لپ‌ تاپ گیمینگ یا کنسول بازی؟ کدومش را بخرم؟

تجربیاتی که از بازی‌های کامپیوتری به دست می‌آید روزبه‌روز در حال افزایش است. پلتفرم‌های متعددی هم برای بازی کردن وجود دارند که از این بین می‌توان به پلی‌استیشن، ایکس باکس، VR (واقعیت مجازی)، لپ‌تاپ و کامپیوتر اشاره کرد. امروزه بازی به یک قسمت مهم از زندگی تبدیل شده است، به‌طوری‌که برخی افراد از این راه کسب درآمد می‌کنند.

گیمرها معمولاً برای انتخاب دستگاهی که بتوانند به‌راحتی در آن بازی کنند دچار سردرگمی می‌شوند. بحث کنسول‌های بازی در مقابل لپ‌تاپ‌های گیمینگ خیلی وقت است که ذهن افراد متخصص در این حوزه را به خود مشغول کرده است. باید بگوییم که هر کدام از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خود را دارند. این مقاله تمام فاکتورهای مهمی را که باید هنگام تصمیم‌گیری برای خرید در نظر بگیرید به شما گوشزد می‌کند. همچنین در مقاله ای با عنوان معرفی بهترین مارک لپ‌تاپ در بازار ۲۰۲۲ به معرفی جدیدترین و بهترین لپ تاپ های حرفه ای و گیمینگ پرداخته ایم که میتوانید مشاهده کنید و از نکاتی که در آن گفته ایم در خرید لپ تاپ استفاده کنید.

معرفی لپ‌تاپ گیمینگ و کنسول بازی

اخیراً محبوبیت لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌سرعت در حال افزایش است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسخه‌های پیشرفته‌تر لپ‌تاپ‌های معمولی هستند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای کارهای دیگر هم مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما کارت گرافیک، حافظه و سرعت بهتری دارند. ایده لپ‌تاپ‌های گیمینگ از آنجایی آمد که تقاضا برای کامپیوترهای قابل‌حمل برای بازی افزایش پیدا کرد.

از سوی دیگر، کنسول‌های بازی تنها برای بازی کردن هستند. گیمرها می‌توانند از کنترلرها و یا همان به‌اصطلاح دسته بازی برای بازی کردن از طریق کنسول استفاده کنند. کنسول‌های بازی نمایشگر ندارند و به همین دلیل برای شروع باید آن‌ها را از طریق کابل‌های HDMI به تلویزیون یا کامپیوتر وصل کنید. کنسول‌های بازی قدمت زیادی دارند. مثلاً سونی یکی از برندهای مشهور درزمینۀ بازی‌های کنسولی است که پلی‌استیشن تولید می‌کند. اولین کنسول بازی سونی تقریباً در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و این کمپانی هنوز هم نسل‌های جدیدی از کنسول‌ها را عرضه می‌کند.

مقایسه لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کنسول‌های بازی

در اینجا تمام عوامل ضروری که باید در هنگام خرید کنسول بازی یا لپ‌تاپ گیمینگ به آن توجه کنید را برای شما فهرست کرده‌ایم. با توجه به این موارد می‌توانید تصمیم بگیرید که لپ‌تاپ گیمینگ برای شما مناسب‌تر است یا کنسول بازی.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با کنسول بازی
تفاوت لپ تاپ گیمینگ با کنسول بازی

تفاوت قیمت کنسول بازی با لپ تاپ گیمینگ

قیمت یکی از عوامل مهمی است که باید در هنگام خرید لپ تاپ یا کنسول بازی در نظر بگیرید. قیمت هر دستگاه با توجه به امکاناتی که دارد تعیین می‌شود. بنابراین بودجه شما مشخص می‌کند که باید لپ‌تاپ گیمینگ بخرید یا کنسول بازی.

قیمت کنسول‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌های گیمینگ کمی ارزان‌تر است. کنسول‌ها به دلیل قیمت مناسبشان در بین گیمرهای جدید محبوب هستند. اگر حدود ۱۵ میلیون تومان بودجه داشته باشید می‌توانید یک کنسول بازی بخرید. البته باید توجه کنید که بازی‌های کنسول گران هستند و قیمت آن‌ها چیزی حدود ۱۸۰ هزار تومان است.

از طرف دیگر، ارزان‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ تقریباً ۳۰ میلیون تومان و گران‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ هم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد! اگر با این قیمت‌ها مشکلی ندارید و می‌توانید از پس آن بربیایید بهتر است یک لپ‌تاپ گیمینگ بخرید، چون بازی‌های آن ارزان‌تر هستند.

پلتفرم‌های مختلفی مانند استیم یا اپیک گیمز همیشه برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازی‌های رایگان یا با تخفیف ارائه می‌دهند. پس لپ‌تاپ از این نظر بهتر است، چون می‌توانید بازی‌های بیشتری بخرید.

قابلیت حمل کدام راحت تر است ؟

شما می‌توانید کنسول‌های بازی را با خود همه‌جا ببرید، اما برای بازی کردن به تلویزیون نیاز خواهید داشت. پس باید مطمئن باشید جایی که کنسول را با خود می‌برید تلویزیون دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید. احتمالاً دیده‌اید که بسیاری از گیمرها کنسول خود را به هر مهمانی که دعوت می‌شوند می‌برند و در آنجا با دیگر مهمانان مشغول بازی می‌شوند.

بااین‌حال، برخی از کنسول‌های دستی مانند نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) و پلی‌استیشن قابل‌حمل (PlayStation portable) موارد خوبی از کنسول‌های قابل‌حمل هستند که نمایشگر داخلی دارند و برای بازی با آن‌ها نیازی به تلویزیون نیست.

اما در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ مسئله به‌طور کل فوق می‌کند. اصلی‌ترین مزیت لپ‌تاپ‌های گیمینگ همین قابل‌حمل بودن آن‌هاست. شما می‌توانید آن‌ها را همه‌جا با خود ببرید. اگر گیمری هستید که زیاد مسافرت می‌کنید، لپ‌تاپ گیمینگ مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهد بود. شما فقط به لپ‌تاپ و یک پریز برق برای شارژ کردن آن نیاز خواهید داشت.

تفاوت کارایی لپ تاپ و کنسول بازی

وقتی صحبت از کارایی می‌شود خوب معلوم است که لپ‌تاپ گزینه بهتری خواهد بود. اگر یک لپ‌تاپ گیمینگ بخرید علاوه بر بازی می‌توانید از دیگر امکانات آن مانند وبگردی، انجام کارهای روزانه، یادداشت‌برداری و … استفاده کنید.

گیمرهایی که دانشجو هستند یا به‌طور پاره‌وقت کارهایی مانند حسابداری، تایپ و … انجام می‌دهند بهتر است یک لپ‌تاپ گیمینگ بخرند و با یک تیر دو نشان بزنند. همچنین می‌توانید با استفاده از پورت‌های USB، لوازم جانبی دیگر مانند هدفون را به آن وصل کنید یا حتی لپ‌تاپ را به تلویزیون متصل کنید تا لذت بازی چند برابر شود.

کنسول بازی در ابتدا فقط به بازی اختصاص داشت، اما امروزه اکثر کنسول‌ها دارای ویژگی‌های دیگری مانند وبگردی، یوتیوب، نتفلیکس، اسپاتیفای و … هستند که می‌توانید از این ویژگی‌ها در آخرین نسخه‌های کنسول‌ها بهره ببرید. ولی با کنسول نمی‌توانید کارهای اداری خود را انجام دهید.

کیفیت گرافیک کدام بهتر است ؟

لپ‌تاپ‌های گیمینگ کارت‌های گرافیک اختصاصی برای انجام بازی دارند. سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های گیمینگ از یک کنسول بازی قدرتمندتر است. اخیراً NVIDIA کارت گرافیک RTX را راه‌اندازی کرده است که تجربه بازی را بهبود می‌بخشد. کارت گرافیک RTX با رندر کردن تصاویر آن‌ها را واقعی‌تر جلوه می‌دهد، بنابراین تجربه بازی با لپ‌تاپ گیمینگ ازنظر گرافیکی بهتر از کنسول بازی است.

کارت گرافیک RTX برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. چندین لپ‌تاپ گیمینگ از این کارت گرافیک جدید برای ارائه تصاویر باکیفیت استفاده کردند.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ می‌توانند تصاویر با کیفیت بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه دهند، اما PS4 استاندارد تنها ۳۰ فریم در ثانیه را ساپورت می‌کند.

بااین‌حال، PS5 ویژگی‌های بهتری دارد و تصاویر با کیفیت حداکثر ۱۲۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند و دارای ویژگی‌های ردیابی پرتو است.

در کدام دیوایس دسترسی به بازی‌ها راحت تر است ؟

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

در دسترس بودن بازی‌ها نیز نکته دیگری است که می‌تواند بر تصمیم شما در خرید تأثیر بگذارد. کنسول‌ها بازی‌های کمی در مقایسه با لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارند. طبق آخرین آمار، حدود ۳۳۶۴ بازی در فروشگاه پلی‌استیشن و ۱۳۰۰ بازی برای ایکس باکس موجود است.

در مقایسه، شما انتخاب‌های بیشتری برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارید. داده‌های اخیر نشان می‌دهند که استیم به‌تنهایی ۴۱۳۳۴ بازی برای گیمرها دارد.

علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین مزایای لپ‌تاپ‌های گیمینگ این است که می‌توانید چندین بازی رایگان را بدون پرداخت هزینه دریافت کنید. در سال ۲۰۲۰ و در دوران همه‌گیری کرونا، بازی GTA V به‌عنوان یک بازی رایگان برای لپ‌تاپ عرضه شد.

بااین‌حال، کنسول‌ها بازی‌های انحصاری زیادی دارند که نمی‌توانید آن‌ها را روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر اجرا کنید. سونی بازی‌های انحصاری مانند Ghost of Tsushima و Bloodborne را دارد که فقط در پلی‌استیشن در دسترس هستند. بسیاری از گیمرها فقط برای بازی کردن این بازی‌های انحصاری کنسول خریداری می‌کنند.

راه‌اندازی بازی‌ها در کدام راحت تر است ؟

بسیاری از گیمرها به‌خصوص گیمرهای مبتدی کنسول را به‌عنوان دستگاه بازی اصلی خود انتخاب می‌کنند، زیرا راه‌اندازی آن آسان است. راه‌اندازی کنسول کار زیادی ندارد. هنگامی‌که آن را به برق وصل کنید برای شروع بازی آماده است.

ما کنسول را به افراد مبتدی پیشنهاد می‌کنیم، زیرا نیازی به نگرانی در مورد سیستم موردنیاز برای اجرای بازی‌ها ندارند. PS4 حدود سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و تقریباً ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد. گیمرهای PS4 نیازی به نگرانی در مورد حداقل نیازهای بازی ندارند. تمامی بازی‌های منتشرشده ps4 به‌صورت آنی با این کنسول سازگار می‌شوند. گیمرهای PS4 می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ به استفاده از این دستگاه ادامه دهند.

در سوی دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ قرار دارند. راه‌اندازی این دستگاه‌ها کمی پیچیده است.. شما باید در مورد درایورهای کارت گرافیک خود دانش کافی داشته باشید. علاوه بر این، باید بدانید که چگونه تنظیمات را در کنترل پنل Nvidia تنظیم کنید.

شما باید درایورهای خود را به‌روزرسانی کنید تا بازی‌ها به‌راحتی اجرا شوند. علاوه بر این، در لپ‌تاپ عملکرد بازی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد، زیرا لپ‌تاپ‌های گیمینگ حداقل نیازهای بازی‌ها را برآورده می‌کنند. حتی شاید تعدادی از بازی‌های شما در لپ‌تاپ با تأخیر اجرا شوند که البته کنسول این مشکلات را ندارد.

مقایسه مزایا و معایب کنسول بازی با لپ تاپ گیمینگ
مقایسه مزایا و معایب کنسول بازی با لپ تاپ گیمینگ

مزایا و معایب استفاده از کنسول بازی

در اینجا به تعدادی از مزایا و معایب کنسول‌های بازی اشاره می‌کنیم، شاید به شما در تصمیم‌گیری نهایی کمک کنند.

مزایا

  • مقرون‌به‌صرفه بودن؛
  • مناسب برای بازی‌های چندنفره؛
  • راحت‌تر اجراشدن بازی‌ها؛
  • طول عمر بیشتر.

معایب

  • گرافیک سطح پایین نسبت به لپ‌تاپ؛
  • هزینه بالای بازی‌ها؛
  • قابلیت حمل دارد، اما به تلویزیون نیاز دارد؛
  • تعداد بازی‌های کمتر؛

مزایا و معایب استفاده از لپ‌تاپ گیمینگ

در این قسمت هم مزایا و معایب لپ‌تاپ‌های گیمینگ را بیان می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را با کنسول‌های بازی مقایسه کنید.

مزایا

  • قابل‌حمل بودن؛
  • گرافیک بهتر؛
  • همه‌کاره بودن؛
  • دارای نمایشگر؛
  • بازی‌های ارزان‌تر؛
  • تعداد بازی‌های بیشتر.

معایب

  • گران بودن؛
  • طول عمر کمتر و ایراد پیدا کردن؛
  • پشتیبانی نکردن از بازی‌های انحصاری کنسول.

لپ‌تاپ گیمینگ یا کنسول بازی؛ کدام‌یک را انتخاب کنم؟

در اینجا باید بگوییم که انتخاب نهایی به نیاز و بودجه شما بستگی دارد. شما باید ویژگی‌های دو دستگاه را باهم مقایسه کنید و ببینید که کدام‌یک برای شما بهتر است.

اگر می‌خواهید در اوقات فراغت بین کار یا تحصیل خود یک بازی سبک هم انجام دهید، لپ‌تاپ‌های گیمینگ انتخاب خوبی برای شما هستند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ بهترین امکانات را برای شما فراهم می‌کنند. قابل‌حمل بودن یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بیشتر افراد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را انتخاب می‌کنند.

از سوی دیگر، اگر به دنبال چیزی ارزان‌تر هستید که بتوانید با آن در اوقات فراغت خود سرگرم شوید، کنسول بازی می‌تواند راه‌حل خوبی برای شما باشد. علاوه بر این، اکثر گیمرهای مبتدی معمولاً کنسول را به‌عنوان اولین دستگاه بازی خود انتخاب می‌کنند. امیدواریم که این مقاله بتواند به شما در مسیر انتخاب یک دستگاه خوب و کارآمد کمک کند.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.