راهنمای خرید پالس اکسیمتر و معرفی ۵ مدل برتر

خواندن راهنمای خرید پالس اکسیمتر دستگاهی که برای سنجش میزان ضربان قلب و اکسیژن خون مورد استفاده قرار می‌گیرد امری ضروری است، زیرا نام و کارایی دقیق این دستگاه‌ها و چگونگی تشخیص نمونه‌های خوب آن از نظر بسیاری ناشناخته است .چنانچه قصد خرید دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون را دارید و نمی‌دانید در زمان خرید این دستگاه باید به چه نکاتی توجه داشته و از کنار چه مواردی به سادگی عبور کنید تا پایان این راهنمای خرید با ما همراه باشید. در این مطلب معیارهای لازم برای خرید یک پالس اکسیمتر خوب را با هم مرور می‌کنیم و در آخر با معرفی ۵ مدل برتر این دستگاه‌ها تلاش می‌کنیم تا خریدی مطمئن داشته باشید. دقت در خرید دستگاه پالس اکسیمتر از آنجایی که با سلامتی و در مواردی جان شما و عزیزانتان در ارتباط است نیازمند دقت و توجه ویژه‌ای است که پس از این مقاله با تمامی این ملاحظات آشنا خواهید شد.

پالس اکسیمتر چیست ؟

پالس اکسیمتر چیست ؟

اصطلاح پالس اکسیمتر برای بسیاری از افراد ناشناخته بوده و حتی کسانی که قصد خرید این دستگاه را دارند هم بعضا نمی‌دانند پالس اکسیمتر چیست و این دستگاه را با نام‌های مشابه فارسی آن همچون دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون، دستگاه تست اکسیژن خون یا دستگاه سنجش اکسیژن خون می‌شناسند. پالس اکسیمتر  (Pulse Oximeter) به دستگاهی اطلاق می‌شود که برای سنجش و مشخص کردن میزان ضربان قلب در هر دقیقه یا تعیین درصد اکسیژن اشباع در خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت علمی‌تر اگر بخواهیم بگوئیم از طریق دستگاه پالس اکسیمتر می‌توانید تعداد مولکول‌های هموگلوبین ترکیب شده با خون را مورد سنجش قرار داده و نسبت آن به کل هموگلوبین بدن را براساس یک ارزیابی لگاریتمی پایه دریابید.

روش کار با پالس اکسیمتر

روش کار با این دستگاه‌ها به این صورت است که شما انگشت خود را در یک پروب (آشکارساز، بخشی از اجزای وسایل تصویربرداری) قرار می‌دهید که از قسمت بالای آن دو نور قرمز و مادون قرمز تابیده می‌شود. این نورها از بافت‌ها و شریان‌های خونی و گوشتی شما عبور کرده و توسط گیرنده کف پروب اطلاعات لازم را دریافت می‌کند. این اطلاعات به صورت یک سری محاسبات به شما اعلام می‌شود و نکته قابل ذکر آنکه نورهای‌های قرمز تابیده شده بر بدن شما توسط هموگلوبین و نورهای مادون قرمز هم توسط هموگلوبین‌های اکسیژن دار جذب می‌گردند. برای اینکه اشتباهی در محاسبات دستگاه رخ ندهد عموما از شما خواسته می‌شود که در زمان انجان این تست لاک ناخن‌هایتان را پاک کنید.

این دستگاه که وسیله‌ای چک کننده برای اطلاع از شرایط و فاکتورهای مهم و حیاتی بدن به شمار می‌رود علاوه بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در منازل هم به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد تا افراد پیش از بحرانی شدن شرایط جسمانیشان از آن اطلاع یافته و به فکر چاره‌ای برای آن باشند. در نتیجه تا اینجای مطلب باید دریافته باشید که شما به لطف یک پالس اکسیمتر خوب و دقیق می‌توانید  در جریان تمامی فعل و انفعالات متابولیکی قرار بگیرید که در سیستم داخلی بدنتان رخ می‌دهد. حال که به خوبی دریافتید یک پالس اکسیمتر چیست و با کارایی آن آشنا شدید بهتر است به سراغ انواع گوناگون این دستگاه برویم و به فراخور نیازتان مدل‌های گوناگون آن را بررسی کنیم.

چند مدل پالس اکسیمتر وجود دارد؟

چند مدل پالس اکسیمتر وجود دارد؟

پالس اکسیمترها در ۲ مدل ثابت و انگشتی هستند که از هر ۲ مدل آن می‌توانید در بیمارستان‌ها و مطلب‌ها بیابید، ولی مدل انگشتی در بخش‌ اورژانس و مدل ثابت آن در بخش احیا و سایر بخش‌‌های مراقبتی بیمارستان‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته امروزه مدل‌های جدیدی از پالس اکسیمتر برای نوزادان هم طراحی و تولید شده است. چنانچه برای استفاده شخصی خود به دنبال خرید پالس اکسیمتر هستید بهتر است بدانید مدل انگشتی آن به سبب سهولت و سرعت استفاده بیشتر طالب دارد. البته انتخاب از میان این ۲ مدل به خواست و سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که در هر لحظه و مکانی به شما امکان استفاده و چک کردن حالات درونی بدنتان را می‌دهد. در ادامه به آنچه در زمان خرید پالس اکسیمتر باید دقت کنید اشاره کرده‌ایم.

۶ نکته مهم در خرید پالس اکسیمتر

۱- میزان دقت دستگاه پالس اکسیمتر

میزان دقت یک دستگاه پالس اکسیمتر از اهمیت بسیاری برخوردار است و شاید بتوان تمامی کارایی این دستگاه‌ها را منوط به قسمت دقت آن دانست زیرا بدون اعلام دقیق میزان اکسیژن خون و ضربان قلب عملا این دستگاه‌ها به هیچ دردی نمی‌خورند. با این اوصاف دستگاهی که از میزان  دقت بالاتری در اعلام اکسیژن خون و ضربان قلب در هر دقیقه برخوردار باشد بر سایر نمونه‌ها ارجح بوده و از فیلتر اولیه انتخاب و خرید پالس اکسیمتر خوب رد خواهد شد.

۲- امکان  تعیین ضربان قلب

امکان  تعیین ضربان قلب

از آنجایی که عموما این دستگاه‌ها را با عنوان دستگاه اندازه گیری اکسیژن خون می‌نامند ممکن است یکی از رسالت‌های اصلی آنها که همانا تعیین ضربان قلب در هر دقیقه و ارزیابی میانگین آن در یک دوره زمانی خاص باشد را نادیده بگیرند. شما به عنوان خواننده این متن هیچگاه این رسالت مهم و اساسی دستگاه پالس اکسیمتری را فراموش نکنید.

۳- آیتم‌های نمایش دهنده وضعیت بدن

یک دستگاه پالس اکسیمتر خوب قادر است پس از اولین اتصال به بدن شما مجموعی از احوالات درونی‌تان را از جمله دمای بدن، ضربان قلب، میزان اکسیژن موجود در خون و میزان کالری مصرفی شما را به انضمام آیتم‌هایی همچون ساعت، تاریخ و سرعت سنجش به شما نشان دهد. نشان دادن این آیتم‌ها می‌تواند به عنوان یکی از موارد تاثیرگذار در خرید این دستگاه‌ها لحاظ گردد.

۴- خاموشی خودکار

خاموشی خودکار برای هر دستگاهی یک مزیت محسوب می‌شود و برای یک دستگاه تست اکسیژن خون هم به جهت صرفه جویی که در منبع تغذیه آن ایجاد می‌کند از اهمیت برخوردار است.

۵- مجهز بودن به سیستم هشدار

مجهز بودن به سیستم هشدار

بعضی از مدل‌های دستگاه تست اکسیژن خون مجهز به سیستم هشداردهنده منعطف یا ثابتی هستند. این سیستم هشداردهنده براساس تنظیم دستی شما بر روی یک عدد مشخص و به محض مشاهده بالا رفتن ضربان قلب، کالری مصرفی و حجم اکسیژن خون از میزان تعیین شده به صدا درآمده و شما را در جریان شرایط غیر طبیعی خود یا بیمارتان می‌گذارد.

۶- قیمت پالس اکسیمتر

محدوده قیمت پالس اکسیمتر به عنوان یکی از آیتم‌های بسیار مهم برای خرید این دستگاه‌ها به شمار می‌رود و براساس فاکتورهایی همچون برند، دقت و سطح کیفی امکانات دستگاه متغیر می‌باشد. این شمایید که باید براساس نوع نیازی که به خرید و استفاده از دستگاه تست اکسیژن خون دارید آن را انتخاب کنید. پر واضح است که مدل‌های پیشرفته‌تر این دستگاه‌ها از قیمت بالاتری برخوردارند.

معرفی چند مدل پالس اکسیمتر محبوب ۲۰۲۲

حال که با پارامترهای‌ مهم جهت خرید دستگاه اندازه گیری اکسیژن خون آشنا شدید وقت آن است تا شما را با لیستی از بهترین پالس اکسیمتر های بازار آشنا سازیم. دستگاه‌های قرار گرفته در این لیست از لحاظ قیمت، کیفیت و دقت میدان رقابت را از بسیاری دستگاه‌های دیگر ربود‌اند، با هم نگاهی به ویژگی‌های آنها می‌اندازیم. 

۱- پالس اکسیمتر چویس مدل C29

اگر به دنبال یک پالس اکسیمتری بی نقص، دقیق و پر کاربرد می‌گردید مطمنا این مدل پالس اکسیمتر چویس مد گزینه مناسب شماست. نقاط قوت این دستگاه به داشتن آپشن‌هایی همچون امکان خاموشی خودکار، قابلیت سنجش اکسیژن اشباع خون و دنبال کردن ریتم طبیعی قلب با دقت بالای%۲± ، طول عمر بالای باتری و مجهز بودن به نمایشگر ۶ حالته اشاره داشت. شما در استفاده از این پالس اسکیمتر محدودیت سنی نخواهید داشت زیرا از ۳ سال تا سنین بالاتر قابل استفاده است و اندازه‌گیری آن حتی در بیماران دارای شرایط خاص شامل رنگ پوست تیره و غیره هم صحیح و بدون خطا می‌باشد. در مجموع می‌توان این پالس اکسیمتر را دستگاهی حرفه‌ای و بسیار کارا دانست که علاوه بر مصرف خانگی به صورت کلیلنیکی و تخصصی هم قابل استفاده است.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

پالس اکسیمتر چویس مد C29

نوع اندازه‌گیریمیزان اکسیژن محلول در خون و ریتم قلب
خاموشی خودکاردارد (در صورت عدم استفاده)
میزان دقتبالای %۲±
امکان تعیین ضربان قلبدارد
ویژگی نمایشگر۶ حالته و LED
سایر ویژگی‌ها·   سطح اشباع اکسیژن خون (محدوده سنجش SpO2) %100-70
·   ریتم طبیعی قلب (محدوده سنجشPulse rate ) 30-250bpm
·   دارای قابلیت نمایش نمودار پالس
·   مجهز به حالت تنظیم نور اتوماتیک صفحه
·   قابل استفاده برای انگشت دست و پا
 

۲- پالس اکسیمتر جامپر مدل ۵۰۰E

این دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون به جهت دارا بودن ویژگی‌هایی همچون دقت و سرعت در اندازه‌گیری به علاوه وزن سبک شهرت یافته است. این پالس اکسیمتر دارای قابلیت خاموشی به صورت خودکار و تنظیم دستی حالت صدا دار و بی صدا می‌باشد. اگر می‌خواهید میزان سلامت بدنتان را به دقیقترین شیوه بسنجید این دستگاه با قابلیت‌های پر تعداد خود یاریتان خواهد داد، البته قادر به محاسبه میانگین ضربان قلب نیست ولی در خصوص ارائه دقیق میزان ضربان قلب در یک دقیقه عملکردی عالی و دقیق داراست. در جدول زیر می‌توانید دیگر ویژگی‌های این دستگاه اکسیژن سنج را ببینید.

پالس اکسیمتر جامپر مدل ۵۰۰E

نوع اندازه‌گیریمیزان اکسیژن محلول در خون و ریتم قلب
خاموشی خودکاردارد (پس از مدت کوتاهی استفاده نکردن)
میزان دقتبالا
امکان تعیین ضربان قلبدارد
ویژگی نمایشگرLED
سایر ویژگی‌ها·    سطح اشباع اکسیژن خون (محدوده سنجش SpO2) %100-70
·    ریتم طبیعی قلب (محدوده سنجشPulse rate ) 25-250bpm
·    دارای وزن سبک ۲۹ گرمی
·    مجهز به حالت تنظیم دستی حالت صدا دار و بی صدا
·    مجهز به سیستم اعلام هشدار باتری
·    دارای کارکرد بلند مدت باتری
. دارای قابلیت تنظیم اتوماتیک نور صفحه

۳- پالس اکسیمتر ولکس مدل ۳۱۰

این مدل از پالس اکسیمتر ولکس دارای مجموعی از ویژگی‌های مهم در ارزیابی این دستگاه می‌باشد. آنچه به این دستگاه ارزش خرید بالایی بخشیده داشتن مشخصاتی همچون دقت بالای آن با داشتن خطایی کمتر از ۰/۲ ، مجهز بودن آن به آلارم و نمایشگر نشان دهنده میزان باتری، داشتن نمایشگر رنگی و ضد لرزش بودن آن است. البته با دیدن جدول زیر مطمنا نظرتان به سایر ویژگی‌های این دستگاه هم جلب خواهد شد.

پالس اکسیمتر ولکس مدل ۳۱۰

نوع اندازه‌گیریمیزان اکسیژن محلول در خون و ریتم قلب
خاموشی خودکاردارد (پس از ۸ ثانیه عدم استفاده)
میزان دقتبالا
امکان تعیین ضربان قلبدارد
ویژگی نمایشگرLED(با وضوح تصویر بالا)
سایر ویژگی‌ها·     دارای صدا و آلارم
·     مجهز به نمایشگر پرفیوژن پایین
·     ضد لرزش
·     دارای وزن سبک ۵۰ گرمی
·     دارای کارکرد و عمر بالای باتری تا ۳۰ ساعت
. مجهز به سیستم نمایش دهنده میزان باتری

۴- پالس اکسیمتر چویس مدل C31

این دستگاه برای کسانی که می‌خواهند در کمترین زمان ممکن اندازه‌گیری سریع و دقیقی از میزان اکسیژن اشباع خونشان داشته و با خیالی راحت و آسوده به اطلاعات آن اطمینان کنند گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود. آنچه ممکن است در این مدل از پالس اکسیمتر چویس مد برخی از افراد را از خرید آن منصرف سازد قیمت این دستگاه است که با قرار گرفتن آپشن‌هایی همچون اندازه‌گیری ضربان قلب و غلظت اکسیژن خون به دقیقترین و سریعترین شیوه ممکن، داشتن ضربه گیر، اندازه‌گیری اکسیژن اشباع خون و صفحه LED و در نهایت برند موفق و خوشنام choicemmed در کنار نام خود کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

پالس اکسیمتر چویس مدل C31

نوع اندازه‌گیریمیزان ضربان قلب و غلظت اکسیژن خون
خاموشی خودکارندارد
میزان دقتبالا و سریع
امکان تعیین ضربان قلبدارد
ویژگی نمایشگرLED
سایر ویژگی‌ها·   دارای ضربه گیر و روکش سیلیکونی بسیار نرم برای راحتی بیمار
·   دارای امکان اندازه‌گیری سریع و دقیق میزان اکسیژن اشباع خون
·   بسیار کم مصرف و مناسب برای مصرف خانگی و بیمارستانی
·   دارای وزن ۴۰ گرمی
. دارای کیف همراه و بند گردن آویز

۵- پالس اکسیمتر انگشتی برند ایتالیایی fazzini

 پالس اکسیمتر انگشتی برند ایتالیایی fazzini

چنانچه علاوه بر اصالت، قدمت برندی که از آن خریداری می‌کنید هم برایتان حائز اهمیت است مطمنا این پالس اکسیمتر که از برند ایتالیایی fazzini از قدیمی‌ترین برندهای این شاخه قرار دارد نظرتان را جلب خواهد کرد. البته ویژگی‌های این دستگاه تنها به برند آن منتهی نمی‌گردد بلکه از جهت دقت و سهولت استفاده و مجهز بودن به سیستم قطع خودکار و دارا بودن تنظیمات منو و ۶ حالت نمایش تصویر هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. علاوه بر تمامی ویژگی‌های گفته شده fazzini از نظر طراحی هم به گونه‌ای خاص بوده که نظرتان ر ا به خود جلب خواهد کرد. برای دیدن سایر ویژگی‌های این دستگاه به جدول زیر مراجعه کنید.

پالس اکسیمتر انگشتی برند ایتالیایی fazzini

نوع اندازه‌گیریمیزان ضربان قلب و غلظت اکسیژن خون
خاموشی خودکاردارد
میزان دقتبالا و سریع
امکان تعیین ضربان قلبدارد
ویژگی نمایشگرLED با ۶ حالت نمایش
سایر ویژگی‌ها·   قادر به کارکرد بالا تا مدت زمان ۳۰ ساعت
·   دارای امکان اندازه‌گیری سریع و دقیق اکسیژن خون
·   مجهز به زنگ تصویری و تنظیمات منو
. بسیار کم مصرف و مناسب برای مصرف خانگی و بیمارستانی

آیا تاکنون تجربه خرید دستگاه پالس اکسیمتر را داشته‌اید؟

تا چه میزان با کارایی این دستگاه آشنایی داشتید؟

۳/۵ - (۳ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.