکه در ارتقا مهارت‌‌های او و آینده شغلی‌اش تاثیری بلند مدت می‌گذارد.

 نمونه‌های پیشرفته لگو کودک را در دنیایی به ظاهر ساختگی قرار می‌دهد، دنیایی که به او قدرت اجرای ایده‌های بی پایان ذهنی‌اش را بدور از محدودیت داده و  با دستی باز به او اجازه تخیل کردن و پیاده سازی تخیلاتش را می‌دهد. احتمالا کمپانی لگو هم به خوبی می‌دانسته که کودکان تا چه میزان عاشق سناریو سازی و داستان بافی در ذهنشان هستند و به همین جهت هم با توسعه سازه‌های خود آنها را در اجرای داستان‌هایی باشکوه‌تر یاری رسانده است. شاید بتوان اینگونه گفت کودک در دنیای گسترده لگوهای امروزی بازی نمی‌کند بلکه به گونه‌ای مطلوب زندگی می‌کند و همین امر رمز و راز موفقیت و فروش غیر قابل باور برند لگو را فراهم آورده است. البته تمام اینها را گفتم ولی آنچه این بازی را خاصتر می‌کند عدم محدودیت سنی آن است فرقی نمی‌کند ۵ سالتان است یا ۵۰ سالتان، برای سرگرمی لگو بی شک گزینه حاضر و آماده شما هم خواهد بود.

اگر قصد خرید لگو و خرسند کردن فرزندتان را دارید حواستان باشد در کنار تمام موهبت‌هایی که در ورای ساخت این قطعات کوچک به فرزندانتان می‌دهید مراقب پاهای خود هنگام راه رفتن باشید. زیرا تکه‌های کوچک لگو هرچند بی آزار به نظر می‌رسند ولی اگر با پای برهنه بر روی آن‌ بروید آنچنان دردی را به شما تحمیل می‌کنند که قابل تصور نیست. البته در این زمینه تنها نگران خودتان باشید زیرا برای لگو هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این تکه‌های ریزه یکی از بادوام‌ترین اسباب بازی‌های جهان هستند که قادر به تحمل ۴۳۰ کیلو گرم وزن بر روی خود می‌باشند بدون آنکه خمی به ابرو بیاورند.

۲۳ سازه خلاقانه‌ای که می‌توانید با لگو بسازید

شما از طریق لگو می‌توانید ۲۴ خلاقیت عجیب و در عین حال جذاب را بیاموزید و به کودکانتان هم این آموزش را بدهید. اگر بخوام خلاصه تر بگویم شما با این قطعات کوچک و دوست داشتنی می‌توانید هر کاری بکنید. با هم نگاهی به کارهای خلاقانه‌ای که طرفداران لگو با آن انجام داده‌اند می‌اندازیم.

۱- تعمیر دیوار با ساخت لگو

۲- دیزاین خلاقانه و رنگانگ فضای داخلی منزل

۳- آموزش جذاب مسائل ریاضی به کودکان

۴- تحقق رویای یک خانه واقعی با لگو

۵- درست کردن دست و پای مصنوعی برای حیوانات معلول

۶- ساخت یک جاکلیدی خاص

۷- یک پایه موبایل به شدت کار راه بنداز

۸- جاچاقویی خاص و فانتزی برای یک آشپزخانه خاص

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

۹- یک جای مخصوص برای نگهداری از کیس کامپیوتر

۱۰- داشتن دکمه‌هایی بساز متفاوت

۱۱- یک چراغ خواب رنگارنگ با ساخت لگو

۱۲- ساخت لونه یا وسایل سرگرمی برای حیوانات خانگی

۱۳ ساخت یک مبلمان نه چندان راحت ولی بسیار خاص

۱۴- درست کردن لگو به صورت یک جعبه کادویی برای دادن هدیه

۱۵- یک ست بسیار خوش آب و رنگ زیر لیوانی

۱۶- گلهایی که هرگز پلاسیده نمی‌شوند

۱۷ یک گلدان رنگارنگ و خواستنی

۱۸- یه هلدر به شدت کارراه بنداز برای نگهداری کتاب

۱۹- قاب عکس کودک

۲۰- داشتن یک کلکسیون از زیورآلات فانتزی

۲۱- جامسواکی که هیچوقت خراب نمی‌شود

۲۲- ساخت لگو برای نگهداری از کتاب‌ها

۲۳- جای دستمال سفره برای تولد و میهمانی‌های کودک

در پایان  

بهتر است بدانید تنها لگو دوستان نیستند که جمعیتشان روز به روز در حال افزایش است بلکه آدمک‌های ساخته شده با لگو هم هر روز بر آمار خود می‌افزایند و در حال حاضر با جمعیتی ۴ میلیارد نفری به یکی از پرجمعیت‌ترین اجتماعات سرگرم‌کننده جهان مبدل شده‌اند. اگر به دنبال خرید لگو برای کودکتان هستید و تا این لحظه تردیدی در خرید آن داشتید در حال حاضر می‌توانید درک کنید که خرید لگو یک معامله دو سر سود است. شما با این اسباب بازی نه تنها به کودکتان هدیه داده‌اید بلکه در میان مشغله‌های ذهنی روزمره‌تان جایی برای تفریح باز کرده‌اید و این انتخاب زنگ تفریحی برای خودتان هم به شمار می‌رود.

راستی اگر جایی با عبارت هم چین مواجه شدید بدانید که منظور همان لگو یا خانه‌سازی مرسوم خودمان است و این واژه جایگزین را فرهنگستان زبان فارسی برای آن برگزیده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید لگوها تنها در حال تسخیر زمین و ساکنان آن نیستند بلکه تعدادی از آجرهای آن در فضا هم شناورند. این اتفاق در ۱۳ مه ۲۰۱۱ افتاد، زمانی که تعدادی از آجرهای این بازی را به فضا بردند تا علاوه بر ساخت مدل‌هایی از لگو در فضا، واکنش این قطعات را در برابر جاذبه ضعیف بسنجند. به نظر می‌رسد در حال حاضر لگوها تبدیل به یک امپروتوری متشکل از قطعات رنگارنگ شده‌اند و جوری خود را با خاطرات ما از کودکی عجین ساخته‌اند که هیچ چیز جلودار محبوبیت رو به گسترش آنها نیست.

چه چیزی بیشتر از همه شما را مجذوب دنیای لگوها می‌سازد؟

آیا لگو برای شما هم اسباب بازی محبوب بوده؟

اگر علاقمند به بازی های فکری هستید پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما بخوانید: بازی فکری
۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.