۷ نکته بسیار مهم که پیش از خرید اینترنتی باید بدانید

اغلب خریدهای ما به سمت اینترنتی شدن در حرکتند در حالی که هنوز به خوبی نمی‌دانیم چه وب سایتی برای خرید اینترنتی گزینه‌ای مناسب و قابل اعتماد به شمار می‌رود. بررسی ۷ مشخصه در سایت و محتواهای آن نمایانگر آن است که ما می‌توانیم به این سایت فروشگاهی اعتماد کرده و برای خریدی آسان و پرداختی امن روی آن حساب باز کنیم. این متن به شما کمک می‌کند تا دریابید آیا سایت مزبور از مجوزهای لازم برخورد است یا خیر؟ در صورت به وجود آمدن مشکل بستر لازم برای پاسخگویی و رفع آن را داراست یا خیر؟ با هم نگاهی به این موارد کلیدی در خرید اینترنتی می‌اندازیم. پس از خواندن متن احتمالا از اعتمادی که با چشمانی بسته به بسیاری از سایت‌ها کرده‌اید و خطری که از بیخ گوشتان گذشته متعجب خواهید شد.

۱- اعتبار سایت و داشتن اینماد معتبر

مطمنا اولین سوالی که در زمان خرید اینترنتی از سایتی جدید به ذهنتان خطور می‌کند معتبر بودن آن سایت است. لازمه هر خرید اینترنتی در وهله اول اعتماد و سپس انتخاب گزینه خرید است. شما با چک کردن اینماد سایت‌ها می‌توانید به این اعتماد دست یابید. برای کسانی که با اصطلاح اینماد آشنایی ندارند باید بگویم این اصطلاح به نمادی گفته می‌شود که از سوی واحد رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی به وب سایت‌های فروشگاهی اعطا می‌شود. اینماد نمایانگر رزومه کاری بازارچه‌های اینترنتی است و داشتن نماد آن به تنهایی نشانی از اعتبار سایت تلقی می‌گردد.
شما می‌توانید برای راحت‌تر کردن خیالتان بر روی لوگوی اینماد که عموما در پایین صفحه اصلی سایت‌ قرار دارد کلیک کرده و سوابق کاری سایت موردنظر را به صورت جامع و کامل چک کنید. بررسی اینماد به شما کمک می‌کند تا به جواب سوالات احتمالی ذهنتان برسید، سوالاتی همچون سایت مزبور چند سال فعالیت دارد؟ آیا تاکنون تخلفی مرتکب شده یا خیر؟ تاثیر اینماد تنها به مرحله پیش از خرید محدود نمی‌شود بلکه در صورتی که از خرید خود ناراضی باشید هم می‌توانید بر روی گزینه اینماد کلیک کرده و ضمن ارائه اسناد و مدارک لازم شکایت خود را به ثبت برسانید. به صورت کلی بخش اینماد سایت‌ها شامل ۴ بخش بوده که این بخش‌های عبارتند از رزومه شرکت، سوابق عملکرد کسب و کار، خدمات و مجوزهای لازم و در نهایت گزینه‌های مربوط به گزارش شکایت یا هر مورد دیگری که در جدول زیر به اختصار برایتان آورده‌ام.

مشخصات صفحه اینماد
هم اکنون دیگران می خوانند
رزومه کاریشناسنامه و سابقه فعالیت کسب و کار، زمینه کاری مجموعه ، آدرس و اطلاعات تماس
سوابق عملکرد کسب و کارمغایرت سایت با دستورالعمل‌های کلی، سوابق پاسخگویی به شکایات و تعداد شکایات به ثبت رسیده، سابقه فعالیت و تجربه
خدمات و مجوزهای کسب و کارزمینه خدمتی فروشگاه، تایید یا عدم تایید وضعیت
گزارش‌هاگزینه‌های مربوط به ثبت شکایت، گزارش تخلف، اعلام رضایتمندی مشتریان از خدمات و کالاهای خریداری شده

نمونه شناسنامه اینماد سایت اینچند

به عنوان نکته آخر در صورتی که شکایتی را در سامانه اینماد ثبت نمائید ولی فروشگاه مورد نظر نسبت به شکایتتان پاسخگو نباشد پرونده شکایت به مراحل بعدی واحد رسیدگی به شکایات ارجاع می‌گردد. در صورت پیگیری شکایت از طریق این سامانه امکان ارجاع آن به مراجع قضایی جهت رسیدگی هم وجود دارد که تمامی این موارد گویای اهمیت اینماد در یک سایت‌ فروشگاهی است. نماد اعتماد الکترونیکی جزو مجوزهای عمومی هر کسب و کاری است و در گزینه بعدی به مجوز اختصاصی صنفی می‌پردازیم که هر کسب و کاری باید آنرا دارا باشد.

۲- جواز کسب از اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

هر کسب و کاری که برای افزایش فعالیت خود اقدام به تاسیس سایت می‌کند باید از اتحادیه مربوطه مجوز دریافت کند و فروشگاه‌های اینترنتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. عموم فروشگاه‌های اینترنتی ارائه دهنده گروه‌های کالایی متعدد و متنوعی هستند و نمی‌توان آنها را در دسته بندی خاصی از صنوف جای داد، به همین خاطر برای ادامه فعالیت رسمی خود نیاز به کسب مجوز از اتحادیه‌ کسب و کارهای مجازی دارند. این جواز به شما می‌گوید که آیا سایت اینترنتی مورد نظر به حقوق مصرف‌کنندگان احترام می‌گذارد؟ مجاز به انجام فعالیت است یا خیر؟ و در نهایت آیا می‌توانید روی اصالت آن حساب باز کنید یا نه. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه این مجوز می‌توانید بر روی آیکون «عضو اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی» کلیک کنید. در صفحه جدیدی که پیش رویتان باز می‌شود عنوان شده که کسب و کار مربوطه براساس کدام آئین نامه قانون نظام صنفی و پس از انجام چه استعلاماتی موفق به کسب پروانه از این اتحادیه شده. علاوه بر این اطلاعات در جدولی هم شناسنامه فروشگاه و سابقه فعالیت آن درج گردیده و در انتهای صفحه گزینه‌ای جهت ثبت شکایات صنفی احتمالی قرار داده شده است. توصیه آخر آنکه از کنار آیکون عضویت فروشگاه‌ها در اتحادیه‌ مزبور به راحتی عبور نکنید.

نمونه جواز کسب سایت اینچتد

۳- هویت سایت شامل آدرس و اطلاعات تماس

آیا در زمان آشنایی با فردی جدید بدون دانستن هیچ نام و نشانی به او اعتماد کرده و پولتان را در اختیارش قرار می‌دهید؟ در خصوص وب سایت‌های فروشگاهی هم باید به این موضوع دقت کرده تا چنانچه لازم شد بتوانید با واحدهای مربوطه تماس گرفته و حتی مراجعه حضوری داشته باشید. مطمنا برایتان بسیار ناامیدکننده خواهد بود که پس از خرید و برخورد با مشکل هیچ راه ارتباطی با سایت مورد نظر نیابید و نتوانید برای حل مشکلتان با آنها تعامل داشته باشید. علاوه بر آدرس و اطلاعات تماس گزینه‌های مربوط به شبکه‌های مجازی سایت را هم برای راحتی خودتان چک کنید تا بیشتر در جریان فعالیت‌های روزانه آن فروشگاه قرار گرفته یا برای رفع مشکلتان اقدام کنید.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

نمونه فرم اطلاعات تماس در سایت اینچند

۴- پشتیبانی سایت و کیفیت پاسخگویی

در زمان خرید اینترنتی ممکن است اتفاقات بسیاری برایتان بی‌افتد به عنوان مثال زمانی که پول را واریز کردید و قصد فشردن کلید ثبت سفارش را دارید برق‌ها برود، در حالی که پولتان هم رفته و سفارشی به سبد خرید شما اضافه نگردیده . ممکن است حتی از خریدتان منصرف شوید یا طرح و رنگ دیگری را پس از نهایی کردن سفارشتان بپسندید. این موارد تنها بخشی از اتفاقاتی است که ممکن است در یک خرید اینترنتی برایتان بی‌افتد و شما باید بتوانید در کمترین زمان ممکن با واحد پشتیبانی سایت تماس گرفته و مشکلتان را رفع کنید. یادتان نرود در مرور موارد مربوط به خرید اینترنتی امن قسمت پشتیبانی تلفنی و آنلاین فروشگاه را چک کنید.

۵- کیفیت و سرعت سایت

قصد شما از خرید اینترنتی چیست؟ مطمنا یکی از موارد بسیار مهم آن صرفه جویی در وقت است، پس باید به دنبال فروشگاهی بگردید که علاوه بر موارد بالا از کیفیت و سرعت لود بالایی نیز برخوردار باشد. این موضوع نه تنها رضایت شما را از خرید افزایش می‌دهد بلکه نمایانگر اهمیت مدیران فروشگاه به بحث فنسی سایتشان و سرمایه گذاری آنها بر روی ارائه خدمات بهتر به شماست. در یک کلام می‌توان گفت شما با فروشگاهی طرفید که رضایت شما برایش اهمیت دارد و برای این منظور حاضر به هزینه کردن است.

نکته بعدی اینکه سرعت سایت در رتبه بندی آن از نظر گوگل هم حائز اهمیت است. گوگل در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که این فاکتور را به عنوان یکی از موضوعات مهم در رتبه بندی سایت‌ها لحاظ خواهد کرد و پس سایت با سرعت مطمنا از رتبه بهتری هم برخوردار است و در این مدل سایت‌ها خبری از کلافگی، انتظار و پرش احتمالی صفحات نخواهد بود.

مزیت‌های سایت اینترنتی پر سرعت
  • انجام خرید در کمترین بازه زمانی و کاهش زمان تلف شده
  • بهبود تجربه کاربری و استفاده آسان از سایت
  • نشانه‌ای از بالا بردن رتبه گوگل سایت
  • اهمیتی که مدیران سایت به مقوله مشتری مداری و بهینه سازی سایت خود قائلند

۶- استفاده از درگاه‌های معتبر بانکی

نحوه تشخیص درگاه پرداخت جعلی

خودتان را در این موقعیت تصور کنید، کالای مورد نظرتان را انتخاب و وارد گزینه پرداخت اینترنتی می‌شوید، به محض وارد کردن اطلاعات حسابتان تمامی موجودیتان به یکباره خالی و با پیامک برداشت از حساب مواجه می‌شوید. این موقعیت زمانی اتفاق می‌افتد که ما پیش از واریز وجه از امن بودن درگاه اینترنتی آن فروشگاه اطلاع حاصل نکرده باشیم. احتمالا برایتان سوال است که چطور می‌توانید این موضوع را چک کنید؟ برای این منظور در ابتدا باید مطمئن شوید که در درگاه بانک هستید. گام بعدی چک کردن آدرس درگاهی است که پیش رویتان قرار دارد، این آدرس باید دارای پیشوند HTTPS باشد تا بتوان به آن اعتماد کرد. نکته آخر اینکه حتما آدرس اینترنتی درگاه بانک را در صفحه اصلی خود بانک چک کنید، تا بی هیچ دغدغه‌ای خریدتان را نهایی سازید.

۷- استفاده از ارتباط امن یا SSL

احتمالا واژهSSL برایتان اصطلاحی نامانوس است، به صورت عامیانه SSL به محرمانه و ایمن کردن اطلاعات رد و بدل شده توسط صفحات اینترنتی غیرایمن مانندHTTP ،LDAP ، IMAP اطلاق می‌گردد. علت استفاده از SSL ربودن و خوانده شدن اطلاعات حساس توسط هکرها و افراد سودجوست. اطلاعات حساب شما هم یکی از مورادی است که باید رمزگذاری شود تا در زمان خرید با خالی شدن حسابتان غافلگیر نشوید. احتمالا به این فکر می‌کنید که چطور مجهز بودن سایت به SSL را چک کنید، برای این کار کافیست پس از ورود به سایت، زمانی که صفحه به صورت کامل لود شد به آدرس سایت دقت کنید. پیش از نوشته شدن آدرس سایت عموما از پیشوند http استفاده می‌شود در حالی که برای ایمن بودن و محرمانه ماندن اصرارتان به پیشوند https نیاز دارید. اگر آدرس سایت به صورت https بود مورد بعدی که باید چک کنید علامت یک قفل در مرورگرتان است. جای قرار گیری این قفل در مرورگرهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در فایرفاکس و اکسپلور این قفل را در پایین و سمت راست صفحه و در نوار ابزار status bar مشاهده خواهید کرد در حالی که مابقی مرورگرها همچون اپرا، گوگل کروم و سافاری در ابتدای آدرس سایت سمت راست علامت قفل یادشده را می‌گذارند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.