آشنایی با انواع عطر و ۸ شیوه صحیح استفاده از آن

ممکن است با انواع عطر آشنایی نداشته و لزومی هم بابت این آشنایی نبینید. ولی اگر به دنبال راهی برای تاثیرگذاری بر روی افراد هستید و وقت زیادی برای این کار ندارید بهتر است بدانید، انتخاب عطر مناسب بهترین میانبر برای اینکار است. تنها کافیست با انواع عطر آشنایی داشته و در زمان خرید آن دقت کنید، پس از آنکه کمی وسواس در این زمینه به خرج دادید شما به یکی از اسرار تسخیر قلب‌ها مجهز شده‌اید. اگر گزینه قیمت برایتان مهم نیست که چه بهتر، در این صورت می‌توانید حتی با نگاه‌های دیگران دنبال شوید. اگر این میزان از توجه را نمی‌پسندید بهتر است بدانید، جلب توجه با عطر خوب بهترین مدل خرید توجهی است که همه آنرا می‌پسندند و هیچ گاه کامنت منفی در این خصوص نمی‌دهند.

ممکن است برخی افراد نسبت به جلب توجه دیگران از طریق لباس، آرایش یا حتی مدل ماشین احساس بدی پیدا کنند ولی عطر تنها گزینه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند در مورد آن حس بدی داشته باشد. شما با عطر خوب دیگران را بدون هیچ هزینه‌ای نوازش می‌کنید و هیچ کس را نمی‌یابید که از این تعارف رایگان و بی هزینه خوشش نیاید. شما با یک عطر خوب نه تنها زمانی که در محلی حضور دارید ذهن افراد را تسخیر می‌کنید بلکه پس از ترک محل هم تا مدت‌ها ذهن افراد را درگیر خود نگاه خواهید داشت. جالب است بدانید انتخاب عطر خوب تا حدی تاثیرگذار است که افراد بی اعتماد به نفس هم پس از اسپری کردن آن دیگر با سری خمیده در جمع‌ها حضور نمی‌یابند. در ورای اسپری کردن هر عطر خوب دنیای متفاوتی از توجهات خوابیده و ما در این متن با معرفی انواع عطر شما را به دروازه ورود به این دنیا می‌رسانیم.

عطر چیست؟

قبل از آنکه به معرفی انواع عطر بپردازم بهتر دیدم شما را با خود عطر آشنا ساخته تا در وهله اول ببینیم عطر چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده؟ عطر ماده‌ای است که از روغن‌های معطر تهیه شده و در ادامه روند تولید خود با درصدهای مشخصی از الکل و گاها آب مخلوط می‌شود. مقوله ترکیب عطر‌ها با الکل بسیار مهم است، بنا به میزانی که عصاره عطر با الکل ترکیب می‌گردد عطرها در دسته‌بندی‌های گوناگونی جای می‌گیرند. این موضوع نه تنها در دسته‌بندی عطرها موثر است بلکه مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت و کیفیت عطرها قلمداد می‌شود. مطمنا در زمان مواجه با دستفروشانی که اقدام به فروش عطر می‌کنند بسیار شنیده‌اید که می‌گویند این عطرها بی کیفیت‌اند، ماندگاری ندارند و در نهایت برخی هم می‌گویند الکل خالصند. هر عطری که از عصاره اصلی کمتر بهره‌مند باشد عنوان بی کیفیت را با خود یدک می‌کشد. پس در زمان انتخاب و خرید عطر به غلظت عصاره آن به عنوان عامل اصلی در تعیین قیمت، ماندگاری و کیفیت عطر است دقتی ویژه داشته باشید.

انواع عطر

انواع عطر را در ۵ دسته کلی می‌توان جای داد. این دسته‌بندی‌ها عبارتند از پرفیوم ، ادوپرفیوم ، ادوتویلت ، ادکلن و در نهایت اوفرش.

پرفیوم

پرفیوم ها بهترین انواع عطر هستند و با مشخصه‌هایی همچون ماندگاری بالا، کیفیت و رایحه دلپذیر، مجموعی از قابلیت‌های یک عطر خوب را با خود یدک می‌کشند. اگر می‌خواهید در یادها ماندگار شوید و دیگران شما را با رد بویتان شناسایی و به خاطر بسپارند، رمز این ماندگاری را از پرفیوم جویا شوید. میزان آب و الکل به کار رفته در این نوع عطر در کمترین میزان نسبت به سایر عطر‌ها بوده و در حدود ۲۲ الی ۴۰ درصد آن را اسانس یا عصاره خالص تشکیل می‌دهد. به طبع برای داشتن پرفیوم ها باید از حساب بانکیتان پول بیشتری برداشت کنید زیرا در دسته گران‌ترین‌ عطرهای بازار قرار دارند.

ادوپرفیوم

ادوپرفیوم ها در مقام دوم از لحاظ کیفیت و ماندگاری قرار دارند و جزو قوی‌ترین عطرها به شمار می‌روند. این محصولات تنها به جهت داشتن خلوص کمتر نسبت به پرفیوم ها پرچمداری را از دست داده‌اند. این عطرها از ۱۵ الی ۲۱ درصد اسانس خالص برخوردارند و علی‌رغم ماندگاری کمتری که نسبت به پرفیوم ها دارا هستند جزو عطرهایی با ماندگاری مناسب و بالا قلمداد می‌شوند. ادوپرفیومها از نظر قیمتی مقرون‌به صرفه تر از پرفیوم ها هستند.

ادوتویلت

ادوتویلت ها سومین عطر در جدول دسته بندی عطرها قرار دارند و مطمنا اگر انتظار بالایی از یک عطر دارید این مدل نمی‌تواند به خوبی جوابگوی انتظاراتتان باشد. این عطرها با داشتن ۶ الی ۱۴ درصد اسانس از بویی ملایم با ماندگاری کمتر نسبت به ادوپرفیوم ها برخوردارند. البته قیمت این محصول به فراخور کمتر شدن کیفیت آن کاهش می‌یابد. به قول عطرشناسان ادوتویلت‌ها تنها قادرند با بوی خود شما را تاچ یا لمس کنند و بویی ملایم را برای ساعاتی کم به مشامتان برسانند. البته با ترفندهایی همچون اسپری کردن این عطرها بر نقاط دارای نبض بدن همچون مچ دست و گردن می‌توانید مدت ماندگاری آنها را حتی به ۴۸ ساعت هم افزایش دهید!

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

ادکلن

مطمنا افراد زیادی را دیده‌اید که تصور می‌کنند عطر همان ادکلن است شاید خودتان هم در دسته این افراد قرار داشته باشید. اگر تا امروز این تصور را داشتید با دانستن واقعیت امر تصورتتان به کل دستخوش تغییر خواهد شد. عطر عصاره‌ای خالص و بسیار معطر محسوب می‌شود و در صدر تمام دسته بندی‌های ذکر شده قرار دارد. قدرت بوی عطر خالص به حدی بالاست که اگر شما آنرا بر روی نقطه‌ای از بدنتان بمالید پس از مدتی دچار سردرد خواهید شد. به همین سبب هم صنعت عطرسازی به سراغ ترکیب این ماده گرانبها با الکل و آب رفته تا از غلظت آن تا حد مطلوبی بکاهد. قاعده ساخت ادکلن دقیقا برعکس عطرهاست. ادکلن تنها از ۱ الی ۵ درصد عصاره خالص برخوردار است و در حد نازلی از نظر ماندگاری و قیمت قرار دارد. با این اوصاف در زمان خرید عطر دقت کنید که به اشتباه واژه ادکلن را به جای عطر به کار نبرید زیرا فروشنده را با این تقاضای نادرست به اشتباه خواهید انداخت .

اوفرش

اوفرش آخرین مدل عطری است که در دسته‌بندی عطر‌ها قرار دارد و مطمنا این اول بودن از آخر به خوبی گویای ارزان بودن و ماندگاری بسیار کم آن خواهد بود. اوفرش‌ها تنها از ۳ درصد اسانس برخوردارند و به تبع این غلظت پایین باید به میزان و دفعات بیشتری مورد استفاده قرار گیرند. اگر عصاره محبوبتان را در میان اوفرش‌ها یافته‌اید خودتان را برای خرید تعداد بالایی از این محصول آماده کنید تا به نتیجه مطلوبتان دست یابید.

چند نکته مهم در خرید عطر

۱- در زمان خرید عطر ابتدا آنرا بر روی نبضتان اسپری کرده و حدودا یک ربع صبر کنید تا بوی واقعی عطر خودش را نشان دهد. در دنیای عطرشناسی تغییر رایحه عطرها را با نت تعبیر می‌کنند. آنچه در ابتدای اسپری عطر بر روی بدن به مشامتان میرسد نت اولیه عطر بوده که نباید ملاک انتخاب شما قرار گیرد. عطر در مدت ۱۰ دقیقه الی یک ربع پس از اولین تماس با بدن بوی اصلی خود را نشان می‌‌دهد. البته هستند عطرهایی که با گذشت مدت زمانی بیشتر بوی اصلیشان مشخص می‌شود، گاهی این زمان تا یک ساعت افزایش می‌یابد. اتفاقی که در طول این مدت برای عطر می‌افتد آن است که الکل اضافه آن پریده و شما‌ تازه می‌توانید بوی اسانس واقعی را استشمام کنید.

۲- اگر از عطری که دوستتان یا فرد دیگری زده خوشتان آمد و قصد خرید آن را داشتید حتما قبل از خرید آنرا تست کرده یا تستر آنرا تهیه کنید و در وهله اول به سراغ خرید عطر اصلی نروید. ممکن است کنجکاو شده باشید علت این محافظه کاری در خرید عطر چیست؟ بدن افراد از نظر میزان چربی پوست با هم متفاوت است، بر این اساس ممکن است دو نفر یک عطر را استفاده کرده باشند ولی رایحه‌های متفاوتی از بدنشان به مشام رسد. همچنین بدن هر فرد دارای رایحه‌ای مخصوص به خود است، این رایجه هم بر نتیجه نهایی بوی عطر تاثیر خواهد گذاشت البته منظور از این رایحه بوی عرق افراد نیست.

۳- در زمان خرید عطر باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که برایتان تداعی کننده خاطرات خوبی است. ممکن است شما بوی عطر خاصی را بپسندید ولی این عطر شما را به یاد فردی بی‌اندازد که از او رنجش دارید یا به طور مثال در مراسم تدفین یکی از دوستانتان برای اولین بار آن بو را استشمام کرده‌اید. در این صورت شما با آن بو مجموعی از خاطرات دردناک را مرور خواهید کرد. بر همین اساس است که برخی از افراد پس از شکست‌های عاطفی از بوی عطری خاص متنفر می‌شوند، زیرا در زیر آن بو خاکستری از خاطرات ناخوشایند خوابیده که به یکباره شعله ور می‌گردد. پس به خاطر خودتان هم که شده عطری را انتخاب کنید که خاطرات نوستالژیک خوبی با آن دارید. هر عطر برند و شناخته شده‌ای لزوما برای ما عطری مناسب و خوب نیست.

۴- عطر را دور از نور خورشید و در مکانی خنک نگهداری کنید. اغلب ما نسبت به این جمله که «دور از گرما و نور خوشیدی نگهداری شود» بی توجه عبور می‌کنیم در حالی که بی اعتنایی به این جمله در دنیای عطرها نه تنها باعث تغییر رنگ و تیره شدن عطرتان می‌گردد بلکه بوی آن را هم به مرور از بین می‌برد.

۵- اگر در گذشته عادت داشتید که عطر را بر روی لباستان اسپری کنید بهتر است دیگر این عادت را کنار بگذارید. اسپری کردن عطر بر روی بدن نه تنها تاثیر آنرا بیشتر می‌کند بلکه در خصوص پرفیومها و ادوپرفیومها که از غلظت بالاتری نسبت به سایر عطرها برخورداند و در اصطلاح روغنی تر هستند اینکار باعث لک شدن لباستان هم نمی‌شود. اگر با دانستن این واقعیت همچنان اصرار به استفاده از عطر بر روی لباستان دارید آنرا با فاصله اسپری کنید یا بر روی قسمت‌‌های تیره لباستان بزنید تا نگاه‌ها به سمت آن جلب نشود.

۶- اگر نمی‌دانید عطر در کجای بدنتان و چطور اسپری کنید محل‌هایی از بدن که دارای نبض هستند بهترین انتخاب برای اینکارند. دقت داشته باشید در زمان اسپری عطر آنرا با فاصله بزنید زیرا هر میزان به بدنتان نزدیک‌تر باشد غلظت عطر در آن نقطه افزایش یافته و باعث تلخ شدن بوی آن می‌شود. از مالیدن مچ دست‌ها به هم پس از اسپری عطر هم جدا خودداری کنید، برخی برای پخش بیشتر عطر بر روی بدنشان اینکار را انجام می‌دهند در حالی که نمی‌دانند با اینکار بوی عطر را به کلی خراب می‌کنند .

۷- نکته بعدی به استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها بازمی‌گردد. اگر عادت به استفاده از کرم و نرم‌کننده‌های پوست دارید دقت داشته باشید تمامی این محصولات از اسانس معطر برخودارند که در صورت اسپری بر روی کرم بوی آنها با هم تلاقی شده و باعث تغییر رایحه عطر می‌شود.

۸ – نکته آخر آنکه اگر از خانواده عطرهایی انتخاب کرده‌اید که ماندگاری بوی کمی دارند بهتر است حتما در زمان حضور در میهمانی‌ها آنرا همراه خود ببرید و چند دقیقه پیش از رسیدن آنرا اسپری کنید. اگر بلافاصله پیش از آنکه در برویتان باز شود اینکار را کنید در زمان احوالپرسی بوی واقعی عطر به مشام مخاطبتان نمی‌رسد و انتظاراتتان را برآورده نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: ۸ مدل از بهترین عطرهای مردانه ۲۰۲۰ ; راز جذابیت از نگاه خانم‌ها

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.