راهنمای خرید ماسک تنفسی

ماسک تنفسی چیست؟

ماسک یک پوشش برای حفظ سلامتی خود و دیگران است که امروزه به یک پوشش اجباری برای همه مردم دنیا تبدیل شده است و مشخص نیست که تا چند وقت باید از آن استفاده کنیم با تمام سختی های پیش رو برای سلامتی خود و جامعه همگی باید استفاده کردن از ماسک و سایر نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

تولیدات داخلی

اگر شما قصد دارید از روند تولید ماسک آگاه شوید با خواندن این بخش از راهنما خرید ماسک می‌توانید اطلاعات جامعی به دست آورید.

ایران کشوری است که برای وارد کردن بسیاری از اقلام تحریم شده است. تجهیزات دارویی و پزشکی نیز در همین دسته کالاهای تحریم شده قرار گرفته‌اند. جوانان نخبه و کارآزموده ایرانی روز به روز در تلاش هستند تا بتوانند در تولید و ساخت انواع محصولات و دستگاه هایی که باید از سایر کشورها تهیه شوند به خودکفایی برسند. با توجه به شرایط اخیر و شیوع ویروس کرونا انواع و اقسام محصولات و تجهیزات مورد نیاز و مربوط به ویروس کرونا در داخل کشور در داخل کشور تامین می‌شود.

ماسک ها به دو صورت صنعتی و نیمه صنعتی تولید می‌شوند که تفاوت آن ها در دوخت می‌باشد قطعا انواع مدل‌های صنعتی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند و بیشتر مخاطب آن‌ها کادر درمان و پزشکی کشور است. مردم عادی می‌توانند از انواع نیمه صنعتی استفاده کنند و برای استفاده روزانه و معمول کفایت می‌کند.
ایران مردمی شایسته و همدل دارد بعد از گسترش ویروس در سراسر جامعه و مواجه با مشکل تامین موادی مانند ماسک، الکل، لباس پزشکی بسیاری از مردم به صورت داوطلبانه برای تولید و تامین این دسته از محصولات  فعالیت می‌کردند. بسیاری از کارگاه‌ها و تولیدی ها تغییر کاربری داده تا بتوانند نیاز جامعه را برطرف کنند.

به تازگی نمایندگی رسمی برند UC کره جنوبی در ایران اقدام به تولید انواع ماسک N95 با تکنولوژی التراسونیک (بدون دخالت دست) و کیفیت بسیار فوق العاده نموده است . این شرکت اولین تولید کننده ایرانی است که موفق به اخذ کلیه استادارها و پروتکل های پزشکی و تجاری درزمینه تولید ماسک شده است .

محدودیت استفاده

ماسک‌ها با توجه به انواع مختلفی که دارند مدت زمان استفاده از آن‌ها نیز با یک دیگر تفاوت دارد. برخی زودتر قابلیت خود را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند و برخی دیگر مقاوت بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. با خواندن راهنمای خرید ماسک زمان تعویض ماسک را بدانید.

چه هنگامی باید ماسک را تعویض کرد:

  • هنگامی که شما از بیرون بوی دود یا آلودگی را حس می‌کنید.
  • هنگامی که ماسک تغییر شکل داده باشد.
  • فیلتر ماسک کثیف شده باشد یا گرد و غبار روی آن باشد که قابل تمیز کردن نیست.

قیمت

در راهنما خرید ماسک می‌توانید از قیمت‌های موجود در بازار اطلاع پیدا کنید. در دنیای خرید و فروش کالا از هر نوعی که باشد همیشه سودجویانی وجود دارند که در موقعیت های مختلف می‌خواهند سو استفاده کنند و اوضاع را به نفع خود کنند. برخی آن‌ها اصلا توجهی به شرایط جامعه، مردم و شرایط فعلی عرضه کالا ندارند تنها به فکر سود و منفعت شخصی خود هستند و قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند. در اوایل شیوع ویروس کرونا شاهد اوضاع نا به سامانی در ارتباط با اقلام بهداشتی و سلامتی مورد نیاز مردم بودیم. اما خدا رو شکر به سرعت این مشکل حل و کنترل شد و ما با کمبود یا قیمت خیلی بالا رو به رو نیستیم.

 قیمت ماسک با توجه به نوع آن مشخص می‌شود:

  • انواع معمولی و تک لایه  ۱۵۰۰   تومان می‌باشد.
  • انواع سه لایه ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است.
  • انواع  پنج لایه ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان است.

برای مصارف عمومی و استفاده روزانه شما می‌توانید از ماسک‌های  بالا استفاده کنید که قیمت آن‌ها مناسب است. هم چنین اگر باز هم توانایی خرید را ندارید می‌توانید خودتان در خانه با استفاده از یک پارچه تمیز و چند عدد دستمال کاغذی ماسک درست کنید. اما ماسک های مخصوص کادر درمان و پزشکی قیمت‌های بالاتری دارند چرا که باید المان های مخصوص داشته باشد تا حافظ جان این فداکاران باشد.

انواع ماسک‌ تنفسی

در راهنما خرید ماسک ما به شما انواع ماسک‌ها را معرفی می‌کنیم تا بدانید تفاوت ماسک‌ها در چیست و کدام ماسک برای کجا مناسب است.

پارچه ای:  انواع پارچه‌ای و دست دوز ماسک از کیفیت کمتری برخوردار هستند آن‌ها به خاطر بافت خود پارچه نمی‌توانند به طور کامل مانع عبور ذرات شوند. اما اگر در زیر ماسک چند لایه دستمال کاغذی بگذارید می‌توانند در مقابل انتقال ذرات بهتر عمل کنند.

جراحی:  ماسک‌های جراحی انواع مختلفی دارند و عموما یک‌بار مصرف هستند. شکل آن‌ها معمولا مستطیلی و دارای چند نوار چین خورده می‌باشد.

ماسک فیلتردار: این نوع ماسک‌ها از الیاف مخصوصی تولید می‌شوند که توانایی فیلتر کردن آلودگی و عوامل بیماری زا را دارند. قدرت فیلترینگ این ماسک‌ها متفاوت است. برای اینکه مانع از انتقال ویروس کرونا یا هر ویروس خاص دیگری باشند باید به تایید وزارت بهداشت برسند. دو نوع از ماسک‌هایی که به تایید وزارت بهداشت رسیده‌اند N95 و FFP2 می‌باشد.

مقایسه استاندارد N95  و FFP2 در راهنما خرید ماسک

ما در راهنما خرید ماسک به مقایسه دو استاندارد معروف N95 و FFP2 می‌پردازیم. در آمریکا و اروپا از دو استاندارد مختلف برای رتبه‌بندی و ایمنی‌ ماسک در برابر انتقال ویروس استفاده می‌شود.کمیته استانداردسازی اروپا بر طبق استاندارد ۱۴۹:۲۰۰۱ ماسک‌هایی را که رتبه ایمنی آن‌ها حداقل FFP2 می‌باشد را مورد تایید قرار می‌دهد. انستستوی ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آمریکا یا همان NIOSH ماسک‌هایی که رتبه ایمنی آن‌ها حداقل N95 است را برای جلوگیری از انتقال ویروس‌های واگیردار تایید می‌کند.

در نتیجه نکات بالا تفاوت چندانی در کیفیت و جلوگیری از انتقال ویروس در میان این ماسک‌‌ها وجود ندارد تنها نوع استاندار آن‌ها با یک دیگر متفاوت است. برای این‌که موضوع را بهتر درک کنید می‌توانیم بگوییم مانند اندزه گیری درجه حرارت بر اساس سانتیگراد در اتحادیه اروپا و فارنهایت در آمریکا می‌باشد.

ماسک N95 لایه دارای دو لایه درونی و یک لایه میانی و دو لایه بیرونی است.
لایه میانی از دیگر لایه ها اهمیت بیشتری دارد، لایه میانی یا همان لایه meltblown را شرح می‌دهیم.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

لایه meltblown: این لایه نقش فیلترینگ را ایجاد می‌کند و در مدل‌های معمولی وجود ندارد. ملت بلون نوعی پارچه بافته نشده است که در اصطلاح به آن کاغذ فیلترینگ می‌گویند این پارچه بسیار نازک و انعطاف پذیر است که میکروب و ذرات روغنی را به خود جذب می‌کنند همچنین ذرات اکسیژن را از خود عبور می‌دهد.

ماسک‌های تک لایه: طبق آزمایشات انجام شده باید گفت ماسک‌های تک لایه به هیچ عنوان گزینه خوبی برای استفاده در برابر انتقال ویروس نیستند. بعد از صرفه و عطسه وحتی صحبت کردن ذرات معلق توسط LED و دوربین‌های پر سرعت به راحتی قابل مشاهده است.

ماسک‌های سه لایه: ماسک‌های سه لایه از کیفیت بیشتری برخوردار هستند به ویژه اگر لایه‌های استفاده شده در آن کمی‌ضخیم‌تر باشد. طبق آزمایشات انجام شده ماسک‌های سه لایه برای استفاده در محیط‌های عمومی مناسب هستند و تا حدودی می‌توانند مانع شیوع ویروس شوند.

اهمیت شکل ماسک

در راهنمای خرید ماسک شما با اشکال مختلف و علت گونانی آن‌ها آشنا می‌شوید.

 انواع ماسک ها با شکل های مختلف مانند تخت، کروی، نیم دایره، اردکی یا شکل های دیگری را میبینید.
حال باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا شکل ماسک اهمیت دارد ؟

” یک ماسک علاوه بر ویژگی هایی که در تولید آن برای جلوگیری از ذرات مختلف و ویروس به کاربرده می‌شود طرز قرار گرفتن آن روی صورت و پوشش دهی بینی و دهان بسیار مهم است.”

ضرورت استفاده از ماسک تنفسی

با مطالعه راهنما خرید ماسک متوجه می‌شوید که استفاده از ماسک ضرورت صد در صدی دارد. در مکان های عمومی و شلوغ بله ضروری است حتی بارعایت فاصله اجتماعی شما باید از ماسک استفاده کنید. در محیط‌های خلوت هم اگرچه دور شما شلوغ نیست یا افراد کمی حضور دارند در صورت رعایت فاصله می‌توانید ماسک نزنید اما توصیه می شود اگر می‌توانید حتی در همین محیط های خلوت هم ماسک خود را بزنید.

طبق گفته وزارت بهداشت عموم مردم برای جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا و سایر بیماری‌های واگیر دار می‌توانند از ماسک‌های معمولی استفاده کنند پس ضرورتی ندارد که شما از ماسک های خیلی گران استفاده کنید ماسک های معمولی هم کفایت می‌کند اما اگر قصد رفتن به مراکز بهداشت و درمان را دارید چون الودگی در این مناطق بیشتر است سعی کند از ماسک با کیفیت بیشتر استفاده کنید.

نحوه شست و شو ماسک تنفسی

در راهنما خرید ماسک با شست و شو انواع ماسک نیز آشنا می‌شوید. ماسک‌ها با توجه به تنوعی که دارند راه های شست و شو آن‌ها نیز متفاوت است.

جراحی: عموما یک بار مصرف هستند و استفاده آن بیش از ۸ ساعت توصیه نمی‌شود. در صورتی که با آب یا  الکل یا هر نوع مایع ضد عفونی کننده دیگری تماس پیدا کنند خاصیت خود را از دست می‌دهند. این ماسک‌ها قابلیت شست و شو ندارند و در صورت کثیف شدن باید آن‌ها را دور بیندازید.

پارچه‌ای: بعد از هربار استفاده باید شست و شو شوند. گرچه ماسک‌های پارچه‌ای توان فیلترینگ کمتری نسبت به ماسک‌های جراحی دارند اما تحقیقات نشان داده زدن ماسک از هر نوعی بهتر از نزدن آن است. می‌توانید آن را با آب گرم و یک نوع شوینده مانند صابون، مایع یا تاید بشویید. هم‌چنین می‌توانید ماسک پارچه ای را در آب جوش بجوشانید تا به طور کامل ضد عفونی شود.

ماسک فیلتردار: ماسک‌های دیگر مانند N95  و FFTP قابلیت شست و شو را دارند معمولا آن‌ها را با آب ولرم و صابون جامد شست و شو می‌دهند. هر چند هر ماسک قابل شست و شویی طریقه مخصوص به خود را دارد که هنگام خرید می‌توانید از جزئیات آن اطلاعاعات کافی به دست آورید.

خرید ماسک تنفسی

در راهنما خرید ماسک شما می‌توانید با انواع راه‌هایی که برای تهیه این کالا وجود دارد آشنا شوید.

راه اول: خرید از داروخانه

در راهنما خرید ماسک با راه های مختلف پیش رو برای تامین ماسک آشنا می‌شویم.

داروخانه همیشه یکی از مکان‌هایی است که برای تامین بسیاری از کالای بهداشتی و درمانی به آن مراجعه می‌کنیم و می‌توانیم از بهداشتی بودن محصولات اطمینان خاطر داشته باشیم. اما این روزها داروخانه خود یکی از مکان‌هایی است که امکان ابتلا به ویروس کرونا در آن زیاد است پس باید خیلی مراقب باشیم.

راه دوم: خرید از فروشگاه‌ها

فروشگاه ها و مغازه های بسیاری هستند که ماسک عرضه می‌کنند. شما می‌‌توانید برای تهیه ماسک از مغازه ها و فروشگاه‌ها استفاده کنید اما دقت داشته باشید که همه‌ی این‌ها به یک اندازه معتبر نیستند.

راه سوم: خرید آنلاین

بهترین راه خرید اینترنتی محصولات است. نه تنها ماسک بلکه هر چیزی که نیاز دارید را می‌توانید به صورت اینترنتی خریداری کنید. با خرید اینترنتی هم کار خود را سبک کرده اید و هم حافظ سلانتی خود می‌شوید. توجه کنید که در خرید اینترنتی هم از هر سایتی نباید خرید کنید. سایت‌هایی معتبر هستند که نماد اعتماد الکترونیکی دارند و هم‌چنین عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی باشند.

جهت خرید انواع ماسک تنفسی به بخش ماسک در فروشگاه اینترنتی این چند مراجعه کنید

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.