معرفی بهترین کرم ضد آفتاب براساس نوع پوست

اغلب ما تا حدی می‌دانیم که ضد آفتاب چیست و در خصوص نحوه عملکرد این کرم اطلاعاتی داریم. اما ویژگی‌های بهترین کرم ضد آفتاب و موضوعاتی مانند بهترین درجه SPF، زمان و میزان مصرف ضد آفتاب برایمان مجهول و گنگ است. ممکن است شنیده باشید که در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی، پوستتان دچار لک می‌گردد. شایعاتی دیگری هم مبنی بر بی اثر بودن ضد آفتاب‌های رنگی به گوش ‌می‌رسد. در این مطلب با پرداختن به جواب این سوال که ضد آفتاب چیست، به تمامی شایعات پیرامون این محصول و اصطلاحات رایج در بازار این کرم‌ همچون SPF، UV، UVA، UVB و broad spectrum می‌پردازیم. برای اطلاع از جریان دقیقی که در پشت پرده مصرف و عدم مصرف این کرم‌ها می‌گذرد و رسیدن به واقعیت دنیای این کرم‌ها تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب محصولی است که از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. هرچند این محصول به صورت کامل جلوی اشعه UV آفتاب را نمی‌گیرد اما مانند فیلتر عمل کرده و به صورتی اساسی میزان UV تابیده بر بدن ما را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال کرم ضد آفتابی با SPF 50 به صورت تئوری قادر است آستانه سوختگی پوست را حداقل تا ۵۰ برابر افزایش دهد. البته این عدد مربوط به شرایط آزمایشگاهی و کاملا تحت کنترل است. متاسفانه آزمایشگاه، دنیای واقعی نیست و نمی‌توان در آن شرایط طبیعی را به صورت کامل بازسازی کرد. البته در دنیای واقعی میزان ضد آفتابی که مردم حتی در سواحل مورد استفاده قرار می‌دهند بسیار کمتر از زمانی است که در آزمایشگاه‌ها تست می‌شود. به صورت میانگین میزان ضدآفتاب مصرفی افراد حدود یک سوم مقدار مورد نیاز پوستشان است. علاوه بر این، نور مصنوعی که برای آزمایش ضد آفتاب‌ استفاده می‌شود با نور واقعی خورشید متفاوت است. بنابراین زمانی که ما ضد آفتابی با SPF 15 می‌زنیم ممکن است محافظتی ۶ یا ۷ برابری از پوست ما داشته باشد که این مقدار کافی نیست. تمامی این موارد ما را به یک سوال اساسی در خصوص ضد آفتاب خوب می‌رساند و آن اینکه بهترین درجهSPF چه میزانی است؟

بهترین درجهSPF برای یک ضد آفتاب خوب چند است؟

بهترین درجهSPF برای یک ضد آفتاب خوب چند است؟

احتمالا بسیار شنیده‌اید که میزان SPF ضد آفتاب هر چه بیشتر باشد آپشن این محصول را ارتقا می‌دهد. این گفته برای رسیدن به بهترین درجه SPF تا حدی درست است ولی به صورت کامل نمی‌توان آنرا تایید کرد. هر میزان عدد SPF بیشتر باشد مقاومت ضد آفتاب در برابر اشعه خورشید بیشتر می‌شود. این یکی از دلایلی است که شما باید همیشه دنبال SPFهای بالا باشید. در حال حاضر SPF +50 بهترین گزینه موجود در بازار است. به دنبال ضد آفتابی با SPF بالاتر از ۵۰ نگردید، زیرا میزان محافظت کنندگی این کرم‌ها در مقدار بالاتر از ۵۰ بسیار ناچیز افزایش می‌یابد. این کرم‌ها همچنین از مواد شیمیایی بیشتری نسبت به حد معمول تولید شده‌اند و استفاده از آنها عوارضی به همراه خواهد داشت. علاوه بر مورد ذکر شده، ضد آفتاب‌هایی که دارای SPF ای در حدود ۱۰۰ هستند هم نمی‌توانند مدت زمانی در حدود ۱۶ ساعت از پوستتان مراقبت کنند.

آیا ضد آفتاب رنگی باعث ایجاد لکه پوستی می‌گردد؟

ضدآفتاب‌های رنگی در فرمولاسیون خود رنگ‌دانه‌هایی از جنس اکسید آهن دارند. این ماده باعث ایجاد هیچگونه لک یا زائده‌ای بر روی پوست ‌نمی‌گردد. اکسید آهن مکانیزم دفاعی کرم را در برابر آفتاب هم تضعیف نمی‌کند. بنابراین توضیح ضدآفتاب‌های رنگی هیچ تفاوتی با نمونه‌های بی‌رنگ از نظر مکانیزم دفاعی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ندارند. موضوعی که در خصوص این کرم‌های رنگی جالب توجه و غافلگیر‌کننده است اثربخشی مثبت آنها نسبت به کرم‌های بی‌رنگ است. بنابر تحقیقات، ضدآفتاب‌های رنگی قادر به محافظت پوست در برابر بروز هایپرپیگمنشن یا ملاسما (لکه‌های تیره پوستی در ناحیه گونه‌، پیشانی، لب فوقانی و فک) و ویتیلیگو (بیماری پوستی از بین برنده رنگدانه‌های پوست) هستند. محصولات SPF رنگی همچنین به افزایش رنگدانه در لایه‌های زیرین پوست و جلوگیری از ایجاد علائم پوستی پس از آکنه کمک می‌کنند.

نکته جالب دیگر در خصوص این کرم‌ها ویژگی مراقبتی است که در برابر اشعه مرئی خورشید دارا هستند. محققان دریافته‌اند که اکسید آهن به کار رفته در این محصولات توان مسدود کردن نور آبی خورشید را داراست. در حالی که فیلترهای به کار رفته در کرم‌های بدون رنگ نانوسیم بوده و به همین سبب قادر به مراقبت از پوست در برابر نور مرئی نیستند. البته نکات دیگری هم در خصوص ضدآفتاب‌ها وجود دارد که احتمالا از خواندن آن متعجب خواهید شد. این نکات را در ادامه مطلب باعنوان ویژگی‌های ضد آفتاب خوب برایتان آورده‌ایم.

ویژگی‌های ضد آفتاب خوب چیست؟

ویژگی‌های ضد آفتاب خوب چیست؟

به نظرتان ویژگی‌های ضد آفتاب خوب چیست؟ چه چیزی یک ضد آفتاب خوب را از دیگر ضد آفتاب‌ها متمایز می‌سازد؟ به جواب این سوالات در ۳ مورد مجزا می‌پردازیم:

۱- broad spectrum یا طیف گسترده

زمانی که شما کلمه broad spectrum یا طیف گسترده را روی برچسب ضد آفتاب می‌بینید به این معنی است که دو نوع اشعه خورشید UVA و UVB را فیلتر می‌کند. این عنوان نشان می‌دهد که گزینه پیش روی شما کرم خوبی است و بر سایر کرم‌های ضد آفتاب فاقد این عنوان برتری دارد. UVA امواج بلندی هستند که موجب پیری پوست شده و کمتر باعث ایجاد اثرات آفتاب سوختگی در پوست می‌شوند. بالعکس آن UVB امواج کوتاهی هستند که خطر آفتاب سوختگی و ابتلا فرد به سرطان پوست را بیشتر می‌کنند.

هر پوستی سیستم ایمنی مختص به خود را داراست. استفاده از ضد آفتاب‌ها به قشای بیرونی پوست ما جهت مبارزه با سرطان و سایر آسیب‌های پوستی کمک می‌کند. با وجود تمام قابلیت‌هایی که ضد آفتاب‌ها دارا هستند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتی برای چند دقیقه می‌تواند عمیقا سیستم امنیتی پوست ما را ضعیف کرده و شرایط را برای سلامت پوست بسیار سخت نماید. نکته دیگر اینکه اغلب ضد آفتاب‌های موجود در بازار قادر به مراقبت از پوست در برابر اشعه UVB هستند و محافظتی از پوست در برابر پرتو UVA ندارند، پس به عنوان broad spectrum بر روی این محصول دقت کنید.

۲- ضد آفتاب‌های ضد آب و ضد عرق

ممکن است بارها با دیدن عنوان ضد آب یا ضد عرق بر روی بسته‌بندی ضدآفتاب اغوا شده‌اید و آنرا خریده‌اید. بهتراست بدانید که این ادعا کاملا کذب بوده و در حال حاضر علم به حدی پیشرفت نکرده که کرمی صد در صد ضد آب تولید کند، ولی برخی از کرم‌ها با خاصیت مقاومت در برابر آب در بازار موجود هستند .

۳- ترکیبات ضد آفتاب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ضد آفتاب خوب به ترکیبات آن باز‌ می‌گردد. کرم‌هایی که مقدار زیادی زینک اکساید و مقدار کمی پارابن در فرمولاسیون آنها قرار دارد ضد آفتاب‌های خوبی هستند. این کرم‌ها حفاظت کنندگی مناسبی در برابر اشعه خورشید دارند. البته توجه داشته باشد هر میزان یک ضد آفتاب از فرمولاسیون قوی و خوبی برخوردار باشد، زمان و نحوه مصرف شما بر اثر بخشی آن تاثیر مستقیم دارد. در ادامه به این دو پارامتر مهم پرداخته‌ایم.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب به زمان و مقدار استفاده از این کرم باز‌می‌گردد. بین ساعات ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر زمان‌هایی است که پرتو فرابنفش خورشید در بالاترین سطح خود قرار دارند. بنابراین اطلاعات چنانچه قصد خروج از منزل در ساعات ذکر گردیده را دارید، فراموش نکنید نیم ساعت پیش از ترک منزل از ضد آفتاب استفاده نمائید. یکبار استفاده از این کرم در صورتی که بیش از ۲ ساعت بیرون از منزل وقت صرف می‌کنید کافی نیست. ضدآفتاب باید به تناوت زمانی ۲ ساعت در میان تجدید گردد تا اثر بخشی لازم را داشته باشد. دقت داشته باشید در حال حاضر هیچ شرکتی موفق به تولید ضد آفتاب با قدرت ماندگاری بیش از ۲ ساعت نگردیده است. لازم به ذکر است، اشخاص با پوست‌های بسیار آسیب دیده ممکن است نیاز داشته باشند به صورت کامل از نور خورشید دوری کرده و ویتامین D مورد نیاز بدنشان را از طریق مکمل‌ها تامین کنند. تحقیقات نشان داده هیچوقت برای شروع استفاده از ضد آفتاب دیر نیست. پوست شما چند ماه پس از شروع استفاده از ضد آفتاب می‌تواند بهبود یابد. این نشانه بهبود حتی برای اشخاص ۸۰ یا ۹۰ ساله هم صادق است.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

مقدار مصرف کرم ضد آفتاب

خواهشا در مقدار مصرف کرم ضد آفتاب نگاه صرفه‌جویانه نداشته و سعی نکنید مقرون به صرفه عمل کنید. اگر قصد استفاده از این کرم برای کل بدنتان را دارید نیازمند ۶ قاشق چای خوری ضد آفتاب و برای پوشش صورت و گردنتان به نصف قاشق چای خوری از این محصول نیاز دارید. مقدار مناسب ضد آفتاب بسته به مواردی همچون شدت اشعه تابشی بیشتر هم می‌شود .

استفاده از ضد آفتاب در منزل و محیط‌های سربسته

استفاده از ضد آفتاب در منزل و محیط‌های سربسته

ممکن است گمان کنید استفاده از ضد آفتاب در منزل لزومی ندارد و در محیط‌های سربسته نیازی به استفاده از این کرم نیست. براساس تحقیقات، مانیتورهای قدیمی کامپیوتر دارای اشعه‌های مضر برای بدن هستند. استفاده کنندگان از این تجهیزات باید از محصولات مراقبتی در برابر آفتاب استفاده کنند. تبعاتی همچون اگزمای شدید پوستی و سایر اختلالات پوستی در استفاده کنندگان مداوم از رایانه‌ها گزارش گردیده است. چنانچه مراقبت از پوستتان در برابر نشانه‌های پیری برایتان حائز اهمیت است بهتر است بدانید، اشعه UVA قادر به عبور از شیشه است، در حالی که اشعه UVB نمی‌تواند از سطوح شیشه‌ای عبور نماید. با این اوصاف استفاده از ضد آفتاب در منزل، چنانچه محل سکونتتان از نورگیر خوبی برخوردار است مقوله‌ای حائر اهمیت است.

معرفی ۲ مارک ضد آفتاب رنگی خوب

هرچند تا اینجای مطلب به خوبی دریافته‌اید که بهترین کرم ضد آفتاب چه ویژگی‌هایی داراست و نکات ضروری در خصوص این محصول را می‌دانید. اما برای آنکه کارتان را راحت‌تر کنیم و زحمت سرچ در خصوص بهترین مارک کرم ضد آفتاب را از دوشتان برداریم به سراغ معرفی چند نمونه از پرفروش‌ترین‌های بازار ضد آفتاب ها رفتیم. در ادامه دو محصول که موفق به کسب عنوان بهترین ضد آفتاب خارجی و بهترین ضد آفتاب ایرانی شده‌اند را برایتان آورده‌ایم.  

۱- کرم ضد آفتاب پریم

اگر می‌خواهید علاوه بر خرید کرم ضد آفتاب کاری هم برای چین و چروک‌های صورتتان کرده باشید به شما کرم ضد آفتاب پریم را پیشنهاد می‌کنیم. این کرم دارای خواص جوانسازی و محافظت پوست در برابر اشعه مضر خورشید بوده و درحقیقت شما با انتخاب آن با یک تیر دو نشان زده‌اید. از حیث خواص ضد آفتاب این محصول پوست شما را در برابر آسیب‌های وارده از اشعه‌های UVA، UVB، IR محفوظ می‌دارد.

برای آن دسته از افرادی که از بوتاکس و سوزن زدن به صورتشان خوششان نمی‌آید ولی تمایل دارند از مزایای کشیدگی پوست برخوردار شوند این کرم با عملکرد شبه بوتاکس خود این کار را برایشان انجام می‌دهد. نکته دیگری که ذکر آن را ضروری می‌دانم جذب سریع این کرم است که هرگونه انتظار و اتلاف وقت در روند آراستن را از شما خواهد گرفت و به عنوان پایه آرایش گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود. سایر ویژگی‌های کرم ضد افتاب پریم را در جدول زیر می‌توانید ببینید.

کرم ضد آفتاب پریم

حجم۴۰ میلی لیتر
مناسب برایانواع پوست ها
SPF۵۰
محافظت در برابر اشعه UVAدارد
محافظت در برابر اشعه UVBدارد
عصارهدارد
(عصاره هسته انگور با خواص مقاومت در برابر اشعه آفتاب، تقویت بافت‌های پوست، پر شدن پوست، کاهش اثر زخم‌های کهنه و پر شدن ترک‌های حاصل از لاغری)
رنگیبله
  سایر ویژگی‌هاجذب سریع
سرشار از ویتامینE  با خواص آنتی آکسیدانی فوق العاده  

۲- ضد آفتاب سینره

بنا به هر علتی ممکن است شما به دنبال بهترین ضد آفتاب ایرانی باشید در میان برند‌های داخلی به نظر می‌رسد سینره بیشتر توانسته رضایت مخاطبان خود را جلب کند. ضد آفتاب سینره در گروه محصولات این برند محصولی پر فروش و پر مصرف است و اگر بخواهید از خواص آن بدانید باید در وهله اول به پایه گیاهی آن اشاره کنیم.

از حیث خواص هم این محصول با دارا بودن ویتامین E، نداشتن ماده مضر پارابن در ترکیبات خود و عصاره نت گرس که در برابر اشعه مضر مادون قرمز خورشید ترکیبی عالی برای محافظت از پوست به شمار می‌رود بهترین ترکیب مراقبتی در برابر رادیکال‌های آزاد رقم زده است. از حیث پوشانندگی هم ضد آفتاب سینره بدون ایجاد احساس سنگینی پوششی کرم پودری را برایتان رقم می‌زند که این ویژگی برای بسیاری از خانم‌ها اغواکننده است. بهتر است سایر ویژگی‌های این محصول را در جدول زیر به صورت مختصر و مفید بخوانید.

ضد آفتاب سینره

حجم۵۰ میلی لیتر
مناسب برایانواع پوست ها
میزان SPF۵۰
محافظت در برابر اشعه UVAدارد
محافظت در برابر اشعه UVBدارد
عصارهدارد
(عصاره نِت گرس با خواص محافظتی بالا در برابر اشعه مادون قرمز خورشید)
رنگیبله
  سایر ویژگی‌هاجذب سریع و پوششی مات
سرشار از ویتامینE  جهت پیشگیری و از بین بردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد
پوشش دهی بالا و کرم پودری بدون ایجاد احساس سنگینی بر روی پوست
ضد التهاب به جهت دارا بودن ترکیبات گیاهی  

در پایان دقت داشته باشید برای خرید ضد آفتاب خوب با وسواس انتخاب کنید. وجود پاره‌ای از ترکیبات مانند اکسی بنزون و رتینیل‌ پالمیتات در این کرم‌ها باعث سمی شدن آن می‌گردد. ماده‌ اکسی بنزون با ورود به جریان خون باعث بروز حساسیت‌های آلرژیک شده و رتینیل‌ پالمیتات هم سرعت رشد تومورها و ضایعات را در پوست افزایش می‌دهد. حال که با ویژگی‌های یک ضدآفتاب خوب آشنا شدید تجربیات خود از مصرف این محصول را با ما در میان بگذارید .

از این محتوا در تولید بخشی از این مقاله کمک گرفته شده: ؟What makes a good sunscreen؟

شما از چه نوع ضد آفتابی استفاده می‌کنید؟

به چه موضوعی درهنگام خرید ضدآفتاب دقت می‌کنید؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کرم پودر براساس نوع پوست و پوشانندگی

۵/۵ - (۳ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.